Partij van de Arbeid

Den Haag, 1 augustus 2008

Vragen van het lid Van Dijken (PvdA) aan de minister en staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor gehandicapten


1.

Bent u op de hoogte van het artikel Toiletten in treinen en op stations moeten blijven! van de Stomavereniging en het standpunt van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) met betrekking tot het feit dat NS het aantal toiletvoorzieningen op stations en in treinen wil beperken?


2.

Bent u, met ons, van mening dat deze voornemens van NS haaks staan op het streven naar een ook voor gehandicapten toegankelijk en comfortabel openbaar vervoer? Zo nee, waarom niet?


3.

Kunt u de Kamer een overzicht geven van de overeenkomsten tussen Verkeer en Waterstaat en de OV-bedrijven omtrent het invoeren van aanpassingen ten bate van de toegankelijkheid van het ov voor gehandicapten en de daaraan verbonden deadlines? Maken afspraken over de toegankelijkheid en aanwezigheid van sanitaire voorzieningen onderdeel uit van deze afspraken? Zo je, hoe luiden die afspraken? Zo nee, bent u van plan om hierover aanvullende afspraken te maken?


4.

Kunt u een inschatting maken hoe deze maatregel zal uitwerken richting een toename van het gebruik van Valys en de druk die dit zal opleveren op het budget aanvullend vervoer?


5.

Bent u, met ons, van mening dat het beperken van sanitaire voorzieningen door NS ook voor niet gehandicapte reizigers een verontrustende ontwikkeling is, al was het maar omdat ook op korte trajecten langdurige vertragingen kunnen ontstaan?

Toiletten in treinen en op stations moeten blijven!

Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen. Het gaat in eerste instantie vooral om de wc's in de nieuwe stoptreinen van het type 'sprinter' die de NS gaat bestellen. Deze treinen worden vooral ingezet op korte trajecten.

Heel veel belangenorganisaties, verenigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), eisen dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten. Ook de Achterhoekse treinen van Syntus beschikken eveneens niet over toiletten.

'Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect', aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.

'We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein', benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn onder andere de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.

Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.

De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten. 'Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling', laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. 'NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag.'

'De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig', zegt Spithorst.

De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar behept met chronische blaasklachten, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten. Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. 'Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg.'

http://www.stomavereniging.com/Stomavereniging.aspx?id=422&idn=135&idl=1&ida=1