Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

In het koppie van de leerling

28 juli 2008

NWO-rapport blikt in toekomst neurowetenschappen en onderwijsonderzoek

Zou het niet handig zijn om te zien hoe iemand leert? Of om te ontdekken wanneer een leerling vastloopt bij het oplossen van een som? Leraren en onderzoekers willen maar al te graag weten wat er in de koppies van leerlingen omgaat. De neurowetenschappen zouden meer inzicht kunnen geven. Dat stellen Nederlandse wetenschappers van vier universiteiten in hun rapport over de kracht van neurowetenschappen voor educatie. NWO financierde het rapport.

Omdat er nogal wat onduidelijkheid is over de kracht van neurowetenschappen voor onderwijsonderzoek gaf NWO een aantal onderzoekers de opdracht eens wat zaken op een rij te zetten in een rapport. Doel was een realistisch beeld geven van mogelijke dwarsverbanden tussen onderwijsonderzoek en neurowetenschappen.

Het rapport concludeert dat onderwijsonderzoek en neurowetenschappen op een aantal gebieden zinvol gezamenlijk fundamenteel onderzoek zouden kunnen verrichten. Probleem is nog dat de neurowetenschappen tot nu toe niet goed overweg kunnen met het complexe onderwijsonderzoek. Of omgekeerd, dat het onderwijsonderzoek moet proberen om gegevens zo te leveren dat ze nuttig zijn voor hersenwetenschappers.

Dyslexie
De onderzoekers noemen een aantal gebieden waarbij de neurowetenschappen en het onderwijsonderzoek elkaar kunnen versterken. Bijvoorbeeld op de terreinen waarop onderzoekers al samen optrekken, zoals bij het vroeg diagnosticeren van leerproblemen als dyslexie. Of bij het onderzoek naar het leren van een andere taal. Of bij het kijken naar welke hersengebieden een rol spelen bij het krijgen van wiskundig inzicht.

Daarnaast concluderen zij dat versterking ook mogelijk is op onderwerpen waarop nog geen gezamenlijk onderzoek plaatsvindt. Zoals multimedia-leren, de rol van werkgeheugenbelasting, sociaal leren, impliciet leren en zelfgestuurd leren.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit Twente (UT), de Open Universiteit (OU), de Radboud Universiteit Nijmegen (RU)en de Universiteit Maastricht (UM). NWO financierde het project via de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), onderdeel van het NWO-Gebied Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Rapportgegevens
Het rapport getiteld 'Explorations in Learning and the Brain: On the Potential of Cognitive Neuroscience for Education' is geschreven door Ton de Jong (UT), Tamara van Gog (OU), Kathleen Jenks (RU), Sarah Manlove (UT), Janet van Hell (RU), Jelle Jolles (UM), Jeroen van Merriënboer (OU), Theo van Leeuwen (UT) en Annemarie Boschloo (UM). Het rapport verschijnt later bij uitgeverij Springer, maar staat nu al op:
www.nwo.nl/files.nsf/pages/NWOA_7GFD3Y/$file/Explorations_in_Learning_ and_the_Brain.pdf

..............................

Meer informatie bij:

* Prof. dr. Ton de Jong (Universiteit Twente, gedragswetenschappen)
* +31 (0)53 489 3613 en 4359 en 3606, a.j.m.dejong@utwente.nl
* Dr. Tamara van Gog (Open Universiteit, Onderwijstechnologisch expertisecentrum)

* t.: +31 (0)45 576 2276, tamara.vangog@ou.nl