Gemeente Tilburg

                                                                                Nummer 
                                                                                2008261BW 



                                                                                Datum 

                                                                                4 augustus 2008 



Werkzaamheden brug Ringbaan Oost zo goed als af 
Tilburg pas fluistervoeg voor het eerst toe 

De bouwtechnische werkzaamheden aan de brug op de Ringbaan Oost (viaduct over de 
Piushaven) zijn onlangs afgerond. De nieuwe brug heeft een unieke karakteristiek. Voor het 
eerst is een zogenoemde fluistervoeg toegepast, uniek in Nederland. BAM Betontechnieken           
heeft in samenwerking met Edilon Sedra deze voegovergang ontwikkeld. De voegovergang              
is inmiddels ook door Rijkswaterstaat akkoord bevonden om toe te passen bij haar werken.            

Wethouder Johan van den Hout (verkeer en vervoer, onderhoud wegen): "Die nieuwe             
voegovergang hebben we niet zo maar toegepast. De overgang zorgt voor sterke                  
vermindering van geluidshinder voor omwonenden. Het onderhoud aan de brug hebben we                 
gecombineerd met het wegonderhoud aan de Ringbaan Oost, zodat we extra vertraging en           
overlast voor verkeer en omwonenden hebben weten te voorkomen."                           

Onderkant brug                                                                                      
Ook de onderkant van de brug heeft een fikse opknapper gehad. "We hebben een anti            
graffiti coating op de onderkant van de brug aangebracht, graffiti kan daardoor eenvoudig           
met water verwijderd worden. Op die manier hopen we verloedering tegen te gaan. Het                 
werk is nog niet helemaal klaar. De leuningen en verlichting op de brug worden nog                  
gemoderniseerd", aldus van den Hout.                                                                

De werkzaamheden worden deze maand afgerond. Dan zijn ook de voetpaden, fietspaden,                 
rijwegen en de vaarweg aan de onderkant van de brug weer helemaal vrij toegankelijk. De             
totale kosten van de werkzaamheden aan de brug bedragen ongeveer 6 ton.                             

Voegovergangen                                                                                   
Om verkeersbelasting en temperatuurwisselingen op te kunnen vangen worden brugdekken  
niet in één constructie met elkaar verbonden. Er wordt altijd een uitsparing aangebracht.     
Deze geven bruggen letterlijk de ruimte om de krachten op te kunnen vangen. Qua breedte            
kunnen zij variëren van enkele tientallen millimeters tot 350 millimeter. Voegovergangen     
dragen zorg voor een aansluiting tussen wegdelen en zijn veelal technische hoogstandjes.       
Zo moeten voegovergangen niet alleen comfortabel en geluidsarm zijn, maar ook de                    
verschillende bewegingen op kunnen vangen, waterdicht zijn en tegen strooizout kunnen.              
Het aanbrengen van zo'n complexe voegovergang is, juist vanwege het materiaalgebruik, 
specialistisch werk. De verwachte levensduur van een voegovergang bedraagt zo'n 15 tot 
20 jaar. 


Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld 
beleid.