Nederlanders: pleegzorg moet prominenter in de schijnwerpers

30/07/2008 12:03

Porter Novelli

Nieuwe campagne SIRE brengt pleegouders in beeld

Amstelveen, 30 juli 2008 - In 2007 bestond SIRE 40 jaar. Ter gelegenheid daarvan heeft SIRE een open oproep gedaan aan alle Nederlanders om een maatschappelijk onderwerp aan te dragen, waarvan men vond dat het aandacht verdient. Hierop zijn talloze suggesties binnengekomen. Uit de top 10 heeft een onafhankelijke jury uiteindelijk het onderwerp 'Pleegouders in beeld' als winnaar gekozen. Dat dit onderwerp meer aandacht verdient blijkt ook uit recent onderzoek van R? Matrix, in opdracht van SIRE, naar het beeld en kennis van Nederlanders omtrent pleegzorg: ruim 8 op de 10 Nederlanders vindt dat pleegzorg meer aandacht verdient. Het overgrote deel van de Nederlanders neemt zijn petje af voor het werk van pleegouders. De nieuwe SIRE-campagne richt zich niet op het werven van pleegouders, maar wil pleegouders van nu een groot compliment maken door Nederlanders te laten zien hoe onmisbaar hun rol is. Dat de opvoeding nu eenmaal niet aan een kind zelf overgelaten kan worden, wordt vanuit het perspectief van een kind indringend in beeld gebracht. Dit is de kern van de campagne geworden, met als centraal thema:

'Je mag van een kind niet verwachten dat het zichzelf opvoedt als de ouders dat even niet kunnen. Pleegouders zijn bijzonder nodig'.

Gebrek aan pleeggezinnen

Het grote maatschappelijk belang van pleegzorg gaat volgens de respondenten helaas samen met een gebrek aan pleeggezinnen: 91% is ervan overtuigd dat er te weinig pleeggezinnen beschikbaar zijn. Een mening die overigens aansluit bij de daadwerkelijke situatie. Op dit moment staan bijna duizend kinderen op een wachtlijst.

Zelf pleegouder?

Ofschoon de campagne niet de bedoeling heeft om nieuwe pleegouders te werven, was de vraag toch interessant in hoeverre men zelf bereid zou zijn om pleegouder te worden. Slechts een zeer kleine minderheid (2%) zegt volmondig dat dit ' echt iets voor mij' zou zijn en 6% zou het eventueel in overweging nemen. Waarschijnlijk speelt een gebrek aan kennis omtrent pleegzorg mee. Zo denkt bijvoorbeeld 2/3 van de Nederlanders dat dit "een paar jaar of langer" is. In werkelijkheid duurt slechts in 30% van de gevallen het verblijf bij een pleeggezin langer dan 1 jaar.

Over het onderzoek

Doel van het onderzoek was het in kaart brengen van de kennis en houding van de Nederlandse bevolking ten aanzien van pleegzorg. Het onderzoek werd uitgevoerd door R? Matrix, lid van de MOA Research Keurmerkgroep, via een webenqu(ee)te. In totaal hebben 501 deelnemers de vragenlijst compleet ingevuld. Zij vormen een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Over SIRE

SIRE is een onafhankelijke stichting die onderbelichte maatschappelijke onderwerpen aan de orde wil stellen en agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche, waarbij de betrokken partijen zich belangeloos inzetten voor campagnes die bijdragen aan een betere samenleving.