Nummer 2008261BW Datum 4 augustus 2008 Werkzaamheden brug Ringbaan Oost zo goed als af Tilburg pas fluistervoeg voor het eerst toe De bouwtechnische werkzaamheden aan de brug op de Ringbaan Oost (viaduct over de Piushaven) zijn onlangs afgerond. De nieuwe brug heeft een unieke karakteristiek. Voor het eerst is een zogenoemde fluistervoeg toegepast, uniek in Nederland. BAM Betontechnieken heeft in samenwerking met Edilon Sedra deze voegovergang ontwikkeld. De voegovergang is inmiddels ook door Rijkswaterstaat akkoord bevonden om toe te passen bij haar werken. Wethouder Johan van den Hout (verkeer en vervoer, onderhoud wegen): "Die nieuwe voegovergang hebben we niet zo maar toegepast. De overgang zorgt voor sterke vermindering van geluidshinder voor omwonenden. Het onderhoud aan de brug hebben we gecombineerd met het wegonderhoud aan de Ringbaan Oost, zodat we extra vertraging en overlast voor verkeer en omwonenden hebben weten te voorkomen." Onderkant brug Ook de onderkant van de brug heeft een fikse opknapper gehad. "We hebben een anti graffiti coating op de onderkant van de brug aangebracht, graffiti kan daardoor eenvoudig met water verwijderd worden. Op die manier hopen we verloedering tegen te gaan. Het werk is nog niet helemaal klaar. De leuningen en verlichting op de brug worden nog gemoderniseerd", aldus van den Hout. De werkzaamheden worden deze maand afgerond. Dan zijn ook de voetpaden, fietspaden, rijwegen en de vaarweg aan de onderkant van de brug weer helemaal vrij toegankelijk. De totale kosten van de werkzaamheden aan de brug bedragen ongeveer 6 ton. Voegovergangen Om verkeersbelasting en temperatuurwisselingen op te kunnen vangen worden brugdekken niet in één constructie met elkaar verbonden. Er wordt altijd een uitsparing aangebracht. Deze geven bruggen letterlijk de ruimte om de krachten op te kunnen vangen. Qua breedte kunnen zij variëren van enkele tientallen millimeters tot 350 millimeter. Voegovergangen dragen zorg voor een aansluiting tussen wegdelen en zijn veelal technische hoogstandjes. Zo moeten voegovergangen niet alleen comfortabel en geluidsarm zijn, maar ook de verschillende bewegingen op kunnen vangen, waterdicht zijn en tegen strooizout kunnen. Het aanbrengen van zo'n complexe voegovergang is, juist vanwege het materiaalgebruik, specialistisch werk. De verwachte levensduur van een voegovergang bedraagt zo'n 15 tot 20 jaar. Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld beleid.
Gemeente Tilburg