Omzet NH Hoteles 7.5% gegroeid in eerste half jaar 2008


- Omzet steeg tot euro 771 miljoen, EBITDA ging 2.7% omhoog tot euro 146.1 miljoen, en de nettowinst bedroeg euro 32.4 miljoen


- De hotelomzet ging 10.2% omhoog tot euro 762.6 miljoen, en de hotel EBITDA, inclusief de recente acquisities van de groep in Italië, groeide met 11.7% tot euro 144 miljoen


- Vergelijkbare RevPAR (revenue per available room / opbrengst per beschikbare kamer) steeg in Europa met 2.2% en in beide Amerika's met 12.2%, in locale valuta


- Het bedrijf heeft het strategisch plan voor meer dan de helft gerealiseerd en heeft de voor deze periode gestelde doelstellingen overschreden

Hilversum, 4 augustus 2008. - In de eerste zes maanden van 2008 is de omzet van de NH Hoteles met 7.5% gestegen tot euro 771 miljoen, waarmee een betere prestatie is geleverd dan over dezelfde periode van vorig jaar. De EBITDA (operationele winst) bedroeg euro146.1 miljoen, 2.7% hoger, en de netto winst zakte naar euro 32.4 miljoen, vanwege de omkeerbare provisie (euro 12.3 miljoen) die is gereserveerd om het verschil in aandelenprijs te dekken, dat ontstaat door het beloningsplan, dat door de Groep is goedgekeurd in 2007. Het is daarom raadzaam om er rekening mee te houden dat, wanneer het effect van deze voorziening niet wordt meegerekend, de nettowinst van de Groep hoger zou zijn uitgevallen dan in dezelfde periode vorig jaar.

De hotelactiviteiten groeiden met 10.2% in omzet over de eerste zes maanden van 2008, een teken van kracht in de core business van NH Hoteles. Vermeldenswaard is de prestatie van alle Business Units in de Groep om te bezuinigen op de kosten, waardoor de GOP marges zijn verbeterd. De succesvolle prestatie van de hotels in alle Business Units heeft geleid tot een groei van 11.7% in de EBITDA van de hotelactiviteiten.

De vergelijkbare RevPAR (Revenue per available room / opbrengst per beschikbare kamer) steeg met 2% tot juni, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei is feitelijk gebaseerd op een groei van 2.8% in ADR (Average Price). Algemeen gesproken is de prestatie van de Business Units in Duitsland, "Centraal en Oost"-Europa en beide Amerika's (in locale valuta) opmerkelijk, met indrukwekkende groeicijfers van meer dan 10% in RevPAR.

Per Business Unit

BU Benelux, UK, Frankrijk en Zuid-Afrika: de omzet van deze Business Unit steeg tot euro 173.7 miljoen, 2.7% hoger, waarbij de nieuwe aanwinsten van de Groep in 2008 niet zijn meegeteld. De vergelijkbare RevPAR groeide met 1.8% als gevolg van een stijging van 2.1% op de gemiddelde prijs. Deze Business Unit heeft hinder ondervonden van de zwakte van de locale valuta in het Verenigd Koninkrijk.

Duitsland: de Business Unit Duitsland heeft bijzonder goed gepresteerd, geheel in lijn met de trend die gedurende de afgelopen maanden zichtbaar werd. Speciaal vermeldenswaardig is het feit dat Duitsland, zonder rekening te houden met nieuw geopende hotels, wat de vergelijking zou vertekenen, een omzet heeft gerealiseerd van euro 123.7 miljoen, 10% meer dan de cijfers voor dezelfde periode van vorig jaar. Het is één van de markten waar de vergelijkbare RevPAR het snelst is gegroeid, namelijk met 10.4%, voornamelijk gedragen door een stijging van 8.6% in de gemiddelde kamerprijs. Bijzonder vermeldenswaardig is de prestatie in Dusseldorf en het herstel van de markt in Frankfurt.

Centraal en Oost Europa: de omzet in Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije en Roemenië, zonder de nieuw geopende hotels daarin te betrekken, behaalde het record van de grote stijging in de inkomsten van de Groep met een stijging van 16.3%. Het feit, dat het E.K. in de landen van deze Business Unit is gehouden heeft in het bijzonder bijgedragen aan de stijging en Oostenrijk en Zwitserland deden het dan ook beter dan Roemenië en Hongarije. Ook de RevPAR voor de Groep liet een recordstijging zien in deze landen met een stijging van 16.8% voor vergelijkbare hotels.

Spanje en Portugal: de ADR (average price) steeg met 2.2% in vergelijkbare hotels, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Zonder de inkomsten van nieuw geopende hotels mee te rekenen is het aandeel van Spanje in de omzet van de Groep enigszins gedaald vanwege de buitengewone resultaten, die werden geboekt in dezelfde periode van 2007, toen de America Cup en andere evenementen werden gehouden in Valencia.

Italië: zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs is enigszins gestegen in vergelijkbare hotels met respectievelijk 0.6% en 1.4%. De inkomsten bleven met een bedrag van euro 99 miljoen op het niveau van vorig jaar en de RevPAR in vergelijkbare hotels steeg met 2.1%. De omzet bleef gestaag groeien ondanks de gedaalde bijdrage van de Amerikaanse gasten, met name in Zuid-Italië en Rome, als gevolg van de euro-dollar wisselkoers. Het snijden in de kosten is in Italië wel bijzonder te merken waar de kosten in vergelijkbare hotels met 2.4% zijn gedaald, ondanks de inflatie.

