Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 4 augustus 2008

RND: profijtbeginsel voor ongevraagde
adviezen en voorlichting door Kamer
van Koophandel

Door nieuwe regels voor het Handelsregister moeten 300.000 organisaties (kerken, stichtingen, boeren en anderen) zich per 1 juli 2008 inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Dit genereert voor de Kamers van Koophandel minimaal 10 miljoen euro extra inkomsten. De Kamers van Koophandel kosten jaarlijks circa 140 miljoen euro. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) vindt dat er kritisch gekeken moet worden naar de verplichte heffingen van de Kamer van Koophandel. Een aantal verplichte heffingen kan beter worden omgezet in een vrijwillige heffing. De ondernemer heeft dan de keuze om wel of niet bij te dragen aan de niet-wettelijke activiteiten van de KvK.

De heffing van de Kamer van Koophandel bestaat uit drie delen. Eén deel is voor het uitvoeren va de wettelijke taak voor de KvK: het handelsregister. Maar ondernemers krijgen ook een - tot heden - verplichte heffing voor zelf bedachte zaken van de KvK zoals voorlichting, advisering en regiostimulering door de KvK.

De RND krijgt veel vragen van ondernemers die zich hebben ingeschreven, maar helemaal geen gebruik willen maken van adviezen of voorlichtingsmateriaal van de Kamers van Koophandel. Het is beter om voor de niet wettelijke taken van de KvK het profijtbeginsel in te voeren. Het is immers logisch dat ondernemers alleen betalen als ze gebruik maken van de voorlichtingsactiviteiten.

Ook op de zogenaamde regiostimulering zitten veel ondernemers helemaal niet te wachten. Het is onduidelijk wat de Kamers van Koophandel doen met de inkomsten van deze heffing. De RND krijgt veel klachten van ondernemers die zich storen aan ambtenaren van de Kamers van Koophandel die ongevraagd namens winkeliers met gemeenten praten over winkeltijden en te pas en onpas adviseren over vestigingsplaatsen van winkels. De RND vindt het bovendien onacceptabel dat ambtenaren van de Kamer van Koophandel gemeenten adviseren om gemeentelijke reclamebelasting in te voeren die door ondernemers verplicht aan gemeenten moet worden afgedragen.

"Ondernemers worden in veel gemeenten geconfronteerd met stapels nieuwe lokale belastingen. Ondernemers begrijpen niet waarom de Kamers van Koophandel, waaraan men een wettelijk verplichte heffing betaalt, hier een voorstander van zijn", aldus Pieter Walraven van de RND.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 40 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.



Ingezonden persbericht