De beste Volkswagen Golf aller tijden
(8/7/2008)
Volkswagen onthult het belangrijkste automotive nieuws van het jaar:
de nieuwe Golf. Het nieuwe model â met meer dan 26 miljoen verkochte
exemplaren Europaâs succesvolste auto â is op alle fronten beter dan
zijn voorgangers.
âDe zesde generatie Golf zet nieuwe maatstaven in zijn klasse op het
gebied van kwaliteit en comfort en biedt de consument nog meer waar
voor zijn geld dan voorheenâ, zegt prof. dr. Martin Winterkorn,
Voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG. De nieuwe Golf
wordt in oktober geïntroduceerd op de Europese markt. Daarna volgen
Afrika, Azië, Australië en Noord-Amerika.
Het heldere en krachtige design van de nieuwe Golf staat model voor de
designtoekomst van Volkswagen. Het geluidsniveau in en om de auto en
het algehele comfort zijn van een ongekend hoog niveau voor deze
klasse. Innovatieve motoren en transmissies stellen de berijder in
staat het brandstofverbruik met bijna 30 procent terug te brengen.
Alle benzine- en dieselmotoren voldoen nu al aan de toekomstige
Euro5-emissienorm. Alle uitvoeringen die dit jaar nog geleverd worden,
zijn voorzien van een groen label.
Met optionele ondersteuningsystemen zoals âadaptive cruise controlâ,
âdynamic drive controlâ en âpark assistâ heeft Volkswagen de Golf
voorzien van toptechnologie. Een nieuw ESP-systeem met een verder
verfijnde afstelling, geoptimaliseerde botsveiligheidsvoorzieningen,
zeven airbags waaronder een knie-airbag, speciale hoofdsteunen die
whiplash tegengaan, gordeldetectie die voor het eerst ook achterin te
vinden is, en dagverlichting â behorend tot de standaarduitrusting â
bieden optimale veiligheid voor de inzittenden.
Exterieur
De hoge kwaliteit van de nieuwe Golf komt voor een groot deel tot
uitdrukking in zijn stijlvolle ontwerp; alle beeldbepalende elementen
van de carrosserie zijn opnieuw ontworpen. âWe hebben de kenmerkende
stijlelementen van de Golf in een nieuwe mal gegotenâ, zegt Walter
deâSilva. Het Italiaanse hoofd van de designafdeling van Volkswagen
vervolgt: âDe Golf wordt wereldwijd gezien als een icoon. Het ontwerp
en de vorm zijn dan ook absoluut helder en uniek.â Tegelijkertijd is
de zesde Golf sportiever en heeft de auto een gedistingeerder
voorkomen dan zijn voorvaderen. DeâSilva: âHet model is uitgesprokener
vormgegeven en ruimtelijker dan zijn voorganger, met heldere lijnen en
randen, en subtiel geproportioneerde vlakken en uitsparingen.
Hoeveel de nieuwe Golf is veranderd, wordt duidelijk als de zesde
generatie met de vijfde generatie Golf wordt vergeleken. Het team,
aangevoerd door DeâSilva en Bischoff, heeft het âessentiële DNAâ van
het model uitgekristalliseerd. Karakteristieke kenmerken zijn onder
meer de strakke neus van de eerste generatie en de in de vierde
generatie geperfectioneerde vormgeving van de C-stijl. Het dak rust nu
â net als dat van de nieuwe Scirocco â op stevige âschoudersâ.
Verantwoordelijk hiervoor is een prominente, gebogen lijn â als een
tot de laatste vezel getrainde spierbundel â die de nieuwe Golf van
opzij gezien een krachtige gespierde, sportieve uitstraling geeft.
Alle oppervlakken van de carrosserie hebben een rustiger, atletischer
uitstraling. Aan de voorkant komen de tussen de koplampen geplaatste
strips van de grille uit de eerste generatie Golf terug. De grille
zelf is uitgevoerd in hoogglanszwart. De lijnen van de bumper komen
overeen met die in de grille. Hieronder bevindt zich een tweede
luchtinlaat. Ook de chromen behuizingen van de koplampen zijn
geplaatst op een zwarte achtergrond.
De achterkant van de nieuwe Golf wordt gedomineerd door horizontale
lijnen. De zeer brede achterlichtunits zijn zeer herkenbaar door hun
unieke nacht-design. De kristalheldere lijnen voor de knipperlichten
en de achteruitrijverlichting doen denken aan de achterlichtunits van
de Touareg.
Samenvattend is het beeld van de nieuwe Golf â in de wisselwerking
tussen de verschillende ontwerpkenmerken â er een van een auto die
aanzienlijk breder en platter is en die zelfs in een hoger segment
lijkt thuis te horen.
