Veilig Amsterdam
Jaarverslag 2007 Commissie voor de Politieklachten
Politiebureau
Jaarverslag 2007 Commissie voor de Politieklachten
* Regiopolitie Amsterdam-Amstelland
7 augustus 2008
De Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland is wettelijk
verplicht en onafhankelijk. De Commissie adviseert de korpsbeheerder
sinds 1986 over de afdoening van klachten over het optreden van
ambtenaren van politie.
Meer adviezen aan de korpsbeheerder, meer klachtonderdelen en meer
hoorzittingen
In 2007 zijn 547 klachten ingediend, opnieuw een paar minder dan het
voorgaande jaar. Het aantal klachtonderdelen (wat op de complexiteit
van de klacht wijst) is in totaal met ruim 8% toegenomen.
Het aantal klachtzaken dat in 2007 is afgerond, steeg iets. Het
percentage bemiddelde klachten blijft tussen 45 en 48% schommelen. De
Commissie bracht 193 adviezen aan de korpsbeheerder uit. In 40
klachten adviseerde de Commissie een klacht niet in behandeling te
nemen. In de overige 153 klachten deed de Commissie uitspraken over
(on)gegrondheid van 492 klachtonderdelen. Het percentage gegrond
verklaarde klachtonderdelen is in het verslagjaar ten opzichte van
2006 gestegen (van 16% naar 22%).
In de aard van de politiegedragingen waarover werd geklaagd, hebben
zich in het verslagjaar enige veranderingen voorgedaan. Net als
voorgaande jaren werd het meest geklaagd over de bejegening.
Nieuwkomers in de âtop tienâ zijn klachten over boeien en over schade.
Ver-dwenen uit de âtop tienâ zijn onvoldoende informatie verstrekken
en het weigeren van identificatie door de politie.
De behandelduur daalde met ruim 13% tot 299 dagen. De Commissie heeft
tot een andere procedure besloten en zal deze in september invoeren.
Zij hoopt daarmee de behandelduur in de toekomst nog verder te
bekorten.
Naast het cijfermatige gedeelte bespreekt de Commissie ieder jaar in
haar jaarverslag enkele bijzondere onderwerpen die in de schijnwerpers
zouden moeten staan. In het Jaarverslag 2007 zijn dit onder meer wat
betreft het optreden van de politie:
* Over de betrouwbaarheid van verklaringen
* Optreden zonder rechtsgrond
* Discriminatie
* Identificatieplicht
* Samenwerken met anderen
* Voorwaarde voor heenzenden?
Over deze zeven onderwerpen heeft de Commissie aanbevelingen gedaan.
Enige andere onderwerpen hebben meer met de klachtprocedure te maken:
* Artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering
* Bevoegdheid
* Onevenredige belasting
* Oude klachten
* Camera beelden
* Doorlooptijden
* Bemiddeling
* Rapporteren