Ingezonden persbericht


Met Fashionchick.nl krijgt social-shopping voet aan de grond in Nederland

Amsterdam, 5 augustus 2008 - Fashionchick.nl is een Nederlandse social-shoppingsite voor modebewuste vrouwen. Leden, de zogeheten Fashionchicks, kunnen kledingstukken in hun virtuele kledingkast hangen en elkaar adviseren en nieuwtjes uitwisselen. De site trekt maandelijks ongeveer 60.000 bezoekers. Per maand komen er gemiddeld duizend nieuwe leden bij.

Social-shopping is het online winkelen via social-networksites. Deelnemers met dezelfde smaak leren elkaar daar kennen en doen inspiratie op voor aankopen. De uit de Verenigde Staten overgewaaide trend krijgt sinds een aantal maanden nu ook in Nederland voet aan de grond.

Fashionchick.nl is begonnen als studieopdracht. Medeoprichtster en inmiddels projectleider Ellen Snijder schreef in 2007 een scriptie over online marketing. Die scriptie mondde in februari 2008 uit in de social-shoppingsite. Fashionchick is tot stand gekomen zonder externe financiering , vertelt Snijder. De realisatie duurde daarom langer dan we hadden gedacht. We hebben veel zelf gedaan in de vrije uurtjes.

Businessmodel

Bij Fashionchick.nl bouwen gebruikers hun profiel op met het productassortiment van verschillende adverteerders zoals Mango, Chanel en Replay. Zij zijn goed voor een keuze uit 82.000 modeartikelen. Het concept van Fashionchick.nl drijft op affiliate marketing. Dit is een vorm van online marketing waarbij de adverteerder de affiliate - in dit geval Fashionchick.nl - betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via zijn/haar website(s) of zoekmachinecampagne. Beide partijen maken gebruik van affiliate netwerken die als intermediair fungeren en de vergoedingen berekenen en uitkeren. Fashionchick.nl werkt samen met affiliate netwerk M4N.

Affiliate marketing

Snijder is uitermate positief over affiliate marketing. Het is niet alleen ons brood, ik vind het ook een uitstekende graadmeter. M4N vertelt je in feite hoe goed je site het doet. Alles is namelijk te meten met affiliate marketing. Ik kan eenvoudig zien hoe onze totale conversie is en welke adverteerders goed verkopen. Ik kan de opbrengsten erg snel tegen de kosten afzetten en ben meteen op de hoogte van onze Return On Investment , zegt Snijder.

Toekomst

Inmiddels is Fashionchick.nl ook vanuit Hyves aan te vliegen. De bezoekersaantallen van de website groeien in een razend tempo. We halen momenteel een groei van 25 procent per maand , weet Snijder. En we hebben nog een heleboel plannen om het succes dat we nu al hebben, uit te breiden en mooier te maken.

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten.

Voor meer informatie voor de pers en hoge resolutie beeldmateriaal Lubbers & De Jong
Anke van Heerebeek
020 421 0565
anke@l-dj.nl

M4N
Thomas Joosten
020 468 32 54
thomas.joosten@m4n.nl