Ministerie van Buitenlandse Zaken

Actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, Raad en Europese Rekenkamer: Een actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

* Basisgegevens

* Essentie voorstel

* Subsidiariteit en proportionaliteit

* Nederlandse positie

Basisgegevens

Datum Commissiedocument: 19 februari 2008

Nr. Commissiedocument : COM(2008) 97 definitief

Prelex : http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl& DosId=196767

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: N.v.t.

Behandelingstraject Raad: Nog onbekend, voorzitter heeft nog niet definitief aangekondigd of en op welke wijze behandeling in de Raad zal plaatsvinden.

Eerstverantwoordelijk ministerie:Ministerie van Financiën

Essentie voorstel

Het actieplan voor de structurele acties is bedoeld om de toezichthoudende rol van de Commissie te versterken en de lidstaten ertoe te brengen het foutenpercentage van bij de Commissie ingediende uitgavendeclaraties omlaag te brengen. Het actieplan stelt de in 2008 op 10 gebieden uit te voeren specifieke acties vast. Deze acties dienen genomen te worden met het oog op de uitvoering van de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer en de vergroting van de doeltreffendheid en het effect van het toezicht van de Commissie op de beheers- en controlesystemen in de lidstaten. Voor elke actie worden de output en de termijn vastgesteld, zodat de uitvoering kan worden gevolgd. Het actieplan houdt in dat de Commissie strenger toezicht zal uitoefenen (speciaal op de probleemgebieden), met efficiëntere correctiemechanismen en dat zij betere informatie hierover zal verstrekken. De Commissie zal de voortgang van het actieplan in 2008 monitoren en zal vanaf eind maart 2008 elk kwartaal een verslag over de voortgang daarvan opstellen.

Subsidiariteit en proportionaliteit

Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

De volgende concrete acties worden voorgesteld:
- Acties voor het corrigeren van systeemgebreken in het kader van de auditstrategie van de DG's. Ernstige systeemgebreken ontdekt in vorige jaren worden opgevolgd via de door betrokken lidstaten uit te voeren actieplannen. Opstarten van procedures voor opschorting tussentijdse betalingen die moeten leiden tot financiële correcties.
- Acties gericht op de voorbereiding van de afsluiting van de programma's door: interne procedures voor streng onderzoek van afsluitingsdocumenten en door bewustwording van lidstaten over het belang van een tijdige voorbereiding van de afsluiting.
- Uitvoering actieplan van de Commissie voor een geïntegreerd intern controlekader:
o Raming van de controlekosten voor het EFRO
o Betrouwbaarheid van de nationale monitoring- en rapportagesystemen o (sluiten) Vertrouwenscontracten
o coördinatie en uitwisseling van audit- en controleresultaten o richtsnoeren voor lidstaten
o coördineren van de auditnormen

- Preventieve acties voor de programmaperiode 2007 - 2013 door het opstellen van handleidingen en richtsnoeren.

- Het sneller nemen van besluiten over opschorting betalingen en financiële correcties. Verbetering van rapportages, maatregelen om de activiteiten verslagen te verbeteren en de jaarlijkse overzichten die de lidstaten uit hoofde van artikel 53 ter, lid3, van het financieel reglement overleggen (annual summary).

De bevoegdheidsvraag kan positief worden beantwoord aangezien het gaat om de uitvoering van bestaande Europese wet- en regelgeving. Daarnaast betreft het acties waarover de Commissie zelf besluit, binnen de bestaande wet- en regel geving en het financieel reglement en die de Commissie zelf ook uitvoert. De subsidiariteit wordt als positief beoordeeld. Afspraken over de verbetering van de uitvoering van relevante Europese regelgeving inzake de Europese begroting kunnen het beste op Europees niveau worden gemaakt. Ook de proportionaliteit wordt positief beoordeeld; de voorgestelde acties dragen bij aan verbetering van de uitvoering zonder nieuwe verplichtingen ten opzichte van bestaande Europese regels te introduceren. De voorstellen zijn noodzakelijk voor de verbetering van het financieel beheer in de Europese Unie. Er worden geen directe financiële gevolgen verwacht.

Nederlands oordeel:
Nederland steunt dit initiatief maar betwijfelt of het genoeg is om voldoende vooruitgang te boeken en dringt aan op meer structurele maatregelen zoals vereenvoudigingen in de regelgeving en betere verantwoording op nationaal niveau door lidstaten over het financieel beheer en de controles. Nederland doet dit laatste al door middel van de nationale verklaring.

Nederlandse positie

Nederland dringt al jaren aan op verbeteringen van het financieel beheer. Meer toezicht van de Commissie - mits het is gericht op probleemgebieden - kan hieraan een bijdrage leveren. Met name bij de structuurfondsen zijn verbeteracties noodzakelijk gezien de conclusies van de Europese Rekenkamer in haar jaarverslag over 2006: minimaal 12% van de bestedingen bij structuurfondsen is onregelmatig, de controlesystemen in lidstaten zijn matig effectief en er is matig effectief toezicht door de Commissie. Het voorliggende actieplan is te beschouwen als een reactie op deze conclusies. Het betreft met name intensiveringen van bestaande operationele acties gericht op het verbeteren van werkwijzen en het uitvoeren van het (bestaande) actieplan van de Commissie en het verbeteren van de rapportage over de resultaten van controles van de Commissie en van lidstaten en stimuleren van vertrouwenscontracten tussen Commissie en lidstaten..

Nederland wil voorkomen dat de versterking van toezichthoudende rol van de Commissie het gebruik van beschikbare Europese subsidies ontmoedigt. Het stapelen van controles en onduidelijkheden in regelgeving dient zoveel mogelijk te worden vermeden. Gestreefd moet worden naar efficiency door een risico gerichte aanpak en het gebruik van het `Single Audit'-principe om de kosten van controles in termen van geld en tijd bij de uitvoering van programma's te beheersen.

Nederland steunt dit initiatief maar betwijfelt of het genoeg is om voldoende vooruitgang te boeken en dringt aan op meer structurele maatregelen zoals vereenvoudigingen in de regelgeving en betere verantwoording op nationaal niveau door lidstaten over het financieel beheer en de controles. Nederland doet dit laatste al door middel van de nationale verklaring.

* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl