Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

HEDENDAAGSE MANNEN VERENIGEN OERINSTINCT EN KNUFFELWENS

Onderzoek legt smaak van jonge Nederlandse man bloot

Rotterdam, 12 augustus 2008 - Metroman, überseksueel, retroseksueel. De benamingen over hoe vrouwen de mannen idealiter zien, duizelen voor je ogen in de media, maar hoe zijn mannen nu echt? Zijn ze überhaupt in een hokje te plaatsen? Nee, blijkt uit het Nationale Mannen met Smaak onderzoek* van mannencola Coke Zero, onder 500 jonge Nederlandse mannen. De Zero man, de man van de eind jaren nul, is eclectisch van aard: hij pakt uit alle stereotype ideaalbeelden dat wat hem past en weet een hoop stijlen te combineren. Het ene moment is hij stoer, volgt hij zijn oerinstinct en is hij wars van compromissen, het andere moment wil hij liefst knuffelen met zijn vriendin onder het genot van een kopje stomende muntthee. Hij houdt van onafhankelijke vrouwen, maar wil wel graag voor ze zorgen. Zodoende pakt hij het beste van alle werelden en voelt zich daar prettig bij. Kortom, de Zero man ontwikkelt steeds meer zijn eigen smaak. Holland s Next Poldermodel? Men hoeft dus geen angst te hebben voor meer controverse tussen de seksen. Maar smaken blijven verschillen. Hij weet wanneer wat goed is voor hemzelf en zijn omgeving. Soms intens mannelijk, soms erg in contact met zijn vrouwelijke kant. Was hij vroeger vooral bezig met de motorinhoud van zijn auto, voor de man van de eind jaren nul is ook de kleur en het interieur interessant. Ooit toch hét domein van de vrouw. Zero mannen zijn nuchter, bedachtzaam en meer dan de helft noemt zichzelf zelfs een poldermodel. Zoals al eeuwen lang blijven ze vooral op hun verstand vertrouwen: varen op intuïtie blijft toch vooral een vrouwelijke eigenschap (65% vs 29%).

karaktereigenschappen, klik hier. Smakelijk koken Bijna 80% van de mannen is steeds meer geïnteresseerd in koken. Was vroeger nog een nieuwe golfset belangrijk, nu staat steeds vaker een goede messenset op verlanglijstjes; de groei van kookclubjes (al circa 10.000) spreekt boekdelen. (Ter vergelijking: er zijn maar 1000 sportscholen in Nederland). Een uitgebreid en verzorgd etentje wordt dan ook bijna drie keer hoger gewaardeerd dan een uitgebreide rijsttafel van de afhaalchinees. De tijd dat mannen alleen maar eten wat de pot schaft, is definitief voorbij: in de keuken is de inbreng van de smaak van de man goed te proeven. Het oerinstinct van de Zero man blijft zichtbaar in zijn ongeremde vleesbehoefte (98%): slechts 1% kiest voor vegetarisch.

kookkunsten, klik hier. Zero man en romantiek Ook in de romantiek hebben mannen nu een goede balans gevonden. Knuffelen is populair: ruim 1/3 van de mannen kiest voor knuffelen boven seks. En meer dan de helft helpt liever mee in de huishouding dan lekker lui op de bank te hangen. De Zero man geeft eerlijk toe dat hij huisje, boompje, beestje (71%) een mooi ideaalbeeld vindt en dat zullen we de retromannen niet snel horen zeggen. Maar vrouwen opgelet: je maakt je man blijer met een rondje keihard racen op het circuit van Zandvoort dan een dagje bakken in Bloemendaal. En mannen die zichzelf als bot typeren (17%), gaan zelfs 3 maal zo snel vreemd, kiezen sneller voor de afhaalchinees (43% tegenover 19%) en seks (75% tegenover 49%) én zijn veel minder geneigd met een bloemetje thuis te komen (58% tegenover 74%). Voor meer over zijn relationele eigenschappen en ideale vrijetijdsbesteding, klik hier.Mannen over hun ideale vrouw Het belang van looks blijkt zwaar overschat: 72% van de mannen verkiest vrouwen die mooi zijn van binnen boven vrouwen die mooi zijn van buiten (16%). De ideale vrouw, volgens de jonge Nederlandse man van nu, vindt zichzelf mooi zoals ze is en is dus niet teveel met haar uiterlijk bezig. Ze weet wat ze wil, gaat daar ook helemaal voor en is onafhankelijk in haar doen en laten. Dit staat haaks op de retroman, die idealiter uitblinkt in de dikte van zijn portemonnee, zijn vrouw beschermt en daarmee afhankelijkheid creëert. Kortom, de Zero man ontwikkelt steeds meer smaak of beter gezegd: zijn eigen smaak. Want hij weet wat er te koop is, hij weet wat hij wil en handelt daarnaar. Voor meer mannen over hun ideale vrouw , klik hier.


- EINDE PERSBERICHT -
NOOT VOOR DE REDACTIE/