De Amerika's: omzet van vergelijkbare hotels groeide iets tot euro 38.2 miljoen. Bijzonder vermeldenswaardig is de stijging van inkomsten per beschikbare kamer (RevPAR), die in locale valuta steeg met 12.2%. In de resultaten van deze Business Unit is deze stijging niet terug te vinden vanwege de ongunstige trend in de euro-dollarverhouding. Bijzonder zijn de prestaties in Argentinië, die de laatste maanden een bijzonder gunstig resultaat laat zien.

Sotogrande heeft in totaal euro8.4 miljoen omgezet, vergeleken met euro 18.2 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. De daling van de omzet kan worden toegeschreven aan de planning van de oplevering van appartementsgebouwen en de algemene malaise in de onroerend-goedmarkt in Spanje. Hoewel de bijdrage van Sotogrande is teruggelopen, is het resultaat boven gemiddeld in vergelijking met grote Spaanse projectontwikkelaars. Per 30 juni 2008, is er nog een bedrag van euro 76,6 miljoen aan afgesloten omzet in de boeken op te nemen. Het merendeel van deze omzet komt uit de ontwikkeling van het project Ribera del Marlín en de ligplaatsen in de haven.

De tabel, bijgevoegd als bijlage, geeft de belangrijkste cijfers weer voor de NH Hoteles Groep per 30 juni 2008 en 2007

Strategisch plan (18,000 kamers 2007-2009): Trend en maatregelen NH Hoteles heeft meer dan de helft van het strategisch plan gerealiseerd en heeft de doelstellingen van 9,000 kamers voor deze periode overtroffen. NH Hoteles heeft 9,939 kamers en 59 hotels ingebracht in de 82 weken sinds 1 januari 2007.

Vanwege de onzekere economische verwachting en de enigszins teruglopende situatie in sommige markten waar de groep actief is, heeft NH Hoteles een aantal korte termijn maatregelen genomen die invloed hebben op haar investeringspolicy en een selectievere analyse. Het bedrijf is niet voornemens om door te gaan met het verwerven van nieuwe projecten, tenzij er op de markt aanbiedingen komen met grote kortingen vergeleken met de huidige prijzen. Hiermee verband houdend zullen alle nieuwe projecten en acquisities op variabele leasebasis of dmv een managementcontract worden gerealiseerd. Verder gaat NH Hoteles de aandacht richten op en zelfs prioriteit geven aan bestaande hotels, die al in bedrijf zijn. Tenslotte heeft de Groep, met betrekking tot het analyseren van toekomstige aanwinsten, de eisen verhoogd mbt de te verwachten rentabiliteit van te onderzoeken projecten en toekomstige groeimogelijkheden.

Openingen in 2008
Sinds het begin van dit jaar heeft NH Hoteles 1,683 kamers aan haar portfolio toegevoegd, hetgeen 10 nieuwe hotels betekent voor de groep. De nieuwe openingen komen uit Spanje, Nederland, Italië, Mexico en de Dominicaanse Republiek. In 2008 is NH Hoteles actief geworden op locaties waar de groep niet eerder aanwezig was, zoals: Savona en Linate (Italië), Càceres (Spanje), Monterrey (Mexico), Nunspeet (Nederland) en Bàvaro (Dominicaanse Rep.). Het bedrijf versterkte voorts haar positie in Den Haag (Nederland), Bergamo (Italië) en Madrid (Spanje), door het openen van 4 nieuwe hotels. Vermeldenswaard is de recente opening van het NH Paseo del Prado in Madrid, gelegen in het centrum van de Spaanse hoofdstad, specifiek in het gebied dat bekend staat als de kunstdriehoek (Prado Museum, Reina Sofia Museum en het Thyssen Museum).

OVER NH HOTELES

NH Hoteles (www.nh-hotels.com) is de derde grootste onder de Europese zakenhotels. NH Hoteles heeft momenteel 344 hotels met 50,707 kamers in 21 landen in Europa, Amerika en Afrika. NH Hoteles heeft momenteel 60 nieuwe hotelprojecten in aanbouw, die samen meer dan 11,000 nieuwe kamers zullen toevoegen.

NH Hoteles profileert zich kwalitatief zowel op het gebied van diensten als op faciliteiten, met bijzonder doordachte inrichtingen, die erop gericht zijn om aan alle smaken tegemoet te komen en de gast zich prettig te laten voelen. De vestigingen van NH Hoteles bieden de meest geavanceerde technologieën, die ontworpen zijn om de communicatie, het werk en de ontspanning van haar gasten optimaal te faciliteren.

De restaurants vormen een andere prioriteit voor de hotels in de Groep, waarbij aan de gast een eersteklas cuisine wordt geboden. Voorts is de prestigieuze restaurateur Ferran Adrià, de oprichter van restaurant El Bulli, een samenwerkingsverband aangegaan met NH Hoteles, waarbij nieuwe concepten worden geïntroduceerd zoals "Nhube", het zoeken naar nieuwe mogelijkheden in ruimtes binnen de hotelsector met de combinatie van eten, ontspanning en rust voor de gasten van de keten, en "Fast Good".

NH Hoteles is een verantwoordelijk bedrijf in de toeristenindustrie. De groep biedt hotelservices, die vooruitblikken op de huidige en toekomstige wensen van zowel onze in- en externe belanghebbenden (medewerkers, gasten, klanten, aandeelhouders, leveranciers, milieu, etc.), de gemeenschappen waar we zaken doen en de toekomstige generaties met maximale aandacht voor details en efficiënte en aanvaardbare oplossingen.

NH Hoteles is genoteerd aan de aandelenbeurs van Madrid. Links: http://www.nh-hotels.com