Schrijfcursussen hoog gewaardeerd
*Docenten geprezen, vervolgmogelijkheden minder*
Amsterdam, 4 augustus 2008 - Cursussen op het gebied van creatief
schrijven worden hoog gewaardeerd, zo blijkt uit een onderzoek van
Schrijven Magazine. De ruim driehonderd geënquêteerden, frequente
bezoekers van Schrijven Online. Blijken gemiddeld 2,5 schrijfcursus te
hebben gevolgd. Een kwart blijkt een meerjarige schrijfopleiding te
hebben genoten, variërend van de Schrijversvakschool in Amsterdam tot
de Werkgroep Literatuur en Media in Leuven.
Opmerkelijkste conclusies van dit onderzoek, dat uitgebreid is te
lezen in Schrijven Magazine 4 (aug. 2008):
- Driekwart van de geënquêteerden heeft ooit een cursus gedaan, 60
procent zelfs méér dan een. 12 Procent heeft zelfs meer dan vijf (!)
cursussen gedaan.
- Over het algemeen kijkt men zeer positief terug op de cursussen. Een
kwart vond het uitstekend, de helft goed, 20 procent gematigd en
slechts 3 procent vond zijn cursus slecht.
- Zeer positief is men in het algemeen over de docent (30 procent
uitstekend, 50 procent goed), slechts een fractie minder over het
niveau van de lessen en de oefeningen die werden gegeven.
- Het lesmateriaal bleek over het algemeen af en toe voor verbetering
vatbaar. 30 Procent vond het materiaal maar zozo, 9 procent ronduit
slecht en 3 procent zelfs verschrikkelijk.
- De meeste klachten heeft men over de vervolgmogelijkheden. Ofwel:
wat kun je doen na je cursus, is er een mogelijkheid om je nog verder
te bekwamen? Daar is bijna de helft van de ondervraagden ontevreden
over. Een kwart vond de vervolgmogelijkheden slecht, 3 procent
verschrikkelijk.
- Voor wie nog nooit eerder een cursus volgde is de inhoud van de
cursus (40 procent) het meest van belang, of die nu gericht is op de
verbetering van de schrijftechniek, of het opdoen van inspiratie. Ook
het genre (verhalen, gedichten, columns) blijkt in ruim 30 procent van
de gevallen van grote betekenis. De derde factor is de docent (15
procent)
- Maar liefst tweederde wil liever een kortere dan een langere cursus.
Liever kleine losse modules en cursussen die je aan elkaar kunt
rijgen, zo blijkt uit het onderzoek.
Meer informatie en grafieken: zie http://kurl.nl?3460