Zoom.in neemt Adjustables over


AMSTERDAM, 20080811 -- Zoom.in en Adjustables hebben vandaag overeenkomst bereikt over de overname van alle Adjustables-activiteiten. Zoom.in verkrijgt 100% van de aandelen van Adjustables B.V. en Adjustables Inc.

Adjustables is gespecialiseerd in `in-stream' video-advertenties en is actief in Engeland, Australië en Zuid- en Noord-Amerika. Zoom.in heeft in Europa de leidende positie op het gebied van online video advertising. "Vijf jaar geleden was Zoom.in met pre-rolladvertenties als eerste succesvol in deze markt. Daar voegen we dus nu de specialist in `in-stream' aan toe", aldus Jan Riemens, CEO Zoom.in.

Zoom.in is groot geworden met (nieuws)videocontent en pre-rolls. Adjustables biedt oplossingen aan uitgevers die juist zelf video's willen vercommercialiseren. De aantallen advertentie-impressies bij Zoom.in belopen tegenwoordig al meerdere miljoenen per dag. Nieuwe robuuste oplossingen zijn noodzakelijk. Adjustables heeft deze ontwikkeld in zowel Flash, WMV als Silverlight en daar prestigieuze innovatieprijzen mee in de wacht gesleept*. Adverteerders als McDonald's, Microsoft, Aegon en Samsung zijn de eersten met Adjustables-campagneoplossingen.

Vanuit Rotterdam bedient Adjustables zo'n 15 uitgevers in Nederland, 8 in het Verenigd Koninkrijk (w.o. Sky Broadcasting en Time Warner), VTM in België en vanuit Sunnyvale (Californië) Jump TV en enkele uitgevers in Colombia, Peru en Argentinië. Zoom.in is aanwezig in 11 Europese markten, verdeeld over meer dan 1600 channels.

Riemens: "Zoom.in investeert veel in nieuwe generaties video-advertentietechnieken zoals Adjustables deze heeft. De uitgeversmarkt ziet de potentie inmiddels ook steeds meer en het is onze rol de verschillende wensen in te blijven vullen en de ontwikkelingen voor te zijn; daarom zijn we de `experts'. Geld verdienen met internetvideo kan iedereen, maar het is zeer kapitaalsintensief. Dat doe je er niet even bij, tenminste niet als je het als uitgever serieus wilt aanpakken. Net zoals 5 jaar geleden met pre-rolls zullen we met `in-stream'-oplossingen de markt wederom doen versnellen. Zoom.in zal ultimo 2008 alleen in Nederland al zo'n 50 miljoen video-impressies per maand hebben. Het hele netwerk zal in 2009 rond de 6 miljard impressies aanbieden. De aantallen gaan omhoog, maar met in-stream ads dus ook de verdiensten per kijker en dat is waar we steeds mee bezig zijn."

Jan van Ottele, CEO van Adjustables over de verkoop aan Zoom.in: "De uitrol van het businessmodel van Adjustables kan beter met een sterke aandeelhouder gebeuren die al groot is op de Europese thuismarkt. Zoom.in is een dermate sterke partij in die markt, dat het exploiteren van het businessmodel van Adjustables versneld kan plaatsvinden."

Naar verwachting zal de overname op 1 september geheel zijn afgerond.