KPMG


Ondernemingen halen weinig voordeel uit procurement

11|08|08 - Het belang van procurement - de inkoop van goederen en diensten - wordt bij veel grote ondernemingen ondergewaardeerd. Hierdoor lopen de bedrijven belangrijke kostenvoordelen mis.

Hoewel procurement bij veel bedrijven is uitgegroeid van inkoopagent tot een functie die verantwoordelijk is voor het optimaliseren en managen van de gehele waardeketen, heeft procurement bij veel bedrijven nog geen plaats aan de directietafel.

Uit internationaal onderzoek van KPMG onder 600 senior executives bij grote ondernemingen blijkt dat ruim de helft van de procurement professionals het gebrek aan belangstelling voor de functie als het belangrijkste obstakel ziet voor een grotere bijdrage aan de strategie van de onderneming. Het imagoprobleem dat de functie van procurement bij veel bedrijven heeft, wordt versterkt door het feit dat ruim 50% van de onderzochte managers die geen relatie met procurement hebben vinden dat de nadruk van de functie teveel op het kostenaspect ligt en te weinig op de toegevoegde waarde.

"De inkoopfunctie maakt bij veel grote ondernemingen momenteel een bijzondere lastige tijd door", constateert Leonore de Bakker van KPMG. De Bakker: "Bedrijven hebben te maken met veranderende economische omstandigheden, prijsstijgingen en prijsschommelingen, de noodzaak tot kostenreductie, risico's bij leveranciers, toenemende globalisering en een groeiende aandacht voor duurzaamheid. Als gevolg hiervan maken grote bedrijven in toenemende mate gebruik van innovatie, wereldwijde sourcing, strategische voorraadplanning en procurement van de volledige levenscyclus. Om dit soort kostenreductieprogramma's te doen slagen, zal de bedrijfstop meer begrip en waardering voor de procurement functie aan de dag moeten leggen."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de meerderheid van de bedrijven problemen heeft met de fiscale aspecten van inkoop. Hoewel ongeveer de helft van de bedrijven aangeeft dat wereldwijde inkoop van goederen belangrijke fiscale en compliance aspecten heeft, slaagt slechts één op de drie bedrijven erin om hun inkoop op een fiscaal effectieve manier te regelen. De Bakker: "Bij productieketens waarbij een aantal landen betrokken zijn, zorgen verschillende directe en indirecte belastingen alsmede douanerechten voor problemen. Veel bedrijven onderkennen het probleem, maar een beperkt aantal ondernemingen blijkt in staat om het succesvol aan te pakken."

Veel bedrijven blijken op dit moment bezig om duurzaamheid te integreren bij de inkoop van goederen. Hierbij gaat het met name om het milieu en de mensenrechten. Van de onderzochte bedrijven is 43% bezig om sociale, ethische en mensenrechten aspecten een rol te laten spelen bij beslissingen op het gebied van inkoop. Nog eens 28% overweegt op dit moment deze aspecten een rol te laten spelen. Van de onderzochte ondernemingen houdt 42% met regelmaat de prestaties van leveranciers op het gebied van milieubelasting en mensenrechten tegen het licht. Toch is volgens De Bakker de aandacht voor deze aspecten bij de meeste bedrijven relatief.

De Bakker: "Gevraagd naar de belangrijkste overwegingen om een leverancier te kiezen, geven de bedrijven aan dat vooral de kwaliteit, de prijs en de betrouwbaarheid een belangrijke rol spelen. Het duurzaamheidaspect neemt een ondergeschikte plaats is. Niet meer dan één op de drie bedrijven beschouwt duurzaamheid meer dan gemiddeld belangrijk bij inkoopbeslissingen."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.