Nieuwe sla komt op het goede moment

30/07/2008 08:55

Rijk Zwaan Zaadteelt en Zaadhandel B.V.

Rijk Zwaan laat haar koers in belangrijke mate bepalen door de consument. Het tachtig jaar bestaande Westlandse bedrijf behoort tot de wereldtop in groenteveredeling. Van 'eten wat de natuur schaft' is allang geen sprake meer. Consumenten hebben inspraak over wat er uit de grond moet komen. Willen we geen tijdrovend hakwerk meer in de keuken? Dan eten we voortaan toch de nieuwe Salanova sla? Wassen-snijden-klaar. Maar wel in kropvorm want we verlangen weer naar herkenbaarheid.

Competitie

'Rijk Zwaan heeft de ambitie om de enorme variatie in smaak, gebruiksmogelijkheden en natuurlijke gezondheid in groente te vinden en door veredeling ter beschikking te stellen aan consumenten'.

Een ambitie waaruit bewondering spreekt, voor de rijk gevulde mand van moeder natuur.

Maar in deze ambitie schuilt een pittige opdracht. De wereldwijde markt van het produceren, verwerken en verkopen van groente is zeer competitief. Innovaties moeten steeds sneller en beter. 'Met het vinden van groenten zijn we er nog niet' zegt Steven van Paassen van Rijk Zwaan. 'Wil je aan de top blijven dan moet je boven op de trends zitten.'

Trends

Vanaf 2000 floreerden de supermarkten met kant-en-klaar maaltijden. Magnetronmaaltijden sloten perfect aan bij het toenemend aantal alleenstaanden en tweeverdieners. Gemak staat ook nu nog hoog op het boodschappenlijstje. Toch is er tegelijkertijd opvallend veel interesse voor pure goederen, zoals verse groenten. Ouders van jonge kinderen willen de herkomst van het eten herkenbaar te houden. En in het weekend mag er weer uitgebreid getafeld worden. Een uitgebreid diner komt niet uit pakken en dozen, dat moet vers. Een jongeman achter het fornuis bladert in een kookboek van Jamie Oliver: de aartsvijand van 'prefab food'.

Kleine blaadjes bij elkaar

Deze hang naar het oorspronkelijke bracht Rijk Zwaan op het idee om de krop sla terug te brengen naar het aanrecht.

Salanova kenmerkt zich door een makkelijk snijdbare krop, vol kleine smaakvolle blaadjes. De typische Salanova eigenschappen zijn ontstaan door kruising met een wilde sla waarvan de blaadjes heel dicht op elkaar stonden. 'Naast de voorgesneden verpakte sla komt er een bijdetijdse verse keuze bij.' Zegt Steven van Paassen van Rijk Zwaan.

Cadeau

'Respect is de rode draad door al ons handelen. Veredeling is precies wat het zegt: we veredelen wat er al is. We pakken als het ware de cadeaus van de natuur uit. Om richting te geven aan onze innovaties volgen we daarbij de wensen van mensen. Niet almaar verder afwijken van oorspronkelijke groentevormen is een doel, maar het beantwoorden van de vraag van de groenten eter.' legt van Paassen uit. Of de vraag van hen die weet wat goed voor hen is. Nederland kent nog steeds een probleem met overgewicht. Groenten aantrekkelijker maken kan dus ook een bijdrage leveren tot een gezondere samenleving. ' Verandering van spijs doet eten' aldus van Paassen.

Salanova

Salanova slaat inderdaad aan. De in diverse varianten verkrijgbare sla is hip (zegt de campagne 'Taste the nova way of living') maar zij is ook aards, de oorspronkelijke vorm is terug. 'Marktonderzoek liet zien dat hier behoefte aan was, wij speelden erop in. Wij bieden telers hiermee iets om inkopers mee te overtuigen. Als het daarna in de schappen ligt is de cirkel voor ons rond. Wij fungeren binnen de gehele keten als partner' legt van Paassen uit.

Tussen de schappen

Marktonderzoek is dan niet Rijk Zwaan's core-business, toch zal er geen innovatie worden opgestart zonder overtuiging dat het aan het eind van de keten ook in goede aarde valt. 'Wij spreken dus niet alleen met groenteproducenten, verwerkers en de handel, we staan ook ín de handel.

De zaadveredelaar neemt op een beurs als de 'Libelle Zomerweek' rustig de tijd voor sla eters.

Van Paassen: Het is interessant en leuk om praktijkvragen te horen. Dit soort feedback stelt ons in staat om werkelijk aansprekende vindingen te blijven doen'.

Dagelijks zijn bij Rijk Zwaan meer dan 350 onderzoekers actief op het gebied van plantenziekten, zaadtechnologie, biochemie, celbiologie en moleculaire biologie.

Tien jaar kruisen

Een trend 'watchen' is één ding. De ontwikkeling van een sla als Salanova uitvoeren vergt tijd. Veel tijd.

Voordat een groente als Salanova in de supermarkt ligt gaat er wel tien jaar aan kruisen en selecteren vooraf.

Maar de kroon op het werk is het succes. In Australië heeft Rijk Zwaan al een marktaandeel van 30%. Salanova manager Jan Doldersum verwacht een soortgelijk resultaat binnen Europa in 10 jaar te bereiken.

Scherp blijven

Trends volgen loont dus, maar het is vooral belangrijk om mens en natuur keer op keer aan elkaar te blijven voorstellen. Om dit zorgvuldig te kunnen doen, is inzicht in de hele ketenwerking essentieel. De tachtig jaar ervaring die Rijk Zwaan telt maakt dat Rijk Zwaan innovaties als Salanova zelfverzekerd voortzet.

Rijk Zwaan

Rijk Zwaan heeft 1350 medewerkers, heeft in 25 landen eigen vestigingen en verkoopt aan klanten in zo'n 100 landen. Per jaar brengt Rijk Zwaan wereldwijd 150 nieuwe rassen op de markt. Rijk Zwaan beschikt hiervoor over onder meer het meest moderne biotechnologisch laboratorium op plantkundig gebied in Europa. Dagelijks zijn bij Rijk Zwaan meer dan 350 onderzoekers actief op het gebied van plantenziekten, zaadtechnologie, biochemie, celbiologie en moleculaire biologie. Een nieuw fytopathologisch onderzoekscentrum is in aanbouw.





http://www.salanova.nl