Affiches van de Bijenkorf uit de jaren '50 en '60
Van 7 augustus tot en met 28 september 2008 staan in De Affiche
Galerij de kleurrijke affiches van de Bijenkorf uit de jaren '50 en
'60 staan centraal.
In de tentoonstelling "De Bijenkorf heeft 't!" wordt een overzicht van
de Bijenkorf affiches per campagne getoond. Binnen de campagnes zijn
de affiches chronologisch geordend. Enkele voorbeelden van deze
campagnes zijn: 'ons huis ons thuis', 'witte week', 'huishoudfair' en
'Sinterklaas hofleverancier'. De affiches zijn afkomstig uit het
archief van de Koninklijke Bijenkorf Beheer NV, dat is ondergebracht
bij het Stadsarchief Amsterdam.
Een gesloten envelop
In 1929 biedt een kantoorboekhandelaar uit Dordrecht de jonge
directeur van de Haagse Bijenkorf, dhr. Frits Isaac, voor 200 gulden
een gesloten envelop aan. In deze envelop zit volgens de boekhandelaar
een onverslaanbare slogan. Frits Isaac koopt de gesloten envelop en
dit blijkt de juiste beslissing: de slogan De Bijenkorf heeft 't! is
van 1930 tot in de jaren '70 regelmatig gebruikt in drukwerk,
advertenties en affiches.
Achter de hoogstaande vormgeving van zowel de affiches, het drukwerk
en de etalages stond sinds begin jaren '30 een belangrijke reclameman:
Martin Lederman. De Duitser, die zich in Parijs en vervolgens in New
York vestigt, houdt zich bezig met de identiteit van de Bijenkorf: de
campagnes en de vormgeving.
"De Bijenkorf heeft 't! means many things to many people. And so
does de Bijenkorf!", Martin Lederman, 1968.
Daarnaast beschikt de Bijenkorf over het creatieve Centraal Reclame
Bureau (CBR). Het CBR is de drijvende kracht achter de vernieuwende
institutionele reclame: de Bijenkorf als centraal concept wordt
geadverteerd in plaats van de producten. Het Bureau benadert zowel
bekende als minder bekende ontwerpers om de jaarlijks terugkerende
affichecampagnes vorm te geven.
Onder deze ontwerpers bevinden zich Martin Meyer, Jan Tybout, Wim
Strijbosch, Peter Doebele, Gerard Wernars, Theo Stradman, Willy Ledel,
Will van Sambeek, Swip Stolk, Anthon Beeke, het ontwerpbureau Total
Design en meer.
Professionalisering
In de jaren '50 en '60 professionaliseert het marketingbeleid van de
Bijenkorf. Dit is niet alleen terug te zien in de campagnes, maar ook
in de restyling van het logo. In de affiches tot 1953 is het logo van
een geïllustreerde bijenkorf terug te vinden dat sinds 1937 in gebruik
was. In 1953 werd het moderne logo van de Zwitser Josef
Müller-Brockmann geïntroduceerd. Dit logo bestaat uit een verticale
lijn van onbepaalde lengte met daarin de gestileerde halve bijenkorf.
In 1960 krijgt het logo de vorm die nu nog in gebruik is: de korf in
een zeshoekige raat.
De Haagse Bijenkorf vestiging levert een bijzondere bijdrage aan de
tentoonstelling door van 4 tot 24 augustus 2008 in drie etalages
affiches van de Bijenkorf uit de periode 1950 tot 1970 te laten zien.
De etalages zijn gelegen aan de Grote Marktstraat.
De tentoonstelling "De Bijenkorf heeft 't!" is van 7 augustus tot en
met 28 september 2008 te zien in De Affiche Galerij in de tramtunnel,
station Spui.
De Affiche Galerij is dagelijks van 6 uur 's morgens tot 12 uur 's
avonds geopend. De toegang is gratis.
Gemeente Den Haag