Universiteit Leiden

's Zomers zwoegen op het Avestisch, het Vedisch en het Sogdisch

Ruim twintig studenten luisteren doodstil naar wat dr. Michiel de Vaan, docent Indo-Europees, uitlegt over de grammatica van het Avestisch, een taal uit de Indo-Europese taalfamilie, waarin de heilige teksten van het zoroastrisme zijn geschreven. De studenten zijn uit alle windstreken naar Leiden gekomen voor de Leiden Summer School in Languages and Linguistics.

Afbeelding: Studenten volgen een college. Tweede van links is Junichi Takahashi.

Nederlands
Twee weken duurt de Summer School, van 28 juli tot 8 augustus. In deze periode kunnen de 98 studenten die zich hebben aangemeld zich verdiepen in het Indo-Europees, het Iraans, het Indisch, het Russisch, het Semitisch en... het Nederlands. Onze taal is toegevoegd om buitenlandse studenten die in Leiden willen komen studeren - dat kan ook rechten zijn - of gewoon nieuwsgierig zijn de grondpatronen bij te brengen. De basale taalverwerving wordt daarbij niet vergeten. Achter de andere taalgroepen gaan talen schuil als het Hittitisch, het Sogdisch, het Neo-Aramees en het Vedisch. In deze laatste taal zijn bijvoorbeeld de oudste en eerste heilige teksten van het hindoeïsme geschreven.
Nieuw is het programma Iraans. `Dat is een zeer coherent programma met Middel- en Oudiraans', vertelt Lubotsky. `Wie het onderste uit de kan wil halen, kan twintig colleges van anderhalf uur volgen. Het is erg populair.'

Het beste wervingsinstrument

Afbeelding: Prof.dr. Sasha Lubotsky, coördinator, en Saskia Tiethoff MA, organisator. Hun inspanningen hebben al zeven aanmeldingen voor masteropleidingen opgeleverd.

De studenten komen uit West- en Oost-Europa, Amerika, Canada, Australië, Japan, Iran, Zuid-Korea en Rusland; achttien landen in totaal. Ook een aantal Nederlandse studenten doen mee om hun kennis uit te breiden. Prof.dr. Alexander (Sasha) Lubotsky, hoogleraar Vergelijkende Indo-Europese taalwetenschap, is hoofdorganisator van de Summer School. Hij legt uit dat sommige talen aan veel universiteiten wereldwijd te klein zijn om er een opleiding voor op te zetten. `Door middel van twee weken intensief onderwijs kan een student toch ver komen. Voor ons is het een manier om de expertise door te geven en in stand te houden, ook doordat studenten met dezelfde belangstelling met elkaar en met ons in contact komen.' Maar er is nog een belangrijke reden: de Summer School blijkt perfect te werken als wervingsinstrument voor de masteropleidingen in exotische talen, veel beter dan folders en andere middelen. `We hebben tijdens deze Summer School vijf aanmeldingen gekregen', zegt hij. `Nee', corrigeert coördinator Saskia Tiethoff, `het zijn er inmiddels al zeven.'

Lubotsky moppert wel een beetje over de timing van de Summer School die wordt gedicteerd door de beschikbaarheid van kamers voor de studenten en ook door de El Cid: als die losbarst moet de School afgelopen zijn want dan zijn de kamers daarvoor nodig. `Terwijl je je alleen in de zomerperiode een tijd achter elkaar aan je onderzoek kunt wijden.'

Financiering
Het is de derde keer dat de Summer School wordt georganiseerd en als het aan Lubotsky ligt zal het niet de laatste keer zijn. `Maar dan moet de faculteit wel de financiering overnemen', stelt hij. `Tot nu toe werd de School mede-gefinancierd met extra geld van het ministerie van Onderwijs voor de unica, dat geoormerkt was voor internationalisering. Maar het potje is nu leeg.' De deelname aan de School kost 300 euro voor studenten en 400 euro voor niet-studenten. Met het collegegeld kan de Summer School zichzelf weliswaar een heel eind zelf bedruipen, maar niet helemaal.

