Meer winkeliers ondervinden last van opengebroken straten

Het aantal winkeliers dat aangeeft last te hebben van opengebroken straten is fors gestegen. 43% van de detaillisten heeft in 2007 te maken gehad met opbrekingen. In 2006 was dat nog 32%. Winkeliers in de binnensteden en de hoofdwinkelcentra ondervinden de meeste last. Daar heeft een op de twee ondernemers met opengebroken straten te maken gehad. Opgebroken straten leiden bij de helft van de ondernemers tot omzetverlies. Een en ander blijkt uit het ondernemerspanel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), een onderzoek onder 700 ondernemingen in de detailhandel.

Gemeente informeert wel, maartregelen blijven achter
De ondernemers worden over het algemeen goed geïnformeerd door de gemeente. 65% van de ondervraagden geeft aan tijdig op de hoogte gebracht te zijn. Over de maatregelen van de gemeente is men minder tevreden. Bijna de helft van de ondernemers is van mening dat de gemeente onvoldoende heeft gedaan om de winkels bereikbaar te houden.

Leg een dossier aan
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel heeft samen met het Platform Detailhandel een brochure gemaakt met praktische tips voor ondernemers. Belangrijk is dat ondernemers gezamenlijk optrekken bijvoorbeeld als winkeliersvereniging. Ook adviseren de organisaties om een dossier aan te leggen waarin de aankondiging van de gemeente, een overzicht van eigen activiteiten om omzet zeker te stellen en de eventuele extra gemaakte kosten worden vastgelegd. Zonder een goed dossier is het enorm lastig om voor compensatie in aanmerking te komen.

"Weg open, omzet weg?"
De folder "weg open, omzet weg?" kan gratis worden aangevraagd bij het HBD, telefoon (070) 338 56 66 of via de site www.hbd.nl. Winkeliersverenigingen kunnen voor ondersteuning bij het overleg met de gemeente een beroep doen op een van de lokale adviseurs van het HBD. Informatie hierover staat op www.hbd.nl/adviesopmaat. Links: http://www.hbd.nl



Hoofdbedrijfschap Detailhandel