Actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, Raad en
Europese Rekenkamer: Een actieplan ter versterking van de
toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld
beheer van structurele acties
* Basisgegevens
* Essentie voorstel
* Subsidiariteit en proportionaliteit
* Nederlandse positie
Basisgegevens
Datum Commissiedocument: 19 februari 2008
Nr. Commissiedocument : COM(2008) 97 definitief
Prelex : http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&
DosId=196767
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
N.v.t.
Behandelingstraject Raad: Nog onbekend, voorzitter heeft nog niet
definitief aangekondigd of en op welke wijze behandeling in de Raad
zal plaatsvinden.
Eerstverantwoordelijk ministerie:Ministerie van Financiën
Essentie voorstel
Het actieplan voor de structurele acties is bedoeld om de
toezichthoudende rol van de Commissie te versterken en de lidstaten
ertoe te brengen het foutenpercentage van bij de Commissie ingediende
uitgavendeclaraties omlaag te brengen. Het actieplan stelt de in 2008
op 10 gebieden uit te voeren specifieke acties vast. Deze acties
dienen genomen te worden met het oog op de uitvoering van de
aanbevelingen van de Europese Rekenkamer en de vergroting van de
doeltreffendheid en het effect van het toezicht van de Commissie op de
beheers- en controlesystemen in de lidstaten. Voor elke actie worden
de output en de termijn vastgesteld, zodat de uitvoering kan worden
gevolgd. Het actieplan houdt in dat de Commissie strenger toezicht zal
uitoefenen (speciaal op de probleemgebieden), met efficiëntere
correctiemechanismen en dat zij betere informatie hierover zal
verstrekken. De Commissie zal de voortgang van het actieplan in 2008
monitoren en zal vanaf eind maart 2008 elk kwartaal een verslag over
de voortgang daarvan opstellen.
Subsidiariteit en proportionaliteit
Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en
regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige
Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en
proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
De volgende concrete acties worden voorgesteld:
- Acties voor het corrigeren van systeemgebreken in het kader van de
auditstrategie van de DG's. Ernstige systeemgebreken ontdekt in vorige
jaren worden opgevolgd via de door betrokken lidstaten uit te voeren
actieplannen. Opstarten van procedures voor opschorting tussentijdse
betalingen die moeten leiden tot financiële correcties.
- Acties gericht op de voorbereiding van de afsluiting van de
programma's door: interne procedures voor streng onderzoek van
afsluitingsdocumenten en door bewustwording van lidstaten over het
belang van een tijdige voorbereiding van de afsluiting.
- Uitvoering actieplan van de Commissie voor een geïntegreerd intern
controlekader:
o Raming van de controlekosten voor het EFRO
o Betrouwbaarheid van de nationale monitoring- en rapportagesystemen
o (sluiten) Vertrouwenscontracten
o coördinatie en uitwisseling van audit- en controleresultaten
o richtsnoeren voor lidstaten
o coördineren van de auditnormen
- Preventieve acties voor de programmaperiode 2007 - 2013 door het
opstellen van handleidingen en richtsnoeren.
- Het sneller nemen van besluiten over opschorting betalingen en
financiële correcties. Verbetering van rapportages, maatregelen om de
activiteiten verslagen te verbeteren en de jaarlijkse overzichten die
de lidstaten uit hoofde van artikel 53 ter, lid3, van het financieel
reglement overleggen (annual summary).
De bevoegdheidsvraag kan positief worden beantwoord aangezien het gaat
om de uitvoering van bestaande Europese wet- en regelgeving. Daarnaast
betreft het acties waarover de Commissie zelf besluit, binnen de
bestaande wet- en regel geving en het financieel reglement en die de
Commissie zelf ook uitvoert. De subsidiariteit wordt als positief
beoordeeld. Afspraken over de verbetering van de uitvoering van
relevante Europese regelgeving inzake de Europese begroting kunnen het
beste op Europees niveau worden gemaakt. Ook de proportionaliteit
wordt positief beoordeeld; de voorgestelde acties dragen bij aan
verbetering van de uitvoering zonder nieuwe verplichtingen ten
opzichte van bestaande Europese regels te introduceren. De voorstellen
zijn noodzakelijk voor de verbetering van het financieel beheer in de
Europese Unie. Er worden geen directe financiële gevolgen verwacht.
Nederlands oordeel:
Nederland steunt dit initiatief maar betwijfelt of het genoeg is om
voldoende vooruitgang te boeken en dringt aan op meer structurele
maatregelen zoals vereenvoudigingen in de regelgeving en betere
verantwoording op nationaal niveau door lidstaten over het financieel
beheer en de controles. Nederland doet dit laatste al door middel van
de nationale verklaring.
Nederlandse positie
Nederland dringt al jaren aan op verbeteringen van het financieel
beheer. Meer toezicht van de Commissie - mits het is gericht op
probleemgebieden - kan hieraan een bijdrage leveren. Met name bij de
structuurfondsen zijn verbeteracties noodzakelijk gezien de conclusies
van de Europese Rekenkamer in haar jaarverslag over 2006: minimaal 12%
van de bestedingen bij structuurfondsen is onregelmatig, de
controlesystemen in lidstaten zijn matig effectief en er is matig
effectief toezicht door de Commissie. Het voorliggende actieplan is te
beschouwen als een reactie op deze conclusies. Het betreft met name
intensiveringen van bestaande operationele acties gericht op het
verbeteren van werkwijzen en het uitvoeren van het (bestaande)
actieplan van de Commissie en het verbeteren van de rapportage over de
resultaten van controles van de Commissie en van lidstaten en
stimuleren van vertrouwenscontracten tussen Commissie en lidstaten..
Nederland wil voorkomen dat de versterking van toezichthoudende rol
van de Commissie het gebruik van beschikbare Europese subsidies
ontmoedigt. Het stapelen van controles en onduidelijkheden in
regelgeving dient zoveel mogelijk te worden vermeden. Gestreefd moet
worden naar efficiency door een risico gerichte aanpak en het gebruik
van het `Single Audit'-principe om de kosten van controles in termen
van geld en tijd bij de uitvoering van programma's te beheersen.
Nederland steunt dit initiatief maar betwijfelt of het genoeg is om
voldoende vooruitgang te boeken en dringt aan op meer structurele
maatregelen zoals vereenvoudigingen in de regelgeving en betere
verantwoording op nationaal niveau door lidstaten over het financieel
beheer en de controles. Nederland doet dit laatste al door middel van
de nationale verklaring.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken