Blauw New Media


---

Stabilisatie in de markt voor inkoopcombinaties Uitkomsten Imago Blauwdruk Inkoopcombinaties 2008

Rotterdam , 11 augustus 2008

De hypotheekmarkt werd de laatste jaren gekenmerkt door een enorme dynamiek, toenemende concurrentie en verkrappende marges. Een ontwikkeling die hiermee gepaard ging, was de opkomst van inkoopcombinaties hypotheken: intermediairs gingen steeds meer gebruik maken van inkoopcombinaties en hierdoor zijn zij in relatief korte tijd belangrijke spelers in de markt geworden. Blauw Research onderzocht dit jaar daarom voor de vijfde keer op rij de marktpositie van de grootste inkoopcombinaties. Belangrijkste conclusie: de markt voor inkoopcombinaties lijkt na een aantal roerige jaren te stabiliseren. Momenteel zijn StercK (het vroegere NIA en Kombo), Quarré, Welke en Financium de partijen met wie het meest zaken wordt gedaan. De profilering van inkoopcombinaties laat nog te wensen over; er bestaat geen uitgesproken positief beeld van de inkoopcombinaties en de waardering die intermediairs hen toekennen is relatief laag.

De Imago Blauwdruk Inkoopcombinaties van Blauw verschaft inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste inkoopcombinaties hypotheken. Sinds 2003 brengt Blauw Research jaarlijks de markt van de inkoopcombinaties hypotheken in kaart. Het onderzoek is begin dit jaar afgenomen onder 248 hypotheekadviseurs die werkzaam zijn bij het hypotheekadviserend, onafhankelijk intermediair.

Sinds 2006 lijkt de markt voor inkoopcombinaties te stabiliseren; het aantal inkoopcombinaties waarmee een intermediair zaken doet is niet langer toegenomen en adviseurs zijn evenmin van plan dit aantal uit te gaan breiden. Quarré Hypotheken & Verzekeringen is de partij die dit jaar de meest positieve ontwikkeling laat zien met een toegenomen spontane bekendheid en waardering en momenteel het sterkste imago. Dit heeft ook geleid tot een hogere penetratiegraad. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat snelheid van dienstverlening evenals een goede provisieregeling de belangrijkste motieven zijn in de keuze voor een specifieke inkoopcombinatie.

De waardering die intermediairs toekennen aan inkoopcombinaties is relatief laag met een gemiddelde van 6,2. Het liefst doen intermediairs nog steeds rechtstreeks zaken met de hypotheekverstrekkers. Het maakt echter wel verschil om wat voor hypotheekaanvraag het gaat. Zo is bij een hoog hypotheekbedrag de voorkeur voor een inkoopcombinatie het laagst (12%) en bij een hypotheekaanvraag waar sprake is van een BKR-notering juist het hoogst (31%). Ook het type hypotheekverstrekker waarmee zaken wordt gedaan speelt een rol: er wordt vaker gebruik gemaakt van inkoopcombinaties wanneer sprake is van een buitenlandse verstrekker, zoals Argenta en Bank of Scotland.

Intermediairs hebben geen uitgesproken positief beeld van inkoopcombinaties hypotheken, veelal hebben zij zelfs geen enkel beeld van deze organisaties. Opvallend is dat gemiddeld tweederde van de intermediairs zich geen beeld kan vormen van de inkoopcombinaties die zij hebben aangegeven te kennen. Juist in een stabiliserende markt is een stevige profilering echter van belang om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie. Hier ligt dus nog duidelijk ruimte.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Caroline Nevens; +31 10 4000 988; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd. « terug