Gemeente Apeldoorn
P E R S B E R I C H T

Radio Kootwijk, 6 augustus 2008

Bezoekers Triënnale op 80.000

De eerste editie van de Triënnale Apeldoorn heeft na 50 van de 100 dagen circa 80.000 bezoekers ontvangen. In diezelfde periode zijn er 15.000 Triënnalepassen verkocht. Het stichtingsbestuur is tevreden. Wel worden nog extra inspanningen voorbereid.

Voorzitter Marja van der Tas: "We hebben geconstateerd dat de ooit geuite verwachting van 300.000 bezoekers te optimistisch is voor een eerste editie van een manifestatie die nog een reputatie moet opbouwen. Wel zien we een stijgende lijn in het aantal bezoekers."
Bij de bezoekcijfers worden de bezoekers van de belangrijkste programmalocaties meegenomen, maar dan is het geheel nog niet volledig. De populaire Tuinenroute bijvoorbeeld kent geen tellers.

Extra inspanningen
Van der Tas: "Er wordt op dit moment ingezet op extra aandacht voor The Royal Mile; daar willen we echt graag meer bezoekers ontvangen. De bezoekers van The Royal Mile in Park Berg en Bos zijn buitengewoon positief over de bloemenpracht die ze daar te zien krijgen.
Over de andere onderdelen zijn we zeer tevreden. De Nettenfabriek bijvoorbeeld heeft een heel nieuw leven gekregen. De tentoonstellingen daar kunnen zich verheugen in veel bezoek en publiciteit. En ook bij de tentoonstelling in Radio Kootwijk is het aantal bezoekers boven verwachting."

Verschillende locaties
Wie de hele Triënnale mee wil maken, moet naar verschillende plaatsen. Park Berg en Bos, Paleis Het Loo, het CODA Museum, Nationaal Park De Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum en Radio Kootwijk. Daarnaast is er een stadsprogramma dat zich richt op participatie van Apeldoorners. Van der Tas: "Met name de woningcorporaties hebben een belangrijke financiële bijdrage aan het Stadsprogramma geleverd. Aan de positieve reacties en betrokkenheid van bewoners, bedrijfsleven én bezoekers merken we dat de Triënnale leeft. Er is zelfs al een 'Triënnale-auto' te koop. Als totaal kunnen we de Triënnale dus gerust een succes noemen."