Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 5 augustus 2008

Nederland Goed Bezig! met aanpak moedersterfte

Campagne toont resultaten van aanpak onderschat probleem in ontwikkelingslanden

Gisteren, maandag 4 augustus, is de campagne Goed Bezig! van start gegaan. De campagne gaat over het resultaat van Nederlandse inzet bij ontwikkelingssamenwerking. Via persoonlijke boodschappen vertellen Malinese vrouwen hoe de risico s voor moederschap door Nederlandse steun verkleind zijn. In de campagne staat millenniumdoel 5 centraal: het terugdringen van moedersterfte. De millenniumdoelen zijn acht internationale afspraken, die in 2000 zijn gemaakt door 189 landen om met elkaar wereldwijde armoede te halveren. De landelijke campagne is een initiatief van draagvlakorganisatie NCDO en duurt een maand.

Resultaten centraal

In persoonlijke videoboodschappen en telefoonberichten staan resultaten van millenniumdoel 5 centraal. Met Nederlandse overheidssteun kunnen vrouwen in Mali nu veiliger bevallen: het aantal klinieken is toegenomen en een keizersnede is gratis geworden. Hierdoor kunnen meer vrouwen die anders door complicaties van zwangerschap sterven, geholpen worden. Ook zijn voorlichtingprogramma s over voorbehoedsmiddelen opgezet om te voorkomen dat meisjes op jonge leeftijd zwanger worden. De campagne laat niet alleen zien dat we goed bezig zijn, maar benadrukt ook dat millenniumdoel 5 nog niet bereikt is.

Moedersterfte onderschat

Nederlanders onderschatten het aantal moeders in ontwikkelingslanden dat sterft aan complicaties rond zwangerschap en bevalling. Dit blijkt uit de Barometer Internationale Samenwerking van NCDO die deze week is verschenen. Dit jaarlijkse onderzoek naar de kennis en mening van Nederlanders over ontwikkelingssamenwerking toont ook aan dat millenniumdoel 5 het minst bekende doel onder Nederlanders is. Tegelijkertijd heeft doel 5 de meeste achterstand ten opzichte van andere millenniumdoelen.

Bekendheid millenniumdoelen

Uit het onderzoek blijkt ook dat eenderde van de Nederlanders van de millenniumdoelen heeft gehoord. De bekendheid van de millenniumdoelen is hiermee gestegen met 7 procent ten opzichte van 2006. Doel 1: armoede en honger verminderen, is het meest bekend. De millenniumdoelencampagne Goed Bezig! is zichtbaar op televisie, internet en radio. Daarnaast worden landelijk Boomerangkaarten verspreid en is vanaf 24 augustus een fototentoonstelling op Schiphol. Goed Bezig! wordt ondersteund door de website over alle millenniumdoelen: www.millenniumdoelen.nl. Hier zijn meer resultaten en persoonlijke (video) boodschappen te zien.

/////////////////////////////////////////////////////einde persbericht///////////////////////////////////////////////////