Gemeente Kerkrade

04.08.08: Kerkrade verbetert dienstverlening Sociale Zaken

Vanaf 1 augustus vullen de ruim 1600 bijstandgerechtigden in de gemeente Kerkrade alleen nog maar een formulier in als er iets in hun persoonlijke situatie verandert dat van invloed kan zijn op hun uitkering. Tot dat moment waren de cliënten verplicht om maandelijks een zogenaamd rechtmatigheidsformulier (RMF) in te vullen.

"Dit is een forse verbeteringsslag en biedt voor alle partijen vele voordelen" zegt verantwoordelijk wethouder Hans Bosch. "De afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid krijgt steeds meer mogelijkheden om de gegevens via andere kanalen te achterhalen. Het vaak onnodig maandelijks invullen van formulieren is vervelend voor de bijstandsgerechtigden. Met de nieuwe werkwijze doen we wel een extra beroep op hun eigen verantwoordelijkheid. Zij moeten immers nu het initiatief nemen als er iets verandert. Voor de organisatie betekent dit veel minder administratie waardoor we onze tijd aan andere activiteiten kunnen besteden zoals werkgelegenheidsprojecten".

Digitaal klantdossier
Het afschaffen van het maandelijks inleveren van het RMF is slechts een onderdeel van het klantgerichter en efficiënter werken van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Cliënten kunnen bijvoorbeeld een deel van de gegevens, ook zelf bekijken via internet, in een eigen Digitaal Klantdossier. Het enige dat men daarvoor nodig heeft, is een computer met internetaansluiting en een DigiD (de persoonlijke inlogcode bij de overheid). Het Digitaal Klantdossier is een persoonlijk elektronisch dossier waarin belangrijke gegevens staan die bij de sociale dienst bekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan naam- en adresgegevens, de eventuele uitkering en gevolgde opleidingen.
De huidige versie van het Digitaal Klantdossier is nog maar het begin. In de toekomst zullen mogelijk ook gegevens van andere instanties worden getoond, zoals de Sociale Verzekeringsbank, de Informatiebeheergroep en de Belastingdienst. Bovendien kan men in de toekomst ook internet-werkbriefjes inleveren en bijzondere bijstand aanvragen. Kortom, de mogelijkheden van het Digitaal Klantdossier zullen toenemen en de volledigheid en actualiteit van gegevens zal verder verbeteren.

De nieuwe regels
Bijstandsgerechtigden krijgen vanaf augustus een of meerdere inkomstenwijzigingsformulieren die men alleen moet inleveren op het moment dat er in hun situatie een of meerdere wijzigingen plaats vinden. Op deze inkomstenwijzigingsformulieren staan minder vragen dan op het nu nog bekende RMF. Op het moment dat de cliënt een inkomstenwijzigingsformulier instuurt, ontvangt hij of zij een nieuw formulier. Zo lang er niets in verandert, hoeft men niets te doen. Maar wanneer er wel iets verandert, bijvoorbeeld inkomen of als er iemand van het gezin vertrekt, moet men het wijzigingsformulier invullen en samen met de bijbehorende bewijsstukken naar de gemeente sturen.
De gemeente controleert de nieuwe gegevens en past deze aan in het systeem. De klant krijgt dan een nieuw wijzigingsformulier met daarop de nieuwe gegevens.