Ingezonden persbericht


Persbericht
CNV Beroepsgoederenvervoer (een vakgroep van de CNV BedrijvenBond)


31 juli 2008, Utrecht
------

Onderzoek: uurloon vrachtwagenchauffeur blijft fors achter

CNV wil inhaalslag voor chauffeurs wegtransport

Het uurloon van chauffeurs in wegtransport blijft fors achter bij hun collega's in bijvoorbeeld de touringcar-branche en het openbaar vervoer. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Beroepsgoederenvervoer, dat de lonen van de chauffeurs met een 'groot rijbewijs' naast elkaar heeft gelegd.

Uit de vergelijking van het uurloon blijkt dat een vrachtwagenchauffeur circa 8 procent minder verdient dan een touringcarchauffeur. De achterstand op collega's in het openbaar vervoer is nog groter, maar liefst ruim 20 procent.

"Die achterstand is niet terecht", vindt CNV-onderhandelaar Joost van Egmond van CNV Beroepsgoederenvervoer. "De werkzaamheden zijn vergelijkbaar. Zulke grote verschillen in uurloon kunnen op basis van functiewaardering niet worden verklaard."

In de komende cao-onderhandelingen, die in het najaar beginnen, wil Van Egmond daarom een begin maken met een inhaalslag. In de voorstellenbrief aan de werkgevers, die eind deze week de deur uitgaat, gaat de cao-onderhandelaar uit van een cao van 2,5 jaar. Hierin moeten de lonen stijgen met 3,5% per jaar en komt er nog 2,5% bij aan toeslagen en een vast periodiek, zodat de lonen in totaal met ruim 6 procent per jaar stijgen. "Dat worden dus stevige onderhandelingen", verwacht Van Egmond. "Maar onze leden willen dit. En ze hebben gelijk. De uurlonen moeten meer met elkaar in de pas gaan lopen, ook om het beroep van vrachtwagenchauffeur in de toekomst voldoende aantrekkelijk te houden."

De huidige cao loopt op 1 oktober af. De cao geldt voor circa 140.000 werknemers in het wegtransport.