Gemeente Den Haag

Affiches van de Bijenkorf uit de jaren '50 en '60

Van 7 augustus tot en met 28 september 2008 staan in De Affiche Galerij de kleurrijke affiches van de Bijenkorf uit de jaren '50 en '60 staan centraal.

In de tentoonstelling "De Bijenkorf heeft 't!" wordt een overzicht van de Bijenkorf affiches per campagne getoond. Binnen de campagnes zijn de affiches chronologisch geordend. Enkele voorbeelden van deze campagnes zijn: 'ons huis ons thuis', 'witte week', 'huishoudfair' en 'Sinterklaas hofleverancier'. De affiches zijn afkomstig uit het archief van de Koninklijke Bijenkorf Beheer NV, dat is ondergebracht bij het Stadsarchief Amsterdam.

Een gesloten envelop
In 1929 biedt een kantoorboekhandelaar uit Dordrecht de jonge directeur van de Haagse Bijenkorf, dhr. Frits Isaac, voor 200 gulden een gesloten envelop aan. In deze envelop zit volgens de boekhandelaar een onverslaanbare slogan. Frits Isaac koopt de gesloten envelop en dit blijkt de juiste beslissing: de slogan De Bijenkorf heeft 't! is van 1930 tot in de jaren '70 regelmatig gebruikt in drukwerk, advertenties en affiches.

Achter de hoogstaande vormgeving van zowel de affiches, het drukwerk en de etalages stond sinds begin jaren '30 een belangrijke reclameman: Martin Lederman. De Duitser, die zich in Parijs en vervolgens in New York vestigt, houdt zich bezig met de identiteit van de Bijenkorf: de campagnes en de vormgeving.

"De Bijenkorf heeft 't! means many things to many people. And so does de Bijenkorf!", Martin Lederman, 1968.

Daarnaast beschikt de Bijenkorf over het creatieve Centraal Reclame Bureau (CBR). Het CBR is de drijvende kracht achter de vernieuwende institutionele reclame: de Bijenkorf als centraal concept wordt geadverteerd in plaats van de producten. Het Bureau benadert zowel bekende als minder bekende ontwerpers om de jaarlijks terugkerende affichecampagnes vorm te geven.
Onder deze ontwerpers bevinden zich Martin Meyer, Jan Tybout, Wim Strijbosch, Peter Doebele, Gerard Wernars, Theo Stradman, Willy Ledel, Will van Sambeek, Swip Stolk, Anthon Beeke, het ontwerpbureau Total Design en meer.

Professionalisering
In de jaren '50 en '60 professionaliseert het marketingbeleid van de Bijenkorf. Dit is niet alleen terug te zien in de campagnes, maar ook in de restyling van het logo. In de affiches tot 1953 is het logo van een geïllustreerde bijenkorf terug te vinden dat sinds 1937 in gebruik was. In 1953 werd het moderne logo van de Zwitser Josef Müller-Brockmann geïntroduceerd. Dit logo bestaat uit een verticale lijn van onbepaalde lengte met daarin de gestileerde halve bijenkorf. In 1960 krijgt het logo de vorm die nu nog in gebruik is: de korf in een zeshoekige raat.

De Haagse Bijenkorf vestiging levert een bijzondere bijdrage aan de tentoonstelling door van 4 tot 24 augustus 2008 in drie etalages affiches van de Bijenkorf uit de periode 1950 tot 1970 te laten zien. De etalages zijn gelegen aan de Grote Marktstraat. De tentoonstelling "De Bijenkorf heeft 't!" is van 7 augustus tot en met 28 september 2008 te zien in De Affiche Galerij in de tramtunnel, station Spui.

De Affiche Galerij is dagelijks van 6 uur 's morgens tot 12 uur 's avonds geopend. De toegang is gratis.