Interieur
De exceptionele kwaliteit van de auto komt ook tot uiting in het nieuw
ontworpen interieur. De verfijnde materialen en uitrusting zetten de
huidige klassenindeling compleet op zijn kop. Dat is niet alleen
zichtbaar, maar dat kun je ook voelen, vooral in het
bestuurdersgedeelte. De vormgeving en aanwezigheid van materialen en
details als geborsteld chromen accenten en ronde instrumenten,
afgeleid van de Passat CC, wekken de indruk dat je in een auto zit uit
een hoger segment. Ook op het gebied van ergonomie is het interieur
van de auto verder ontwikkeld. Zo zijn alle instrumenten nog
eenvoudiger te bedienen. Dit geldt onder meer voor de bediening van
het automatische klimaatbeheersingsysteem Climatronic â voor het eerst
toegepast in de Passat CC â en ook de knoppen van de elektrisch
bedienbare ruiten, die verder naar voren in de deur zijn geplaatst.
Een ding blijkt steeds weer in de nieuwe Golf: aandacht voor perfectie
komt terug in elk detail en dat is typisch Volkswagen. Neem
bijvoorbeeld gordelwaarschuwing achterin: als de Golf achterin is
uitgerust met zijairbags, dan kan de bestuurder boardcomputer per
stoel zien of de inzittenden op de achterbank hun gordel omhebben of
niet. Of neem de lederen bekleding: hiervoor is een robuustere
leersoort gebruikt. Een ander voorbeeld is te vinden in de
bagageruimte: vier praktische haken zorgen ervoor dat de boodschappen
niet uit de tassen kunnen vallen en door de bagageruimte rollen.
Ook in de vorm van de buitenspiegels komt het oog voor detail terug.
Door hun optimale aerodynamische design worden ze aanzienlijk minder
snel vies. Ook zijn de spiegels eenvoudiger in te stellen. Net als de
bedieningsknoppen van het raam is de bediening van de spiegels verder
naar voren geplaatst in de deur.
Geluidsniveau
De nieuwe Golf is bijzonder stil. Een speciale geluiddempende film in
de voorruit beperkt de rijgeluiden, net als de nieuw ontworpen
portier- en raamrubbers. De opnieuw vormgegeven buitenspiegels leveren
ook een aanzienlijke bijdrage aan de afname van het windgeruis. Verder
is het motorcompartiment beter akoestisch afgesloten van het
passagierscompartiment. Banden die weinig rolgeluid produceren en
nieuwe motorlagers zorgen tot slot ook voor de nodige geluidsreductie.
Dieselmotoren
De uitzonderlijk stille TDI motoren met common-railinspuiting worden
voor het eerst in de Golf geleverd en zijn in grote mate
verantwoordelijk voor de stilte in en rond de auto. Twee balansassen
elimineren vibraties.
De geplande motorvermogens lopen van 66 kW/90 pk tot 125 kW/170 pk.
Bij de marktintroductie levert Volkswagen de Golf met keus uit twee
2.0 liter TDI motoren, met een vermogen van 81 kW/110 pk en 103 kW/140
pk.
De nieuwe TDI motoren zijn standaard uitgerust met een
dieselroetfilter (DRF) en gaan uiterst efficiënt met brandstof om.
Het gemiddelde verbruik van de 110 pk versie bedraagt slechts 4,5
liter/100 km (119 g CO2/km), 0,6 liter minder dan voorheen. Zelfs de
140 pk versie verbruikt slechts 4,9 liter/100 km (129 g CO2/km), ook
een verlaging van 0,6 liter.
Benzinemotoren
Bij de introductie is er keuze uit vier benzinemotoren, met vermogens
van 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De TSI
motoren met 122 pk en meer zijn voorzien een compressor en/of turbo.
Ook de benzinemotoren behoren tot de meest brandstofefficiënte van
dit moment. Per honderd kilometer verbruikt de geoptimaliseerde 80 pk
motor slechts 6,4 liter (149 g CO2/km), 0,5 liter minder dan zijn
voorganger. De TSI motoren zijn ook toonbeelden van efficiëntie: de
Golf 1.4 TSI met 122 pk verbruikt slechts 6,2 liter/100 km (144 g
CO2/km), een verlaging van 0,1 liter. Zelfs de sterkste 1.4 TSI met
160 pk noteert een uitstekende waarde van 6,3 liter/100 km. Dat is 1,6
liter minder dan de 150 pk sterke FSI motor die niet langer geleverd
wordt.
DSG
Met uitzondering van de minst sterke varianten, kunnen alle benzine-
en dieselmotoren gekoppeld worden aan Volkswagens transmissie met
dubbele koppeling (DSG). Afhankelijk van het motorkoppel gaat het om
de DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. In de Golf
vervangt de uiterst efficiënte en soepele DSG-transmissie dus de
klassieke automaat met koppelomvormer. Hoe efficiënt de combinatie
van TSI en DSG is, blijkt uit het gemiddelde brandstofverbruik van de
1.4 TSI met 160 pk en zeventraps-DSG: 6,0 liter/100 km (139 g CO2/km).
Dit hightech duo vervangt de 2.0 FSI met 150 pk en automatische
zestrapstransmissie, die gemiddeld 8,3 liter/100 km verbruikt. Dat
komt neer op een besparing van 2,3 liter/100 km ofwel 28 procent.
AutoRai