Gemeente Leeuwarden

Vragen SP Experiment gratis openbaar vervoer

Bron: SP (04-08-2008)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het reglement van orde van de gemeenteraad van Leeuwarden.
Inleiding
Op 5 november 2007 heeft de gemeenteraad van Leeuwarden bij de behandeling van de begroting een motie met betrekking tot een Experiment gratis Openbaar Vervoer ( motie 21 ) met een zeer ruime raadsmeerderheid aangenomen.

Als argument voor de motie werd onder andere aangevoerd:
- In het collegeprogramma Leeuwarden 2006-2010 gesproken wordt over het onderzoeken van de mogelijkheden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer in de daluren te verbeteren;
- In het coalitieprogramma 2007-2011 provincie Fryslân de bereikbaar van Leeuwarden een belangrijk onderwerp is; Bij de beantwoording door de wethouder lezen wij: "De wethouder steunt deze motie. Het college zal proberen in samenwerking met de provincie in 2008 met een plan te komen"

Zowel bij de behandeling van de Fietsbrug Oostergoplein als bij de bereikbaarheid van Leeuwarden heeft de SP aangegeven voor transferia te zijn in combinatie met gratis openbaar vervoer. Dit ontlokte de wethouder de uitspraak: "Voor degene die in dus bus stapt, is dat gratis, maar de bus rijdt niet gratis".

Het vierde kabinet Balkenende heeft afgesproken dat er in het stads- en streekvervoer ruimte komt voor experimenten met verschillende tarieven. Hieronder valt ook gratis openbaar vervoer (OV) voor specifieke doelgroepen. Dat er hoog wordt ingezet op proeven met gratis OV is een logische keuze. Het milieu is erbij gebaat en het draagt bij aan betere mobiliteit. Toch wordt gratis OV niet gezien als een oplossing op zich. Het is één van de vele middelen die worden ingezet tegen de files en voor een betere luchtkwaliteit. OV is natuurlijk nooit gratis. Mobiliteit heeft nu eenmaal een prijskaartje dat door de overheid of door de reiziger moet worden betaald. Projecten waarbij de reiziger niet hoeft te betalen voor reizen met bus of trein, worden gratis OV genoemd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat houdt zich momenteel met drie vormen van gratis openbaar vervoer bezig: gratis OV bij groot onderhoud, gratis OV voor forenzen en gratis OV voor 65-plussers in de daluren Voor experimenten is financiële steun van de overheid mogelijk.

Staatssecretaris Huizinga verwacht in het najaar van 2008 te starten met een nieuwe reeks experimenten. Huizinga vraagt de decentrale overheden hiervoor voorstellen in te dienen. De voorstellen kunnen betrekking hebben op gratis OV voor forenzen en voor 65-plussers in daluren.
Naar aanleiding van het vorenstaande en met de begrotingsbehandeling 2009 in het zicht heeft de SP de volgende vragen:
1. Welke stappen zijn tot nu toe ondernomen om de genoemde motie uit te voeren?

2. Hoe loopt het overleg hierover met de provincie?
3. Indien er nog geen stappen met betrekking tot de uitvoering van de motie zijn ondernomen, waarom niet?

4. Is het college bereid voorstellen in te dienen bij de staatssecretaris met betrekking tot gratis openbaar vervoer voor forensen en 65 plussers in de daluren?
5. Bent u bereid daarvoor in de begroting van 2008 en 2009 alsnog financiële middelen ter beschikking te stellen?
6. Bent u bereid voorstellen met betrekking tot gratis OV met spoed in te dienen zodat bij de nieuwe reeks van experimenten kan worden aangehaakt?