Unilever NV



Unilever start corporate campagne in Benelux

07/08/2008 : Unilever start zowel in België als in Nederland tijdens de Olympische Spelen in Beijing een campagne waarin het Unilever-merk centraal staat.

Uitgangspunt zijn de partnerships die Unilever in beide landen heeft met de olympische organisaties BOIC en NOC*NSF. De campagnes zijn gericht op het vergroten van Unilevers zichtbaarheid als onderneming voor de consument en het verder communiceren van haar vitaliteitsmissie. Dat laatste doet zij door inzicht te verschaffen in de producten en merken die Unilever voert en bekendheid te geven aan de partnerships die Unilever in beide landen heeft met de olympische comités. In België zal het Unilever-merk tijdens de Olympische Spelen te zien zijn in krantenadvertenties. In Nederland zal het merk rond de uitzendingen van de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen op de Publieke Omroep te zien zijn op televisie en via digitale media.

De beide campagnes passen in Unilevers streven om - na de lancering van de vitaliteitsmissie en het nieuwe corporate logo in 2004 en het plaatsen van het Unilever-logo op alle productverpakkingen - een volgende stap te zetten om de bekendheid van haar bedrijfsnaam, logo en activiteiten in beide landen te vergroten. Deze stap kan worden gezien als de aanzet tot een grotere zichtbaarheid van het Unilever-merk in de toekomst.

De officiële start van de Olympische Spelen markeert tegelijkertijd de start van de campagnes in België en Nederland, waarvoor Grey Amsterdam als bureau is geselecteerd.

België

In België wordt gedurende de Olympische Spelen een aantal advertenties geplaatst in dagbladen in beide taalgebieden. In deze uitingen, waarvan de eerste op 9 augustus verschijnt, worden op speelse wijze combinaties getoond van voorwerpen die zijn gerelateerd aan zowel de Olympische Spelen als Unilever. Op die manier wordt informatie gegeven over de productcategorieën waarin Unilever actief is en wordt de overeenkomst beklemtoond tussen Unilever als bedrijf dat vitaliteit toevoegt aan het leven, en sport. De slogan `Unilever. Supporter van ons Olympisch team en haar fans' legt de link tussen Unilever en haar merken en medewerkers, de olympische ploeg en de supporters. De advertenties tonen tevens de logo's van een aantal belangrijke Unilever-merken in België.

Nederland

In Nederland, waar Unilever een contract heeft gesloten met NOS/STER, is het Unilever-merk een van de merken die rond de Spelen te zien zullen zijn via billboards en breakbumpers bij televisie-uitzendingen van de NOS en bij live-stream uitzendingen van de NOS op internet. Hiervoor zijn verschillende creatieve concepten ontwikkeld die eveneens een link leggen tussen de productcategorieën waarin Unilever actief is en olympische sporten.

In deze uitingen wordt de overeenkomst benadrukt tussen bewegingen die door topsporters worden gemaakt tijdens de Olympische Spelen en bewegingen die worden gemaakt tijdens het gebruik van Unilever-producten. Ook hier legt de slogan `Unilever. Supporter van ons Olympisch team en haar fans' de link tussen Unilever en haar merken en medewerkers, de olympische ploeg en de supporters. Ook wordt een aantal consumentenmerken van Unilever in Nederland getoond. De digitale uitingen benadrukken op luchtige wijze de overeenkomst tussen olympische topsport en Unilever-producten. Naast het Unilever-merk zullen ook de consumentenmerken Conimex en Rexona tijdens de Olympische Spelen prominent zichtbaar zijn. De campagnes rond deze merken en het Unilever-merk zijn onderdeel van het samenwerkingsverband van twee jaar dat STER en Unilever op 15 mei jl. aankondigden. Deze samenwerking biedt Unilever sterke mogelijkheden voor het realiseren van haar merkdoelstellingen.

Unilever en haar vitaliteitsmissie

Unilevers missie is het toevoegen van vitaliteit aan het leven. Unilever voorziet in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. En dat is nu precies wat sport ook doet. Het is een van de redenen waarom Unilever in de Benelux partnerships is aangegaan met de beide olympische comités. Unilever en het Nederlandse NOC*NSF (Nationaal Olympisch Comite*Nederlandse Sport Federatie) sloten in augustus 2005 een contract waarmee Unilever een van de zes Partners in Sport van NOC*NSF werd. Twee jaar later, in 2007, werd Unilever in België partner van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC). Zo ondersteunt Unilever in de Benelux beide sportkoepels en daarmee de ontwikkeling van de top- en breedtesport in België en Nederland. In beide landen worden de partnerships onder meer gebruikt om unieke voorstellen te kunnen doen aan de handel en om de bekendheid van de consumentenmerken te vergroten. Ook zijn diverse activatieprogramma's voor de eigen medewerkers opgestart.