Twintig cursussen

Het programma van de Summer School omvat twintig cursussen die door veertien docenten worden gegeven. Om hiaten op te vullen geven ook enkele docenten uit het buitenland college. Dat laatste moet wel beperkten blijven, vindt Lubotsky: `Het is óns uithangbord.' Hij is overigens ook de initiatiefnemer van de Taalkunde Olympiade voor scholieren.

Elke dag beginnen op vier tijdstippen de colleges van anderhalf uur: om 9.30 u, 11.30 u, 14.00 u en 16.00 u. Per timeslot kunnen de studenten uit vier tot zes cursussen kiezen. Sommige studenten kiezen drie vakken om ook nog hun huiswerk te kunnen maken. Per cursus ze krijgen ze twee studiepunten (ects). `Aan de royale kant', zegt Lubotsky zuinigjes. 's Avonds wordt er ergens gegeten en wie wil kan zich aansluiten. Daarna is er op zes dagen een avondlezing.

Afbeeling: docent Indo-Germaans Michiel de Vaan geeft college over het Avestisch. Vandaag is bekend geworden dat De Vaan een Vidi-onderzoekssubsidie van NWO krijgt van (maximaal) 600.00 euro (zie elders in deze Nieuwsbrief).

Tevreden studenten

Afbeelding: de PhD-studenten Ben Renggli uit Zwitserland (l) en Thomas Jügel uit Duitsland. Hen spreekt, naast de inhoud van de Summer School, het ontmoeten van andere studenten kleine talen aan.

In het restaurant van het Lipsius zitten tijdens de lunchpauze vier studenten: Thomas Jügel uit Duitsland, Ben Renggli uit Zwitserland, en Yoko Yamazaki en Junichi Takahashi, allebei uit Japan. Tiethoff schrijft de namen moeiteloos op. `Ik ken alle studenten.' De vier studenten volgen allen de cursus Introduction to language/poetics of the Rgveda. Daar kennen ze elkaar dan ook van. Het gesprek met de Japanners, beide PhD-studenten, verloopt wat moeizamer dan dat met andere studenten aangezien ze aan hun universiteit, Kyoto University, alleen maar college krijgen in het Japans. Engels lezen en Engelstalige colleges op hun vakgebied volgen, gaat hen kennelijk beter af, want ze nemen voor de tweede keer deel aan de Summer School. `Ik kan hier mijn artikelen laten beoordelen door specialisten', zegt Yamazaki. `Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in Balto-Slavische accentologie.' Ze vertelt dat er vanuit haar universiteit weinig mogelijkheden zijn voor een studieverblijf in het buitenland. `Dit is dus ook een mooie gelegenheid om mijn Engels te verbeteren.' Takahashi weet hij dat hij de wetenschap in wil. Beide studenten zijn zeer tevreden over het hoge Leidse niveau.

Intense ervaring
PhD-student Renggli eet als lunch een gekookte rode biet en nog enkele andere vruchten. Afkomstig van de universiteit van Lausanne, is hij naar Leiden gekomen om verder te komen in zijn studie Indologie. Wat hem ook aanspreekt is de ontmoeting met andere studenten die ook geïnteresseerd zijn in kleine talen. `Deze Summer School is een zeer intensieve ervaring', zegt hij. `Ik vind deze weken bijzonder inspirerend, ik krijg er nieuwe energie van', oordeelt Jügel, ook al bezig met zijn PhD. `Niet alles is nieuw voor mij, maar ik word wel geconfronteerd met andere aspecten .' Ook hij waardeert het contact met gelijkgerichte geesten. Over de faciliteiten is hij zeer te spreken, met name ook over het feit dat de bibliotheek van het Indologisch Instituut Kern speciaal voor de deelnemers van de Summer School in de vakantieperiode geopend is. Zijn universiteit, die van Frankfurt, bekostigt de deelname aan Summer School.

Aan het eind van het gesprek vraagt hij: `En wilt u ook opschrijven dat Saskia alles fantastisch heeft georganiseerd? Ze is ook altijd heel vriendelijk en goed gehumeurd.' Wel...

Lees meer over de Leiden Summer School for Languages and Linguistics

(5 augustus 2008/CH)

5/8/2008