Persbericht

Decos: gemeenten maken in 2009 nieuwe slag in digitaal informatiebeheer

~ veel belangstelling bij gemeenten voor zaakgericht werken ~

Noordwijk, 11 augustus 2008 Zaakgericht werken mag zich verheugen in een stijgende belangstelling vanuit Nederlandse gemeenten. Decos Software Engineering constateert dat steeds meer gemeenten zich oriënteren op deze nieuwe aanpak van informatiebeheer. Het grootste verschil met de huidige werkwijze is dat bij zaakgericht werken niet het document, maar het zaakdossier (de case ) centraal staat. Decos verwacht dat deze manier van werken in korte tijd bij veel organisaties zal worden ingevoerd.

Het uitgangspunt van zaakgericht werken is dat informatie organisatiebreed wordt beheerd. De werkwijze is gericht op processen, waardoor de traditionele versnippering van documentaire verantwoordelijkheden en autorisatie wordt opgeheven. Door de zaak en niet het document centraal te stellen en te volgen wordt het proces inzichtelijker. De voortgang kan zo beter worden teruggekoppeld aan de klant of burger.

Gemeenten stappen over op zaakgericht werken om via meerdere kanalen diensten en producten te kunnen aanbieden. Zij willen bovendien de inhoud, voortgang en status van het zaakdossier centraal beheren en volgen. In eerste instantie door de medewerker en in een later stadium door de burger zelf. Digitalisering is daarbij een noodzakelijke voorwaarde. Zaakgericht werken vraagt om integratie van de back- en front-office, waardoor de zaak bij het doorlopen van het proces kan worden gevolgd. De gemeente kan verzoeken daardoor sneller afhandelen en ook is het mogelijk om na te gaan of de dienstverlening voldoet aan de kwaliteitseisen die burgers en de overheid stellen.

Burgers willen niet worden geconfronteerd met de interne organisatie van een gemeente. Zij hebben niet te maken met een afdeling, maar met een organisatie als geheel , zegt Frans Dondorp, Business Developer bij Decos. Het moet mogelijk zijn om snel, eenvoudig en laagdrempelig een aanvraag of verzoek in te dienen via het kanaal dat de burger het best uitkomt. Je mag als burger vervolgens verwachten dat vragen over die aanvraag snel, correct en volledig kunnen worden beantwoord zonder drie keer te worden doorverbonden. Gemeenten willen inspelen op deze behoefte. We signaleren een grote vraag naar informatie hierover en merken daarnaast dat gemeenten ook daadwerkelijk de overstap willen maken om zo een betere dienstverlening te kunnen bieden.

(364 woorden)