Ingezonden persbericht


Persbericht

6 augustus 2008

Jongerenvakbond komt op voor de anonieme sollicitant

CNV Jongeren start beweging Trots op!

Onder andere McDonald's, Randstad, de gemeente Leeuwarden, de politie Utrecht, de MBO-raad en TNT staan achter de groeiende beweging "Trots op je naam". CNV Jongeren laat samen met deze werkgevers zien dat afkomst geen verschil moet maken bij werving en selectie. Klaas Pieter Derks, voorzitter CNV Jongeren: "Deze bedrijven durven hard op te zeggen dat ze niet selecteren op afkomst, ras of geslacht maar op talent zoals het hoort."

Anoniem solliciteren, als 'oplossing' tegen discriminatie op afkomst of achternaam, doet geen recht aan de individuele sollicitant. Klaas Pieter Derks: "Het gaat bij een sollicitatie om wie je bent en weke talenten je hebt, je eigen naam hoort daarbij. Bij anoniem solliciteren wordt van je gevraagd om iets heel persoonlijks weg te laten, dat maakt het absurd"

Op de website www.trotsopjenaam.nl kunnen jongeren zich presenteren met behulp van een foto of een filmpje. Zij laten zien dat ze trots zijn op wat ze kunnen en wie ze zijn. Daarnaast is de website een platform voor bedrijven die werk maken van diversiteit. Voor jongeren biedt de website tips en ervaringen bij het solliciteren met speciale aandacht voor vragen die een werkgever niet hoort te stellen.

De campagne wordt inmiddels ondersteund door tal van organisaties en stichtingen die zich inzetten voor gelijke kansen voor iedereen op de arbeidsmarkt.

====================EINDE PERSBERCIHT===================