Ingezonden persbericht
Persbericht
Media-aandacht voor Olympische Spelen explodeert; echter beleving onder de bevolking groeit voorlopig niet mee
Olympische Index stijgt van 228 naar 727
Amstelveen, 6 augustus 2008 - Over enkele dagen barsten de Olympische Spelen
los. Toch lijkt het er op dat Nederland zich relatief rustig voorbereid op 's werelds grootste
sportevenement. De Olympische Index stijgt weliswaar van 228 naar 727, maar dit is vooral
het gevolg van een enorme toename aan media-aandacht voor de Olympische Spelen. De
beleving onder de Nederlanders is niet gestegen in de afgelopen twee weken. De
betrokkenheid bij het Nederlands Olympisch Team, de interesse in de Olympische Spelen
en de mate waarin men denkt de verslaggeving van de Olympische Spelen op tv te gaan
volgen zijn reeds enkele weken relatief stabiel.
Dit blijkt uit het Olympische Index onderzoek (www.olympische-index.nl), een initiatief van
TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox. Samen brengen zij de
komende periode de Olympische beleving rondom de Olympische Spelen 2008 in kaart. Het
indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten en
gepubliceerd. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële
activiteiten rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch team, de publicitaire
aandacht voor de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch Team en de opinie van een
vooraanstaand expertpanel.
Uit het representatief onderzoek uitgevoerd door Trendbox blijkt dat de manier waarop de
Olympische Spelen beleefd worden reeds enkele weken stabiel is:
· Op dit moment geeft 63% van de Nederlanders aan zich betrokken te voelen bij het
Nederlands Olympisch Team. Zowel in de eerste meting (4 weken voor de OS) als de
tweede meting (2 weken voor de OS) was dit 65%.
· Ook de mate waarin men denkt de verslaggeving van de Olympische Spelen op tv te gaan
volgen is vrijwel gelijk gebleven, nu geeft 22% van de Nederlanders aan dit dagelijks te
zullen gaan doen. In de eerste meting 23% en in de twee meting 24%.
· De interesse in de Olympische Spelen is zelfs licht gedaald, van 51% vier weken geleden,
naar 44% nu.
Verder geeft 14% van de Nederlanders aan waarschijnlijk vroeger of later naar bed te zullen gaan
als gevolg van de Olympische Spelen en 14% verwacht wel eens voor de tv te gaan eten.
De snelle stijging van de Olympische Index in de afgelopen twee weken is vooral te danken aan
de enorme toename van Olympisch nieuws in m.n. kranten en op radio. De media-aandacht
overstijgt in kwantiteit inmiddels de media-aandacht in een vergelijkbare periode rondom het EK
2008. Dit heeft te maken met de hoeveelheid sporten en het aantal sporters dat aan de
Olympische Spelen deelneemt. Maar ook door het grote aantal artikelen dat gewijd is aan de
Olympische Spelen als evenement en in relatie tot het gastland waar deze Spelen plaatsvinden.
Op dit moment heeft `slechts' 5% van de Nederlanders deelgenomen aan een Olympische
promotie. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat er weliswaar de nodige commerciële
activiteiten van diverse adverteerders zichtbaar zijn, maar dit betreft vooral advertenties en tv-
commercials en minder verkoop/winkel promoties.
Ook wordt er vooral geadverteerd door `officiële' sponsors. Daar waar tijdens een groot
voetbalkampioenschap veel meer partijen proberen mee te liften op de tijdelijke oranjehype.
De experts zijn positiever t.o.v de vorige meting; de expert indicator stijgt van 95 naar 115. De
populariteit van voetbal (`meest populair na zwemmen en atletiek') heeft volgens de experts met
name te maken met de positieve rol van Foppe de Haan en de goede prestaties in de afgelopen
jaren. Zwemmen is volgens hen populair gezien de kansen voor Nederland en de goede
prestaties in het verleden. Atletiek scoort na zwemmen het hoogst in populariteit zo blijkt uit het
Trendbox onderzoek, dit is opvallend gezien de beperkte Nederlandse deelname. Echter atletiek
is volgens de experts dé Olympische sport bij uitstek.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Olympische Index is TBWA\Brand Experience Company, een
adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Olympische Index is
ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het
expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn
(Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur
KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de
Wette (Manager Sport Sponsoring Projects Heineken International), Kristie Boogert
(Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en
presentator Studio Sport).