BedrijfsautoRAI

Zeventien Scania EEV trekkers voor Zeeman textielSupers

(8/5/2008)
Onlangs nam Zeeman textielSupers de eerste van zeventien nieuwe Scania trekkers in ontvangst. Zeeman heeft zeer bewust gekozen voor voertuigen die voldoen aan de strengst mogelijke milieueisen die thans gesteld kunnen worden.
De EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) milieueis gaat nog een stap verder dan Euro 5, die pas oktober 2009 van kracht wordt. Door deze investering onderstreept Zeeman haar maatschappelijke betrokkenheid. De winkels, die doorgaans in stedelijke gebieden zijn gevestigd, kunnen met de nieuwe Scaniaâs op de meest verantwoorde manier bereikt worden voor de bevoorrading. De nieuwe trucks zijn verder uitgerust met de zeer comfortabele P Highline cabine. De chauffeurs beschikken hierdoor over een zeer ruime cabine die het comfort van een royale werkomgeving combineert met een lage instap, die bij distributiewerk cruciaal is. De nieuwe truck is afgeleverd door Scania Alphen a/d Rijn.

De Zeeman Groep exploiteert meer dan 1.000 Zeeman textielSupers in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Luxemburg. Het hoofdkantoor en het distributiecentrum zijn gevestigd in Alphen aan den Rijn. Van daaruit worden alle winkels enkele malen per week bevoorraad. Voor deze bevoorrading beschikt het bedrijf over een wagenpark van 36 voertuigen. De formule van Zeeman kenmerkt zich door een grote mate van uniformiteit en lage prijzen. De onderneming is kostenbewust en kiest daarom voor een optimale prijs/kwaliteit verhouding. De winkels worden jaarlijks door ca. 60 miljoen mensen bezocht.

Op de afgelopen Bedrijfsauto-RAI introduceerde Scania haar nieuwe XPI motorenplatform. Zeeman heeft op deze beurs een order geplaatst voor tien P280 EEV distributietrekkers. Later is de order aangevuld met nog eens zeven exemplaren. Dankzij het XPI motorenplatform wordt aan de Euro 5 milieunorm voldaan zonder gebruik van AdBlue. In het distributiesegment heeft Scania zelfs de mogelijkheid om 3 motoren te leveren welke voldoen aan de nog strengere EEV norm; 2 dieselmotoren, van 230 en 280 pk, en een 270 pk motor die ethanol als brandstof verbruikt.

De Scania XPI motoren maken gebruik van het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem om aan de milieunormen te voldoen. Dit systeem voert de uitlaatgassen nog een keer sterk afgekoeld terug de motor in om de verbrandingstemperatuur te reduceren. Dit resulteert in een lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Het grote voordeel hiervan is dat Scania geen gebruik hoeft te maken van AdBlue voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Dit bespaart niet alleen in de operationele kosten, maar resulteert ook in een gewichtsbesparing voor het chassis en is gebruiksvriendelijker voor de chauffeur door enkel en alleen diesel te tanken.

The European Road Transport Show 2007