Eerste Scania EEV containtertruck voor Schreurs Containers
(8/11/2008)
Onlangs nam Jac. Schreurs Containers uit Munstergeleen de sleutels van
de eerste Scania EEV containertruck in ontvangst. EEV (Enhanced
Environmentally friendly Vehicle) voldoet aan de zwaarst mogelijke
milieueisen die binnen Europa gesteld worden.
De truck zal voornamelijk ingezet worden binnen stedelijke gebieden.
Er is gekozen voor de Scania P 280 vanwege de compacte, laag
gemonteerde cabine die voor gemakkelijk in- en uitstappen, een
uitstekend zicht en eenvoudig manoeuvreren zorgt. Het voertuig is
afgeleverd door Scania Venlo via het servicesteunpunt Habets Truck
B.V. te Nuth.
Guus Schreurs is de derde generatie die sinds 1920 actief is in het
transport. Nadat het bedrijf 50 jaar met name in het kippertransport
actief is geweest, stapte het in 1970 over op het containerwerk. Veel
huidige klanten zijn aannemers en hovenieren waarvoor binnenstedelijk
verkeer een must is. De keuze voor dit type Scania was daarom snel
gemaakt. Bovendien hecht Schreurs Containers veel waarde aan het
milieu en investeert mede via het in gebruik nemen van de Scania met
EEV motor in een beter milieu en klimaat.
Op de afgelopen Bedrijfsauto-RAI introduceerde Scania haar nieuwe XPI
motorenplatform. Dankzij de XPI motoren wordt aan de Euro 5 milieunorm
voldaan zonder gebruik te maken van AdBlue. In het segment voor het
stedelijk vervoer heeft Scania zelfs de mogelijkheid om 3 motoren te
leveren die voldoen aan de nog strengere EEV norm; 2 dieselmotoren,
van 230 en 280 pk, en een 270 pk motor die ethanol als brandstof
verbruikt.
De Scania XPI motoren maken gebruik van het EGR (Exhaust Gas
Recirculation) systeem om aan de milieunormen te voldoen. Dit systeem
voert de uitlaatgassen nog een keer sterk afgekoeld terug de motor in
om de verbrandingstemperatuur te reduceren. Dit resulteert in een
lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Het grote voordeel hiervan is
dat Scania geen gebruik hoeft te maken van AdBlue voor de
nabehandeling van uitlaatgassen. Dit bespaart niet alleen in de
operationele kosten, maar resulteert ook in een gewichtsbesparing voor
het chassis en. Bovendien is dit systeem gebruiksvriendelijker voor de
chauffeur, omdat deze alleen diesel hoeft te tanken.
âWij kiezen al sinds 1989 voor Scania. Zij bieden ons alle
mogelijkheden en wij kunnen daardoor ons werk beter uitvoeren.
Daarnaast is een Scania altijd al mijn jongensdroom geweestâ, aldus
Guus Schreurs, Directeur Jac. Schreurs Containers.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI