's Zomers zwoegen op het Avestisch, het Vedisch en het Sogdisch
Ruim twintig studenten luisteren doodstil naar wat dr. Michiel
de Vaan, docent Indo-Europees, uitlegt over de grammatica van
het Avestisch, een taal uit de Indo-Europese taalfamilie,
waarin de heilige teksten van het zoroastrisme zijn geschreven.
De studenten zijn uit alle windstreken naar Leiden gekomen voor
de Leiden Summer School in Languages and Linguistics.
Afbeelding: Studenten volgen een college. Tweede van links is
Junichi Takahashi.
Nederlands
Twee weken duurt de Summer School, van 28 juli tot 8 augustus.
In deze periode kunnen de 98 studenten die zich hebben
aangemeld zich verdiepen in het Indo-Europees, het Iraans, het
Indisch, het Russisch, het Semitisch en... het Nederlands. Onze
taal is toegevoegd om buitenlandse studenten die in Leiden
willen komen studeren - dat kan ook rechten zijn - of gewoon
nieuwsgierig zijn de grondpatronen bij te brengen. De basale
taalverwerving wordt daarbij niet vergeten. Achter de andere
taalgroepen gaan talen schuil als het Hittitisch, het Sogdisch,
het Neo-Aramees en het Vedisch. In deze laatste taal zijn
bijvoorbeeld de oudste en eerste heilige teksten van het
hindoeïsme geschreven.
Nieuw is het programma Iraans. `Dat is een zeer coherent
programma met Middel- en Oudiraans', vertelt Lubotsky. `Wie het
onderste uit de kan wil halen, kan twintig colleges van
anderhalf uur volgen. Het is erg populair.'
Het beste wervingsinstrument
Afbeelding: Prof.dr. Sasha Lubotsky, coördinator, en Saskia
Tiethoff MA, organisator. Hun inspanningen hebben al zeven
aanmeldingen voor masteropleidingen opgeleverd.
De studenten komen uit West- en Oost-Europa, Amerika, Canada,
Australië, Japan, Iran, Zuid-Korea en Rusland; achttien landen
in totaal. Ook een aantal Nederlandse studenten doen mee om hun
kennis uit te breiden. Prof.dr. Alexander (Sasha) Lubotsky,
hoogleraar Vergelijkende Indo-Europese taalwetenschap, is
hoofdorganisator van de Summer School. Hij legt uit dat sommige
talen aan veel universiteiten wereldwijd te klein zijn om er
een opleiding voor op te zetten. `Door middel van twee weken
intensief onderwijs kan een student toch ver komen. Voor ons is
het een manier om de expertise door te geven en in stand te
houden, ook doordat studenten met dezelfde belangstelling met
elkaar en met ons in contact komen.' Maar er is nog een
belangrijke reden: de Summer School blijkt perfect te werken
als wervingsinstrument voor de masteropleidingen in exotische
talen, veel beter dan folders en andere middelen. `We hebben
tijdens deze Summer School vijf aanmeldingen gekregen', zegt
hij. `Nee', corrigeert coördinator Saskia Tiethoff, `het zijn
er inmiddels al zeven.'
Lubotsky moppert wel een beetje over de timing van de Summer
School die wordt gedicteerd door de beschikbaarheid van kamers
voor de studenten en ook door de El Cid: als die losbarst moet
de School afgelopen zijn want dan zijn de kamers daarvoor
nodig. `Terwijl je je alleen in de zomerperiode een tijd achter
elkaar aan je onderzoek kunt wijden.'
Financiering
Het is de derde keer dat de Summer School wordt georganiseerd
en als het aan Lubotsky ligt zal het niet de laatste keer zijn.
`Maar dan moet de faculteit wel de financiering overnemen',
stelt hij. `Tot nu toe werd de School mede-gefinancierd met
extra geld van het ministerie van Onderwijs voor de unica, dat
geoormerkt was voor internationalisering. Maar het potje is nu
leeg.' De deelname aan de School kost 300 euro voor studenten
en 400 euro voor niet-studenten. Met het collegegeld kan de
Summer School zichzelf weliswaar een heel eind zelf bedruipen,
maar niet helemaal.
