Ingezonden persbericht


Europese topmerken gebruiken Unica voor webanalyse

Michelin en Airmiles baseren multichannel marketing op geavanceerde web analytics

Amsterdam, 12 augustus 2008 Unica Corporation (Nasdaq: UNCA), de wereldwijde marktleider in software voor Enterprise Marketing Management (EMM), heeft diverse nieuwe klantcontracten gesloten. Europese topmerken waaronder Michelin, Airmiles, Banco Santander, Varta, Generali, Sofinco, LexisNexis, United Biscuits, VisitBritain, 888.com en Inkclub baseren hun marketingstrategieën op de webanalyseoplossing van Unica.

Internet neemt ook in Europa steeds meer de plaats in van traditionele marketingkanalen. Om die reden zetten marketeers webanalyse in om het online gedrag van hun klanten te analyseren en te begrijpen. Marketingorganisaties die zich willen onderscheiden met geïntegreerde strategieën op online en offline kanalen, staan voor een uitdaging. Doordat informatie is opgeslagen in losstaande datasilo s gebruiken ze vaak conventionele marketingmethodes om klanten te bereiken. Aan de andere kant kunnen ze niet nagaan of deze klanten hun website bezoeken en zijn ze niet in staat om het webgedrag van hun klanten te gebruiken voor gerichte direct-marketing campagnes.

Het niet kunnen combineren van informatie zorgt ervoor dat klanten marketinguitingen ontvangen die uit hun context zijn gehaald. Dit houdt in dat de uitingen geen vervolg zijn op communicatie via andere kanalen. Dit staat lijnrecht tegenover de verwachting die de klant heeft: hij of zij verwacht consistent benaderd te worden via alle kanalen. Daarnaast maken bedrijven geen gebruik van het online klantgedrag om hun doelgroepen offline te bereiken. Zo kan het voorkomen dat een bank geen hypotheekaanbod doet aan een klant, terwijl die uitgebreid de hypotheekpagina s op de website van de betreffende bank heeft bekeken.

De webanalyse-software van Unica biedt ons de beste ondersteuning voor een meer geïntegreerde aanpak van onze marketingcampagnes , zegt Per Strid, CRM-manager bij de Europese leverancier en distributeur van printerbenodigdheden Inkclub. We zetten sinds kort onze website in als extra kanaal om klanten te voorzien van aanbiedingen. Het is essentieel dat dit kanaal onze bestaande direct-mailcampagnes aanvult. Het flexibele aanbod en de kennis van marketeerbehoeften van Unica waren voor ons belangrijke redenen om te kiezen voor Affinium NetInsight.

Het toegenomen gebruik van Affinium NetInsight in Europa ondersteunt de ontwikkeling dat online en multichannel campagnes vast onderdeel uit gaan maken van marketing , zegt Georges Anidjar, algemeen directeur Europa van de internetmarketinggroep van Unica. Onze klanten schaffen onze webanalyseoplossingen aan als onderdeel van hun bredere marketingstrategie. Ze profiteren met onze software van een meer geïntegreerd beeld van klantgedrag. Vervolgens kunnen ze hun online en offline campagnes daarop afstemmen.

###

Over Unica

Unica® Corporation (Nasdaq: UNCA) is een toonaangevende, wereldwijde leverancier van software voor Enterprise Marketing Management (EMM). Unica richt zich exclusief op de behoeften van marketeers en levert de meest uitgebreide EMM-suite op de markt. De Affinium®-software van Unica stroomlijnt het volledige marketingproces voor merken-, relatie- en internetmarketing: van planning en budgettering tot en met projectmanagement, uitvoering en evaluatie. Affinium is zowel 'on premise' als 'on demand' leverbaar en biedt onder meer de volgende EMM-kernfuncties: web- en klantanalyse, lead- en campagnebeheer over meerdere kanalen, en management van marketing-resources. De unieke oplossing van Unica omvat een opslagsysteem voor marketinginformatie, dat marketeers in staat stelt om marketinggegevens en -middelen eenvoudig te beheren, verschillende campagneonderdelen snel samen te voegen en de resultaten bij te houden en te evalueren.

Unica is opgericht in 1992. Het hoofdkantoor bevindt zich in Waltham (Massachusetts, VS). De Benelux-kantoren van Unica zijn gevestigd in Amsterdam en Brussel. Bezoek www.unica.com voor meer informatie.