Verzekerde: preventie en inzicht in kwaliteit zorg belangrijkste

04/08/2008 13:04

Achmea Divisie Zorg

Nederlandse verzekerden voelen zich zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid. Werkgevers en de zorgverzekeraar hebben hierbij volgens verzekerden echter ook een rol, zo blijkt uit onderzoek van Team Vier in opdracht van Zilveren Kruis Achmea. 26 procent van de 500 ondervraagden vindt het de taak van de werkgever om te stimuleren dat mensen gezond eten en voldoende bewegen. Dat een zorgverzekeraar investeert in preventie, vindt 76 procent belangrijk. 65 procent zegt dat als ze de kans krijgen deel te nemen aan preventief onderzoek, ze deze kans ook grijpen. 80 procent van de verzekerden wil dat de verzekeraar inzicht biedt in kwaliteit van zorgverleners.

De Nederlandse verzekerde neemt zijn verantwoordelijkheid: 93 procent laat weten zelf verantwoordelijk te zijn voor de eigen gezondheid. Met de stelling dat de werkgever verantwoordelijk is voor de gezondheid van de werknemers, is 24 procent het eens. Dat de zorgverzekeraar verantwoordelijk is voor de gezondheid van de verzekerden, wordt door 16 procent van de ondervraagden onderschreven. Team Vier heeft voor het onderzoek gebruik gemaakt van een representatieve steekproef onder 500 verzekerden in Nederland van 18 jaar en ouder.

Ca. eenderde vindt dat werkgevers meer moeten investeren in preventie

Van de verzekerden zegt 87 procent bewust gezond te leven. 65 procent geeft aan mee te werken aan een preventief onderzoek, als ze daartoe de kans krijgen. Beide percentages zijn vrij hoog en onderstrepen de aandacht voor gezondheid en de grote interesse in preventieve screenings, zowel van de kant van de werkgever, als de individuele verzekerde. Bijna eenderde van de respondenten (30 procent) vindt dat werkgevers meer moeten investeren in preventief onderzoek, waarmee bijvoorbeeld hart- en vaatziekten vroegtijdig kunnen worden opgespoord. Diezelfde groep (31 procent) vindt dat werkgevers mensen die dit nodig hebben (vastgesteld in de screenings) lifestyle programma's moeten aanbieden die hun gezondheid verbeteren.

Een kwart (26 procent) van de respondenten vindt dat het de taak van de werkgever is om te stimuleren dat mensen gezond eten en voldoende bewegen. Een ruime meerderheid (72 procent) vindt juist dat een werkgever zich hier niet in moet mengen en alleen verantwoordelijk is voor een goed arbeidsklimaat waarin de werknemer zijn of haar werk kan doen. Werkend Nederland is dus verdeeld over een actieve opstelling van de werkgever ten aanzien van de gezondheid.

Aandacht voor preventie en bewegen trend bij collectieven

Zilveren Kruis Achmea, dat voor ca. 70 procent van haar klantenbestand uit collectieven bestaat, merkt dat werkgevers nog duidelijker dan voorheen weten wat ze willen: zo min mogelijk verzuim en bij verzuim de werknemer zo snel mogelijk terug. 'Werkgevers willen steeds meer pakketten op maat, soms compleet met uitgebreide preventieve screenings en adviezen over beweging. Gezond eten of voldoende bewegen is wel degelijk iets waar een aantal werkgevers werk van heeft gemaakt of wil maken', laat Anne Marie Bart weten, manager arbeidsgerelateerde zorg bij Zilveren Kruis Achmea. 'Recent hebben we intern een TopFit Programma uitgevoerd met preventieve checks en aandacht voor bewegen, onder meer met een sportdag. Uit de enqu(ee)te blijkt dat dit bij de helft van de medewerkers wel degelijk een verandering teweeg heeft gebracht, met name op het gebied van eetgewoonten, sport en bewegen. Veel mensen rapporteren dat het programma heeft aangezet tot nadenken en actie. De preventieve check draagt hier in grote mate aan bij. Ons uitgangspunt is wel dat het goed is dat werkgevers faciliteiten scheppen, maar het ontbreken van faciliteiten kan voor een werknemer geen excuus zijn om niet gezond te leven.'

Verzekerden vragen inzicht in kwaliteit van zorgverzekeraar

Ook van de zorgverzekeraar verwacht de verzekerde een actieve opstelling: 76 procent vindt het belangrijk dat de zorgverzekeraar investeert in preventie. En mocht een zorgverlener of ziekenhuis nodig zijn: 80 procent van de verzekerden vindt het van belang dat een zorgverzekeraar inzicht biedt in de kwaliteit van de zorgverleners, zodat de verzekerde hier een keuze voor een zorgverlener op kan baseren. 'De laatste tijd wordt voor verzekerden steeds duidelijker dat de kwaliteit van de zorg niet overal gelijk is; kritische consumenten willen weten hoe groot de kans is op een heroperatie, of dat een therapie bij een re-integratiebedrijfs succesvol is. En terecht', aldus Bart. 'Verzekeraars doen dan ook hun uiterste best om kwaliteitsinformatie verder te ontsluiten en kwaliteits- en resultaatafspraken te maken met zorgaanbieders en zorgleveranciers.'

Noordwijk, 4 augustus 2008