Jongeren denken actief na over pensioen
Battle of Concepts ontvangt recordaantal ideeën op vraagstuk pensioenfonds ABP
Heerlen, 5 augustus 2008 Jongeren blijken meer met pensioen te hebben dan het
lijkt. Een vraagstuk van Stichting Pensioenfonds ABP op het online innovatieplatform
Battle of Concepts heeft een recordaantal van 95 inzendingen opgeleverd. De ABP-
Battle draaide om de vraag hoe ABP-klanten onder de 35 jaar te motiveren jaarlijks
een online pensioencheck te doen.
Omdat een pensioen voor veel jongeren een `ver-van-mijn-bed-show' is, zoekt ABP
naar manieren om deze doelgroep beter te kunnen bereiken. ABP kwam daarvoor
uit bij Battle of Concepts. Op dit online platform kunnen organisaties vraagstukken
plaatsen om deze vervolgens te laten oplossen door studenten en young
professionals. Als tegenprestatie stellen de organisaties prijzengeld beschikbaar, te
verdelen onder de twintig beste inzendingen. Het is de eerste keer dat ABP via een
online platform een doelgroep betrekt bij het ontwikkelen van creatieve concepten.
Marjo Pluijmaekers, directeur Advies en Marktcommunicatie, namens ABP: "Onze
klanten onder de 35 jaar hebben over het algemeen weinig belangstelling voor hun
pensioen. Zonder jaarlijkse pensioencheck op MijnABP hebben zij geen goed inzicht
in hun toekomstig inkomen. Om hier een creatieve oplossing voor te bedenken, zijn
wij op zoek gegaan naar nieuwe wegen om ideeën te vergaren. Via het platform van
Battle of Concepts konden we op effectieve wijze de doelgroep bereiken; de
jongeren zelf. We zijn blij verrast over de hoge respons en de kwaliteit van de
aangedragen oplossingen. We hebben een duidelijk beeld gekregen van hoe
jongeren met vraagstukken als pensioen aangesproken willen worden. `What's in it
for me' is hier toch echt het sleutelbegrip."
Joost Dekkers, oprichter van Battle of Concepts: "We zijn trots op het feit dat de
ABP-Battle zoveel reacties heeft opgeleverd. Steeds meer aansprekende
organisaties weten de weg naar ons te vinden, wat hen gemiddeld 40 ideeën
oplevert. Prijzengeld en punten voor de Battle CV blijken jongeren te inspireren mee
te denken over een uiteenlopende reeks onderwerpen. We vinden het leuk te zien
dat zij ook intensief meedenken over thema's die verder van hen afstaan, zoals het
pensioen."
ABP heeft alle inzendigen beoordeeld en daar een top drie uit samengesteld.
Binnenkort bespreken de winnaars hun ideeën met een onafhankelijke `jury' van
communicatieprofessionals, journalisten, schrijvers en psychologen.
"Daarna gaan we de ideeën snel invoeren om resultaat te kunnen boeken. Daar
verheugen wij ons enorm op, want het verhogen van pensioenbewustzijn is key-
issue voor ABP en als het bij jongeren lukt, is een grote stap voorwaarts gezet",
aldus Pluijmaekers.
Winnaar van de ABP-Battle werd het team van Ronald Heemskerk en Floris de Roy
van Zuydewijn van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het was de eerste keer dat
zij bij een Battle in de prijzen vielen.
"Het was leuk en eenvoudig om met ABP mee te denken, omdat we ons in dezelfde
leeftijdscategorie bevinden als de aan te spreken doelgroep. We zijn uitgegaan van
de kracht van het Internet, met de vele reclamemogelijkheden. Het idee is een online
filmpje waarbij je jezelf ouder ziet worden tot het moment dat je met pensioen gaat.
De noodzaak van de jaarlijkse online pensioencheck is daarbij het uitgangspunt",
aldus beide winnaars.
---
Stichting Pensioenfonds ABP
Stichting Pensioenfonds ABP (ABP) is het bedrijfstakpensioenfonds voor werkgevers en werknemers
van overheids- en onderwijsinstellingen in Nederland. ABP heeft 2,7 miljoen klanten en een belegd
vermogen van 205 miljard euro (per 31 december 2007). Daarmee behoort ABP tot de top drie van
grootste pensioenfondsen ter wereld.