Ingezonden persbericht


SP stelt vragen aan Europese Commissie

Europa ligt dwars bij snellere treinen

Brussel, 5 augustus 2008 - De Europese Commissie verhindert dat Nederlandse treinen sneller gaan rijden. De hiervoor noodzakelijke aanpassing van het veiligheidssysteem ATB kan niet door de beugel, vindt de Europese Commissie. Zij wil niet het Nederlandse systeem, automatische treinbeïnvloeding ATB, maar een Europees systeem, ERTMS. Dat is duur, het werkt nog niet goed en kan pas in 2020 resultaat opleveren, vindt de SP.

'Ik wil weten wat de Europese Commissie gaat doen om het ongenoegen weg te nemen dat in Nederland is ontstaan door de weigering van Brussel om akkoord te gaan met het ATB-systeem' aldus Erik Meijer, lid van het Europees Parlement voor de SP. 'Het Europese systeem vergt 220 miljoen euro, het Nederlandse kost 23 miljoen euro. Via schriftelijke vragen aan de Europese Commissie heb ik daarom om opheldering gevraagd.'

Er waren plannen om vanaf 2011 te zorgen voor snellere verbindingen op de nieuwe spoorlijnen naar Schiphol, Almere en Lelystad en tussen de verbrede trajecten Amsterdam-Utrecht, Den Haag-Leiden en Eindhoven-Boxtel. 'Brussel moet weten dat de Nederlandse verbeteringsplannen niet tot doel hebben om de overgang naar één Europees systeem tegen te werken. Dat blijkt wel uit de hogesnelheidslijn en de Betuwelijn waar al met ERTMS wordt geëxperimenteerd. Ik wil van de Commissie weten op grond waarvan zij snel kleine goedkope verbeteringen op het Nederlandse spoor probeert te verhinderen' Aldus SP'er Erik Meijer.

-------------------

Voor persvragen, gegevens