VVD Leeuwarden VVD Leeuwarden
Vragen VVD Afkopen parkeernormen - realisatie parkeerplekken
Bron: VVD (04-08-2008)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders
zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het reglement van orde
van de gemeenteraad van Leeuwarden.
In een persbericht (zie bijlage) signaleert het Platform Detailhandel
Nederland vandaag een zorgelijke ontwikkeling in de parkeermarkt: het
afkopen van parkeernormen zonder dat de benodigde plekken worden
gebouwd. Daardoor is er minder parkeerruimte dan de minimale normen
voorschrijven.
Ook Leeuwarden hanteert het systeem van het kunnen afkopen van
parkeernormen als een bedrijf of instelling op eigen terrein
onvoldoende parkeerruimte kan realiseren. De bedoeling daarachter is
natuurlijk dat de gemeente dan vervolgens van dat geld openbare
parkeerplaatsen gaat realiseren. De gemeente neemt dan feitelijk zelf
de verplichting op zich om de parkeerruimte te realiseren. Het gaat
daarbij zowel om locaties in de binnenstad als daarbuiten.
Het Platform Detailhandel Nederland geeft echter aan dat in veel
gevallen de parkeerruimte niet (of pas veel later) wordt gerealiseerd
door de gemeente. Het Platform Detailhandel Nederland vindt het
afkopen van parkeerruimte, waarbij de minimaal benodigde parkeerruimte
vervolgens niet (of te laat) wordt gerealiseerd, onacceptabel. De VVD
Leeuwarden is het daarmee eens en is daarom benieuwd naar de situatie
en cijfers in Leeuwarden. Zeker ook omdat het recent de reserve
parkeren fors is afgeroomd door de gemeente. Iets waarvan de VVD
Leeuwarden geen voorstander was, omdat er nog genoeg te doen is op het
gebied van parkeren en parkeertarieven in Leeuwarden.
Daarom heeft de VVD Leeuwarden de volgende vragen:
- Hoe groot is het bedrag dat de afgelopen 8 jaar jaarlijks aan de
gemeente is betaald voor het afkopen van de parkeernormen in
Leeuwarden? Om hoeveel gevallen gaat het en om welke locaties,
aantallen parkeerplaatsen en bedragen per locatie gaat het ?
- Welke parkeerplaatsen zijn er door de gemeente Leeuwarden ter
compensatie (ofwel om toch de parkeernormen te behalen) extra
gerealiseerd in de openbare ruimte? Het gaat daarbij nadrukkelijk om
extra c.q. nieuwe parkeerplaatsen wat betreft de VVD, niet om reeds
bestaande parkeerplaatsen. Graag per locatie/situatie aangeven om
hoeveel (extra/nieuwe) gerealiseerde openbare parkeerplaatsen het gaat
en ter compensatie waarvan deze parkeerplaatsen zijn gerealiseerd. En
wat (per locatie/situatie) het faseverschil (tijd) geweest is tussen
het betalen van de afkoop van parkeernormen door
bedrijven/instellingen en het realiseren van de compenserende, extra
parkeerplaatsen?
- In hoeveel gevallen is er in Leeuwarden de afgelopen 8 jaar wel een
afkoopsom voor de parkeernormen betaald, maar zijn er door de gemeente
geen extra, nieuwe openbare parkeerplaatsen gerealiseerd? Om welke
locaties en aantallen gaat het dan en waarom zijn die extra
parkeerplaatsen niet gerealiseerd?
Gemeente Leeuwarden