Ingezonden persbericht


Schrijfcursussen hoog gewaardeerd

*Docenten geprezen, vervolgmogelijkheden minder*

Amsterdam, 4 augustus 2008 - Cursussen op het gebied van creatief schrijven worden hoog gewaardeerd, zo blijkt uit een onderzoek van Schrijven Magazine. De ruim driehonderd geënquêteerden, frequente bezoekers van Schrijven Online. Blijken gemiddeld 2,5 schrijfcursus te hebben gevolgd. Een kwart blijkt een meerjarige schrijfopleiding te hebben genoten, variërend van de Schrijversvakschool in Amsterdam tot de Werkgroep Literatuur en Media in Leuven.

Opmerkelijkste conclusies van dit onderzoek, dat uitgebreid is te lezen in Schrijven Magazine 4 (aug. 2008):

- Driekwart van de geënquêteerden heeft ooit een cursus gedaan, 60 procent zelfs méér dan een. 12 Procent heeft zelfs meer dan vijf (!) cursussen gedaan.

- Over het algemeen kijkt men zeer positief terug op de cursussen. Een kwart vond het uitstekend, de helft goed, 20 procent gematigd en slechts 3 procent vond zijn cursus slecht.

- Zeer positief is men in het algemeen over de docent (30 procent uitstekend, 50 procent goed), slechts een fractie minder over het niveau van de lessen en de oefeningen die werden gegeven.

- Het lesmateriaal bleek over het algemeen af en toe voor verbetering vatbaar. 30 Procent vond het materiaal maar zozo, 9 procent ronduit slecht en 3 procent zelfs verschrikkelijk.

- De meeste klachten heeft men over de vervolgmogelijkheden. Ofwel: wat kun je doen na je cursus, is er een mogelijkheid om je nog verder te bekwamen? Daar is bijna de helft van de ondervraagden ontevreden over. Een kwart vond de vervolgmogelijkheden slecht, 3 procent verschrikkelijk.

- Voor wie nog nooit eerder een cursus volgde is de inhoud van de cursus (40 procent) het meest van belang, of die nu gericht is op de verbetering van de schrijftechniek, of het opdoen van inspiratie. Ook het genre (verhalen, gedichten, columns) blijkt in ruim 30 procent van de gevallen van grote betekenis. De derde factor is de docent (15 procent)

- Maar liefst tweederde wil liever een kortere dan een langere cursus. Liever kleine losse modules en cursussen die je aan elkaar kunt rijgen, zo blijkt uit het onderzoek.

Meer informatie en grafieken: zie http://kurl.nl?3460