Ingezonden persbericht

Leidschendam, 3 augustus 2008

Detailhandel laakt subsidiebeleid overheid in strijd tegen kinderarbeid

De Nederlandse overheid geeft elk jaar miljoenen euro's uit aan subsidies voor organisaties die zeggen dat zij zich bezighouden met het verbeteren van arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden. De Raad Nederlandse Detailhandel zet vraagtekens bij de manier waarop dit geld wordt uitgegeven door de 'goede doelen'.

Minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) smijt jaarlijks miljoenen euro's over de balk door het subsidiëren van organisaties die het geld vervolgens op hun bankrekening zetten. Uit jaarcijfers van organisaties van Oxfam Novib, Fair Wear Foundation (FWF) en de Schone Kleren Kampagne (SKK) blijkt dat deze organisaties onderling geld doneren dat eigenlijk bedoeld is voor het bestrijden van kinderarbeid in ontwikkelingslanden.

Een deel van de subsidie voor de FWF blijkt afgelopen jaar niet uitgegeven te zijn. Nog opvallender is het feit dat het om een 'startsubsidie' gaat, toegekend in 2006 (tot 2010) terwijl de organisatie al sinds 2001 actief is. Nog opmerkelijker is het feit dat de verschillende gesubsidieerde organisaties toezicht houden bij elkaar. In het bestuur van de Fair Wear Foundation zit onder andere de gesubsidieerde campagneorganisatie Schone Kleren Kampagne.

De Raad Nederlandse Detailhandel betreurt het feit dat subsidiegeld 'verdwijnt' zonder rendement, toezicht, transparantie en goed bestuur. Dat terwijl veel winkeliers de laatste jaren met veel succes een eigen - ongesubsidieerd - systeem om arbeidsomstandigheden in lage lonen landen te controleren zijn gestart.

Steeds meer winkelbedrijven verenigen zich in de Business Social Compliance Initiative (BSCI). BSCI is een breed Europees initiatief om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor winkeliers ook praktisch mogelijk te maken. Veel Nederlandse winkelbedrijven willen actie tegen bijvoorbeeld kinderarbeid en slechte arbeidsomstandigheden in derdewereldlanden.

Chantage

De RND constateert dat bedrijven regelmatig worden bekritiseerd door gesubsidieerde campagneorganisaties zoals de Schone Kleren Kampagne, de kritiek verstomd als deze ondernemingen zich vervolgens aansluiten bij de zwaar gesubsidieerde Fair Wear Foundation.

'Dit heeft niets meer te maken met het daadwerkelijk zorgen voor duurzame en eerlijke producten', aldus Linda Herkemij, secretaris Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van de Raad Nederlandse Detailhandel. 'Bedrijven worden gechanteerd. Als zij zich niet aansluiten, kunnen ze vroeg of laat rekenen op forse kritiek van de zwaar gesubsidieerde clubs.'