Twintig cursussen
Het programma van de Summer School omvat twintig cursussen die
door veertien docenten worden gegeven. Om hiaten op te vullen
geven ook enkele docenten uit het buitenland college. Dat
laatste moet wel beperkten blijven, vindt Lubotsky: `Het is óns
uithangbord.' Hij is overigens ook de initiatiefnemer van de
Taalkunde Olympiade voor scholieren.
Elke dag beginnen op vier tijdstippen de colleges van anderhalf
uur: om 9.30 u, 11.30 u, 14.00 u en 16.00 u. Per timeslot
kunnen de studenten uit vier tot zes cursussen kiezen. Sommige
studenten kiezen drie vakken om ook nog hun huiswerk te kunnen
maken. Per cursus ze krijgen ze twee studiepunten (ects). `Aan
de royale kant', zegt Lubotsky zuinigjes. 's Avonds wordt er
ergens gegeten en wie wil kan zich aansluiten. Daarna is er op
zes dagen een avondlezing.
Afbeeling: docent Indo-Germaans Michiel de Vaan geeft college
over het Avestisch. Vandaag is bekend geworden dat De Vaan een
Vidi-onderzoekssubsidie van NWO krijgt van (maximaal) 600.00
euro (zie elders in deze Nieuwsbrief).
Tevreden studenten
Afbeelding: de PhD-studenten Ben Renggli uit Zwitserland (l) en
Thomas Jügel uit Duitsland. Hen spreekt, naast de inhoud van de
Summer School, het ontmoeten van andere studenten kleine talen
aan.
In het restaurant van het Lipsius zitten tijdens de lunchpauze
vier studenten: Thomas Jügel uit Duitsland, Ben Renggli uit
Zwitserland, en Yoko Yamazaki en Junichi Takahashi, allebei uit
Japan. Tiethoff schrijft de namen moeiteloos op. `Ik ken alle
studenten.' De vier studenten volgen allen de cursus
Introduction to language/poetics of the Rgveda. Daar kennen ze
elkaar dan ook van. Het gesprek met de Japanners, beide
PhD-studenten, verloopt wat moeizamer dan dat met andere
studenten aangezien ze aan hun universiteit, Kyoto University,
alleen maar college krijgen in het Japans. Engels lezen en
Engelstalige colleges op hun vakgebied volgen, gaat hen
kennelijk beter af, want ze nemen voor de tweede keer deel aan
de Summer School. `Ik kan hier mijn artikelen laten beoordelen
door specialisten', zegt Yamazaki. `Ik ben in het bijzonder
geïnteresseerd in Balto-Slavische accentologie.' Ze vertelt dat
er vanuit haar universiteit weinig mogelijkheden zijn voor een
studieverblijf in het buitenland. `Dit is dus ook een mooie
gelegenheid om mijn Engels te verbeteren.'
Takahashi weet hij dat hij de wetenschap in wil. Beide
studenten zijn zeer tevreden over het hoge Leidse niveau.
Intense ervaring
PhD-student Renggli eet als lunch een gekookte rode biet en nog
enkele andere vruchten. Afkomstig van de universiteit van
Lausanne, is hij naar Leiden gekomen om verder te komen in zijn
studie Indologie. Wat hem ook aanspreekt is de ontmoeting met
andere studenten die ook geïnteresseerd zijn in kleine talen.
`Deze Summer School is een zeer intensieve ervaring', zegt hij.
`Ik vind deze weken bijzonder inspirerend, ik krijg er nieuwe
energie van', oordeelt Jügel, ook al bezig met zijn PhD. `Niet
alles is nieuw voor mij, maar ik word wel geconfronteerd met
andere aspecten .' Ook hij waardeert het contact met
gelijkgerichte geesten. Over de faciliteiten is hij zeer te
spreken, met name ook over het feit dat de bibliotheek van het
Indologisch Instituut Kern speciaal voor de deelnemers van de
Summer School in de vakantieperiode geopend is. Zijn
universiteit, die van Frankfurt, bekostigt de deelname aan
Summer School.
Aan het eind van het gesprek vraagt hij: `En wilt u ook
opschrijven dat Saskia alles fantastisch heeft georganiseerd?
Ze is ook altijd heel vriendelijk en goed gehumeurd.' Wel...
Lees meer over de Leiden Summer School for Languages and
Linguistics
(5 augustus 2008/CH)
5/8/2008
Universiteit Leiden