Gemeente Leeuwarden

VVD Leeuwarden VVD Leeuwarden

Vragen VVD Afkopen parkeernormen - realisatie parkeerplekken

Bron: VVD (04-08-2008)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het reglement van orde van de gemeenteraad van Leeuwarden.
In een persbericht (zie bijlage) signaleert het Platform Detailhandel Nederland vandaag een zorgelijke ontwikkeling in de parkeermarkt: het afkopen van parkeernormen zonder dat de benodigde plekken worden gebouwd. Daardoor is er minder parkeerruimte dan de minimale normen voorschrijven.

Ook Leeuwarden hanteert het systeem van het kunnen afkopen van parkeernormen als een bedrijf of instelling op eigen terrein onvoldoende parkeerruimte kan realiseren. De bedoeling daarachter is natuurlijk dat de gemeente dan vervolgens van dat geld openbare parkeerplaatsen gaat realiseren. De gemeente neemt dan feitelijk zelf de verplichting op zich om de parkeerruimte te realiseren. Het gaat daarbij zowel om locaties in de binnenstad als daarbuiten.

Het Platform Detailhandel Nederland geeft echter aan dat in veel gevallen de parkeerruimte niet (of pas veel later) wordt gerealiseerd door de gemeente. Het Platform Detailhandel Nederland vindt het afkopen van parkeerruimte, waarbij de minimaal benodigde parkeerruimte vervolgens niet (of te laat) wordt gerealiseerd, onacceptabel. De VVD Leeuwarden is het daarmee eens en is daarom benieuwd naar de situatie en cijfers in Leeuwarden. Zeker ook omdat het recent de reserve parkeren fors is afgeroomd door de gemeente. Iets waarvan de VVD Leeuwarden geen voorstander was, omdat er nog genoeg te doen is op het gebied van parkeren en parkeertarieven in Leeuwarden.

Daarom heeft de VVD Leeuwarden de volgende vragen:


- Hoe groot is het bedrag dat de afgelopen 8 jaar jaarlijks aan de gemeente is betaald voor het afkopen van de parkeernormen in Leeuwarden? Om hoeveel gevallen gaat het en om welke locaties, aantallen parkeerplaatsen en bedragen per locatie gaat het ?


- Welke parkeerplaatsen zijn er door de gemeente Leeuwarden ter compensatie (ofwel om toch de parkeernormen te behalen) extra gerealiseerd in de openbare ruimte? Het gaat daarbij nadrukkelijk om extra c.q. nieuwe parkeerplaatsen wat betreft de VVD, niet om reeds bestaande parkeerplaatsen. Graag per locatie/situatie aangeven om hoeveel (extra/nieuwe) gerealiseerde openbare parkeerplaatsen het gaat en ter compensatie waarvan deze parkeerplaatsen zijn gerealiseerd. En wat (per locatie/situatie) het faseverschil (tijd) geweest is tussen het betalen van de afkoop van parkeernormen door bedrijven/instellingen en het realiseren van de compenserende, extra parkeerplaatsen?


- In hoeveel gevallen is er in Leeuwarden de afgelopen 8 jaar wel een afkoopsom voor de parkeernormen betaald, maar zijn er door de gemeente geen extra, nieuwe openbare parkeerplaatsen gerealiseerd? Om welke locaties en aantallen gaat het dan en waarom zijn die extra parkeerplaatsen niet gerealiseerd?