ABVAKABO FNV

Afspraken met Belastingdienst

Tussen de vakbonden en de dienstleiding Belastingdienst is op woensdag 6 augustus jongstleden een overleg geweest. Het belangrijkste nieuws hieruit:

Werktijden medewerkers BelastingTelefoon

Er is een discussie tussen de dienstleiding en de bonden in hoeverre de verplichte aanwezigheid 5 minuten voor aanvang van de dienst ten behoeve van het in- en uitloggen, moet worden aangemerkt als werktijd. De werknemer ontvangt hiervoor geen vergoeding. Wij zijn niet overtuigd dat het standpunt van de dienstleiding hier juist is. Afgesproken is dat dit verder wordt uitgezocht en dat daarbij tevens de bepalingen van de Arbeidstijdenwet en het Besluit Beeldschermwerk worden betrokken.

Routeplanner woon-werkverkeer

Sinds 1 juli 2008 geldt een nieuwe regeling voor het woon-werkverkeer. Bij het bepalen van de afstand moet worden gemeten volgens de snelste route en met de voorgeschreven routeplanner. Deze routeplanner bleek in de praktijk zijn werk soms niet goed te doen. Routes werden bijvoorbeeld berekend langs niet bestaande wegen en soms werd de kortste route in plaats van de snelste genomen. Ook bleken niet alle postcodes in het systeem te zitten. Inmiddels zijn via aanpassingen in de software deze fouten eruit gehaald. Er hoeven geen nieuwe aanvragen te worden ingediend. Er vindt automatisch een herberekening plaats op basis van de door de werknemer verstrekte informatie. Mocht blijken dat de werknemer te weinig heeft ontvangen, dan zal de hogere vergoeding met terugwerkende kracht tot 1 juli 2008 worden uitgekeerd. Als de werknemer teveel heeft ontvangen, dan zal er niet worden teruggevorderd.

Reorganisatie Motorrijtuigenbelasting/BZM

De dienstleiding heeft het voornemen dit werkproces over te hevelen naar de Belastingdienstregio's. De Concern Ondernemingsraad heeft op 16 juli 2008 positief geadviseerd over deze reorganisatie. Wij hebben in het overleg het volgende besproken ten aanzien van de rechtspositionele / personele gevolgen.

De medewerker heeft zelf de keuze naar welke Belastingdienstregio / kantoor hij of zij wordt verplaatst. Op deze reorganisatie is het Sociaal flankerend beleid sector Rijk 2008-2012 integraal van toepassing. De daarin genoemde voorzieningen worden dus toegepast, onder meer de reistijd-werktijd compensatie, tegemoetkoming extra reiskosten. Ten aanzien van de toelage onregelmatige dienst geldt daarnaast, dat de afspraak die is gemaakt tussen de bonden en de dienstleiding betreffende de reorganisatie Douane, ook hier wordt toegepast.

Regelgeving dienstauto

Eind 2003 is met de bonden een afspraak gemaakt over het gebruik van dienstauto's. Belangrijke elementen daaruit waren dat bij een jaarkilometrage van 25.000 (dienstreizen én woon-werkverkeer samen), door de werkgever een dienstauto ter beschikking wordt gesteld, en dat de medewerker zelf de keuze heeft van het vervoermiddel. In de Notitie wagenparkbeheer is dit gewijzigd in 17.000 kilometer (alleen dienstreizen) en heeft de werknemer geen keuzevrijheid meer. Deze wijziging is niet met de bonden besproken. Volgens de werkgever was de eerdere afspraak met de bonden een tijdelijke regeling, maar dat is volgens ons niet het geval.

Dit punt wordt met spoed verder uitgezocht. Ons is gebleken dat vooral bij de regio's Randmeren en Noord er acute problemen spelen of dreigen te ontstaan door bijv. deurwaarders te verplichten van een dienstauto gebruik te maken.

Sociaal flankerend beleid

In een eerder overleg was de dienstleiding met een eigen notitie gekomen. De Belastingdienst zal ook in de komende jaren bij reorganisaties geen herplaatsingskandidaten aanwijzen, en dan ook geen gebruik maken van fase 3 uit het sociaal flankerend beleid. Dit beleid wordt door ons gesteund.
De notitie was echter volgens ons overbodig, omdat er een uitgebreide circulaire van het ministerie van BZK voorhanden is over het sociaal flankerend beleid 2008-2012. Bovendien bevatte de notitie op twee punten afwijkingen van de circulaire van het ministerie van BZK. De eigen notitie is door de dienstleiding nu ingetrokken. De tekst van de overeenkomst tussen de bonden en de minister van BZK is leidend, aangevuld met de circulaire van het ministerie van BZK.