AutoRai

Nissan zet op Nürburgring snelste tijd voor autoâs met brandstofcel

(8/11/2008)
Raceronden op de Nordschleife van de Nürburgring in de Eifel worden dikwijls geannuleerd vanwege regen. Maar de weersomstandigheden weerhielden Nissan er deze keer niet van om zijn X-TRAIL met brandstofcel het circuit op te sturen. Nissan is de eerste autoproducent die met een brandstofcelauto een officiële rondetijd heeft laten noteren op het roemruchte circuit.

Frank Eickholt, lid van Nissans team voor de 24-uursrace op de Nürburgring en kenner van de Nordschleife, stuurde het 1,3 miljoen euro kostende prototype bekwaam door âde Groene Helâ â zoals de bijnaam van het oude circuit luidt. Hij reed op reguliere straatbanden. De 20,8 kilometer lange baan was echter doorlopend nat, waardoor echt agressief rijden niet mogelijk was. Toch was Eickholt flink onder de indruk van de rondetijd van 11 minuten en 58 seconden die hij met de X-TRAIL FCV (Fuel Cell Vehicle â brandstofcelauto) op de klok zette.

âIk was verrast hoe comfortabel het is om met een brandstofcelauto te rijden. Je stapt in, draait de contactsleutel om en weg ben je, net als met een gewone autoâ, zei Eickholt. âHoewel de trajecten bergop behoorlijk lastig waren, bleef de snelheid indrukkwekkend. Als het circuit niet zo nat was geweest, had ik de bochten met meer snelheid kunnen nemen. De ronde had zoân dertig tot veertig seconden sneller gekundâ, voegt hij toe.

De vijfpersoons X-TRAIL FCV is een elektrisch aangedreven auto die geen schadelijke stoffen uitstoot. Hij rijdt zo goed als geluidloos en gebruikt voor de aandrijving elektriciteit die in de brandstofcel aan boord wordt opgewekt. Die elektriciteit ontstaat uit een elektrochemische reactie tussen waterstof â dat in een speciaal ontworpen hogedruktank is opgeslagen onder druk van 700 bar â en zuurstof. Het enige bijproduct is waterdamp.

De elektriciteit wordt door een omvormer naar de krachtige motor voor in de auto geleid. De Nissan X-TRAIL FCV, die al sinds 2006 in de praktijk wordt getest in Japan en Californië, heeft een topsnelheid van 150 km/uur. Zijn actieradius is 500 kilometer. Het maximumvermogen bedraagt 90 kW (120 pk) en het maximumkoppel is 280 Nm.

De auto is uitgerust met de nieuwste technologie voor accuâs: een door Nissan ontworpen, compacte lithium-ion-accu met dunne, gelamineerde cellen. De lithium-ion-accu wordt gebruikt bij het starten van de auto en geeft extra vermogen tijdens acceleraties. De kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt in de accu opgeslagen om later weer gebruikt te worden.

De ontwikkeling van de brandstofcelcomponenten verkeert nog in het beginstadium, maar Nissan werkt momenteel al aan verbetering van de duurzaamheid van de componenten. Bovendien zoekt het naar een doorbraak in de opslagmogelijkheden van waterstof en naar kostenreductie voor de toepassing van de technologie. Nissan hoopt in 2015 de eerste brandstofcelautoâs in productie te nemen.

De X-TRAIL FCV is onderdeel van Nissans Green Program 2010, Nissans strategie voor de middellange termijn om de CO2-uitstoot van zijn producten en processen wereldwijd te beperken en andere schadelijke uitlaatgassen te verminderen en recycling te bevorderen.