Nederlandse overheid kiest voor onveilige werktijden vliegend personee

Persbericht
Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, zondag 10 augustus 2008

Nederlandse overheid kiest voor onveilige werktijden vliegend personeel

Minister Eurlings van verkeer en waterstaat heeft vrijdag 11 juli jl. een besluit genomen inzake de nieuwe wettelijke werk- en rusttijdenregeling voor vliegend personeel. Met dit besluit heeft de minister een einde gemaakt aan een al anderhalf jaar durend traject om deze veiligheidsregelgeving vast te stellen.

De minister heeft besloten alle beschikbare wetenschappelijke adviezen in de wind te slaan. Unanieme adviezen van betrokken sectorpartijen zijn door hem genegeerd. De minister stelt het economische belang voorop. Hiermee kiest de minister voor onveilige werktijden. Met het besluit van de minister, wordt de wetenschap genegeerd en blijft Nederland zitten met de ruimste limieten van Europa. Nederlandse vliegers kunnen dan 19 uur of langer achtereen werken, waarbij één van de meest kritische vluchtfases, de landing, per definitie aan het einde van de werktijd zit.

Sinds meer dan 30 jaar behoort de Nederlandse wetgeving op het gebied van werk- en rusttijden aan boord van vliegtuigen tot de ruimste van alle landen in EU lidstaten. De minister heeft de gelegenheid om de Nederlandse wet aan te passen aan de nieuwe Verordening gebaseerd op onafhankelijke wetenschappelijke gegevens niet benut. Economische belangen wegen zwaarder dan vliegveiligheidsaspecten en werkomstandigheden van vliegers.

Achtergrond
Per 16 juli 2008 dient in alle lidstaten van de EU een nieuwe regeling voor werk- en rusttijden van personeel aan boord van vliegtuigen van kracht te zijn op basis van de Europese Verordening 1899/2006.

In deze regeling worden een aantal deelgebieden overgelaten aan de lidstaten zelf. Bij de invulling van deze deelgebieden heeft het ministerie van verkeer en waterstaat advies gevraagd aan TNO en een sectorcommissie. Het betrof hier de limieten voor maximale werktijden met name de verlenging van de vliegdiensttijd op basis van rusttijden aan boord.

Het ministerie heeft TNO opdracht gegeven om hiernaar onderzoek te doen. Bij dit onderzoek door TNO is gebruik gemaakt van een grote hoeveelheid gegevens uit een Europese database. TNO heeft in september 2007 de resultaten hiervan gepubliceerd. De uitkomsten van dit onderzoek liggen geheel in lijn met de uitkomsten van andere onderzoeken op dit gebied elders in de wereld. De door TNO geadviseerde limieten voor de werktijden komen ook overeen met elders in Europa gehanteerde maximale werktijden. Deze wetenschappelijk onderbouwde adviezen van TNO worden volledig genegeerd door de minister van verkeer en waterstaat.

Dit is een bericht van de Vereniging voor Nederlandse Verkeersvliegers. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers is sinds 1929 actief om de veiligheid in de burgerluchtvaart te bevorderen. Zij vertegenwoordigt met 4200 leden meer dan 90% van de verkeersvliegers in Nederland.

Website: http://www.vnv-dalpa.nl