Gemeente Tilburg


                                                                                Nummer 
                                                                                2008262BW 



                                                                                Datum 

                                                                                5 augustus 2008 





Juristen bij gemeente anders te werk met 
bezwaarschriften 
Pilot "De Andere Aanpak" succesvol 

Ambtenaren van het team Juridische Zaken gaan sinds de pilot "De Andere Aanpak" anders 
met bezwaarschriften van burgers om. De pilot heeft een half jaar geduurd en had als doel 

sneller duidelijkheid geven of en hoe de bezwaren opgelost kunnen worden. De resultaten 

zijn succesvol. Veertig procent van de bezwaarschriften zijn afgehandeld zonder dat 

ingewikkelde juridische procedures zijn doorlopen. De gemeente gaat daarom verder op de 

ingeslagen weg. 



"Wanneer burgers problemen hebben met een bouwplan in de gemeente, dan kunnen zij 

bezwaar tegen de bouwvergunning indienen. Het gevolg is dat een kostbare en tijdrovende 

formele bezwaarprocedure wordt gestart. Dat kan anders", licht wethouder Johan van den 

Hout (bestuurlijke vernieuwing) de nieuwe werkwijze toe. "Onze juristen zijn onlangs 

getraind in het zoeken naar een informele oplossing, samen met de bezwaarmakers en de 

vakdiensten. Bezwaarmakers blijken positief verrast te zijn door de andere manier van 

werken. We proberen hiermee nadrukkelijk niet om bezwaarprocedures te voorkomen. We 

willen de problemen van de bezwaarmakers serieuzer nemen. We zijn er als gemeente 

immers voor de burger, en niet andersom." 



Mediation 

De juristen van de gemeente hebben een training gekregen op het gebied van 

mediationvaardigheden. Zij leren hoe een bezwaarschrift na binnenkomst het beste kan 

worden behandeld, om te komen tot een voor alle partijen bevredigende oplossing. Snel 

telefonisch contact is één van de belangrijkste onderdelen van de training. "De 

persoonlijke benadering werkt positief en stimuleert inwoners op zoek te gaan naar een 

oplossing, samen met de gemeente", aldus van den Hout. "En het geeft een duidelijker 

beeld van de rol die de gemeente heeft." Wanneer bezwaarmakers overigens aangeven geen 

behoefte hebben aan "De Andere Aanpak", dan wordt alsnog de formele bezwaarprocedure 

gestart. 



Achtergrond 

Het team Juridische Zaken van de gemeente behandelt jaarlijks zo'n 400 bezwaarschriften 

van inwoners. Op dit moment worden de verschillende vakdiensten benaderd die met de 
nieuwe vorm van bemiddeling te maken gaan krijgen. 


Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld 
beleid.