Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 4 augustus 2008
RND: profijtbeginsel voor ongevraagde
adviezen en voorlichting door Kamer
van Koophandel
Door nieuwe regels voor het Handelsregister moeten 300.000 organisaties (kerken,
stichtingen, boeren en anderen) zich per 1 juli 2008 inschrijven bij de Kamer van
Koophandel.
Dit genereert voor de Kamers van Koophandel minimaal 10 miljoen euro extra
inkomsten. De Kamers van Koophandel kosten jaarlijks circa 140 miljoen euro.
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) vindt dat er kritisch gekeken moet worden
naar de verplichte heffingen van de Kamer van Koophandel. Een aantal verplichte
heffingen kan beter worden omgezet in een vrijwillige heffing. De ondernemer heeft
dan de keuze om wel of niet bij te dragen aan de niet-wettelijke activiteiten van de
KvK.
De heffing van de Kamer van Koophandel bestaat uit drie delen. Eén deel is voor het
uitvoeren va de wettelijke taak voor de KvK: het handelsregister. Maar ondernemers krijgen
ook een - tot heden - verplichte heffing voor zelf bedachte zaken van de KvK zoals
voorlichting, advisering en regiostimulering door de KvK.
De RND krijgt veel vragen van ondernemers die zich hebben ingeschreven, maar helemaal
geen gebruik willen maken van adviezen of voorlichtingsmateriaal van de Kamers van
Koophandel. Het is beter om voor de niet wettelijke taken van de KvK het profijtbeginsel in te
voeren. Het is immers logisch dat ondernemers alleen betalen als ze gebruik maken van de
voorlichtingsactiviteiten.
Ook op de zogenaamde regiostimulering zitten veel ondernemers helemaal niet te wachten.
Het is onduidelijk wat de Kamers van Koophandel doen met de inkomsten van deze heffing.
De RND krijgt veel klachten van ondernemers die zich storen aan ambtenaren van de
Kamers van Koophandel die ongevraagd namens winkeliers met gemeenten praten over
winkeltijden en te pas en onpas adviseren over vestigingsplaatsen van winkels.
De RND vindt het bovendien onacceptabel dat ambtenaren van de Kamer van Koophandel
gemeenten adviseren om gemeentelijke reclamebelasting in te voeren die door ondernemers
verplicht aan gemeenten moet worden afgedragen.
"Ondernemers worden in veel gemeenten geconfronteerd met stapels nieuwe lokale
belastingen. Ondernemers begrijpen niet waarom de Kamers van Koophandel, waaraan men
een wettelijk verplichte heffing betaalt, hier een voorstander van zijn", aldus Pieter Walraven
van de RND.
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie.
De bij de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen
vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet
van 40 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale
belangen van zijn leden.
Ingezonden persbericht