ABP


Jongeren denken actief na over pensioen

Battle of Concepts ontvangt recordaantal ideeën op vraagstuk pensioenfonds ABP

Heerlen, 5 augustus 2008 ­ Jongeren blijken meer met pensioen te hebben dan het lijkt. Een vraagstuk van Stichting Pensioenfonds ABP op het online innovatieplatform Battle of Concepts heeft een recordaantal van 95 inzendingen opgeleverd. De ABP- Battle draaide om de vraag hoe ABP-klanten onder de 35 jaar te motiveren jaarlijks een online pensioencheck te doen.
Omdat een pensioen voor veel jongeren een `ver-van-mijn-bed-show' is, zoekt ABP naar manieren om deze doelgroep beter te kunnen bereiken. ABP kwam daarvoor uit bij Battle of Concepts. Op dit online platform kunnen organisaties vraagstukken plaatsen om deze vervolgens te laten oplossen door studenten en young professionals. Als tegenprestatie stellen de organisaties prijzengeld beschikbaar, te verdelen onder de twintig beste inzendingen. Het is de eerste keer dat ABP via een online platform een doelgroep betrekt bij het ontwikkelen van creatieve concepten. Marjo Pluijmaekers, directeur Advies en Marktcommunicatie, namens ABP: "Onze klanten onder de 35 jaar hebben over het algemeen weinig belangstelling voor hun pensioen. Zonder jaarlijkse pensioencheck op MijnABP hebben zij geen goed inzicht in hun toekomstig inkomen. Om hier een creatieve oplossing voor te bedenken, zijn wij op zoek gegaan naar nieuwe wegen om ideeën te vergaren. Via het platform van Battle of Concepts konden we op effectieve wijze de doelgroep bereiken; de jongeren zelf. We zijn blij verrast over de hoge respons en de kwaliteit van de aangedragen oplossingen. We hebben een duidelijk beeld gekregen van hoe jongeren met vraagstukken als pensioen aangesproken willen worden. `What's in it for me' is hier toch echt het sleutelbegrip."
Joost Dekkers, oprichter van Battle of Concepts: "We zijn trots op het feit dat de ABP-Battle zoveel reacties heeft opgeleverd. Steeds meer aansprekende organisaties weten de weg naar ons te vinden, wat hen gemiddeld 40 ideeën oplevert. Prijzengeld en punten voor de Battle CV blijken jongeren te inspireren mee te denken over een uiteenlopende reeks onderwerpen. We vinden het leuk te zien dat zij ook intensief meedenken over thema's die verder van hen afstaan, zoals het pensioen."
ABP heeft alle inzendigen beoordeeld en daar een top drie uit samengesteld. Binnenkort bespreken de winnaars hun ideeën met een onafhankelijke `jury' van communicatieprofessionals, journalisten, schrijvers en psychologen. "Daarna gaan we de ideeën snel invoeren om resultaat te kunnen boeken. Daar verheugen wij ons enorm op, want het verhogen van pensioenbewustzijn is key- issue voor ABP en als het bij jongeren lukt, is een grote stap voorwaarts gezet", aldus Pluijmaekers.
Winnaar van de ABP-Battle werd het team van Ronald Heemskerk en Floris de Roy van Zuydewijn van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het was de eerste keer dat zij bij een Battle in de prijzen vielen.

"Het was leuk en eenvoudig om met ABP mee te denken, omdat we ons in dezelfde leeftijdscategorie bevinden als de aan te spreken doelgroep. We zijn uitgegaan van de kracht van het Internet, met de vele reclamemogelijkheden. Het idee is een online filmpje waarbij je jezelf ouder ziet worden tot het moment dat je met pensioen gaat. De noodzaak van de jaarlijkse online pensioencheck is daarbij het uitgangspunt", aldus beide winnaars.


---

Stichting Pensioenfonds ABP
Stichting Pensioenfonds ABP (ABP) is het bedrijfstakpensioenfonds voor werkgevers en werknemers van overheids- en onderwijsinstellingen in Nederland. ABP heeft 2,7 miljoen klanten en een belegd vermogen van 205 miljard euro (per 31 december 2007). Daarmee behoort ABP tot de top drie van grootste pensioenfondsen ter wereld.