BedrijfsautoRAI

Eerste Scania EEV containtertruck voor Schreurs Containers

(8/11/2008)
Onlangs nam Jac. Schreurs Containers uit Munstergeleen de sleutels van de eerste Scania EEV containertruck in ontvangst. EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) voldoet aan de zwaarst mogelijke milieueisen die binnen Europa gesteld worden.
De truck zal voornamelijk ingezet worden binnen stedelijke gebieden. Er is gekozen voor de Scania P 280 vanwege de compacte, laag gemonteerde cabine die voor gemakkelijk in- en uitstappen, een uitstekend zicht en eenvoudig manoeuvreren zorgt. Het voertuig is afgeleverd door Scania Venlo via het servicesteunpunt Habets Truck B.V. te Nuth.

Guus Schreurs is de derde generatie die sinds 1920 actief is in het transport. Nadat het bedrijf 50 jaar met name in het kippertransport actief is geweest, stapte het in 1970 over op het containerwerk. Veel huidige klanten zijn aannemers en hovenieren waarvoor binnenstedelijk verkeer een must is. De keuze voor dit type Scania was daarom snel gemaakt. Bovendien hecht Schreurs Containers veel waarde aan het milieu en investeert mede via het in gebruik nemen van de Scania met EEV motor in een beter milieu en klimaat.

Op de afgelopen Bedrijfsauto-RAI introduceerde Scania haar nieuwe XPI motorenplatform. Dankzij de XPI motoren wordt aan de Euro 5 milieunorm voldaan zonder gebruik te maken van AdBlue. In het segment voor het stedelijk vervoer heeft Scania zelfs de mogelijkheid om 3 motoren te leveren die voldoen aan de nog strengere EEV norm; 2 dieselmotoren, van 230 en 280 pk, en een 270 pk motor die ethanol als brandstof verbruikt.

De Scania XPI motoren maken gebruik van het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem om aan de milieunormen te voldoen. Dit systeem voert de uitlaatgassen nog een keer sterk afgekoeld terug de motor in om de verbrandingstemperatuur te reduceren. Dit resulteert in een lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Het grote voordeel hiervan is dat Scania geen gebruik hoeft te maken van AdBlue voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Dit bespaart niet alleen in de operationele kosten, maar resulteert ook in een gewichtsbesparing voor het chassis en. Bovendien is dit systeem gebruiksvriendelijker voor de chauffeur, omdat deze alleen diesel hoeft te tanken.

âWij kiezen al sinds 1989 voor Scania. Zij bieden ons alle mogelijkheden en wij kunnen daardoor ons werk beter uitvoeren. Daarnaast is een Scania altijd al mijn jongensdroom geweestâ, aldus Guus Schreurs, Directeur Jac. Schreurs Containers.

The European Road Transport Show 2007