De nieuwe Audi A6 en RS6 limousine
(8/12/2008)
Met een groot pakket aan vernieuwingen wint de succesvolle Audi A6 nog
meer aan klasse. Er zijn nieuwe motoren, die dankzij innovatieve
technologie het verbruik van de complete modellijn met circa twaalf
procent terugdringen.
Het verbeterde onderstel en tal van veranderingen aan het uiterlijk
plaatsen de Audi A6 vooraan in zijn klasse. Tegelijkertijd presenteert
Audi de spectaculaire RS6 limousine, die met zijn 426 kW/580 pk sterke
V10 Biturbo op eenzame hoogte staat. De vernieuwde Audi A6 en de RS6
limousine staan eind oktober in de Nederlandse Audi-showrooms, de A6
allroad quattro volgt een maand later.
Met 234.000 verkochte autoâs in 2007 gaat de Audi A6 wereldwijd aan
kop in zijn segment. Het markante gezicht van de Audi A6 wint aan
klasse doordat de singleframe grille, de luchtinlaten en de mistlampen
een nieuw ontwerp kregen. Een aluminiumstrip over de flanken benadrukt
het dynamische lijnenspel van de A6.
Aan de achterkant valt de krachtige vouw op de rand van het
kofferdeksel op, evenals de nieuwe, tweedelige achterlichten met
LED-technologie. De bumper is voorzien van een chroomstrip en een
diffusor.
Audi heeft het geluidsniveau in het fraai afgewerkte interieur verder
terug weten te dringen. De wijzerplaten van het instrumentarium zijn
beter afleesbaar en een nieuwe omlijsting van de monitor accentueert
het beeldscherm extra goed. Sierlijke chroomaccenten, ook op de spaken
van het stuur, onderstrepen het hoogwaardige karakter van de Audi A6.
Voor de veeleisende klant is er het S line-sportpakket, met onder meer
wielen in de maat 18 inch, een met 30 mm verlaagd onderstel en een
speciaal exterieurpakket. Voor het interieur zijn er sportstoelen,
decorlijsten en fraaie bekledingsstoffen.
Audi biedt de vernieuwde A6 aan met een keuze uit zes benzinemotoren
en vier diesels, met handgeschakelde versnellingsbak, tiptronic of
multitronic en aandrijving op de voorwielen of alle vier de wielen.
Het programma start met een 2.0 TFSI met 125 kW/170 pk en heeft een
B-label. Van de 2.8 FSI zijn twee versies beschikbaar: een 140 kW/190
pk en 162 kW/220 pk sterke motor met respectievelijk een B en C-label.
Deze motoren zijn voorzien van het Audi Valve Lift Systeem (AVS), dat
voor een variabele lifthoogte van de inlaatkleppen zorgt. Een V8, de
4.2 FSI met 257 kW/350 pk rondt het programma naar boven af.
Nieuwe V6 3.0 TFSI met compressor
Een interessante nieuwkomer is de V6 3.0 TFSI met 213 kW/290 pk, die
zijn kracht deels aan een compressor ontleent. Daarmee staat de T in
de typeaanduiding niet langer alleen voor Turbo, maar voor druklading
in het algemeen. Het riante koppel van 420 Nm is tussen 2.500 en 4.850
toeren beschikbaar. De Audi A6 3.0 TFSI, gekoppeld aan de tiptronic
transmissie en quattro aandrijving, accelereert in 5,9 seconden vanuit
stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h. Met een
gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km is de 3.0 TFSI ook nog eens
opvallend zuinig.
A-label voor de 2.0 TDIe
Op dieselgebeid is er ook nieuws. Zo levert de V6 2.7 TDI nu 140
kW/190 pk (B-label) en 380 Nm koppel, terwijl de V6 3.0 TDI goed is
voor 176 kW/240 pk en 450 Nm (C-label). De viercilinder 2.0 TDI is er
met 125 kW/170 pk of 100 kW/136 pk. De basisversie gaat als 2.0 TDIe
door het leven en toont zich met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100
km als een zeer spaarzame limousine en krijgt daarom een A-label. Dit
weet de TDIe te bereiken door een heel pakket van maatregelen, zoals
een verlaagd onderstel, een aangepaste versnellingsbak, een
schakelindicator en een intelligente stuurbekrachtigingspomp en
dynamo.
Voor alle motorvarianten vanaf 190 pk is de vierwielaandrijving
quattro leverbaar, bij de topmodellen is dit standaard. Bij het
fijnslijpen van het onderstel stonden twee zaken centraal: meer
comfort, met behoud van de sportiviteit die zo kenmerkend is voor de
Audi A6. Vering en demping zijn aangepast en naar wens is de Audi A6
met adaptieve luchtvering uit te rusten.
Het optionele veiligheidssysteem side assist waarschuwt als het
wisselen van rijstrook gevaarlijk kan zijn door achteropkomend
verkeer. Audi lane assist helpt bij het volgen van het juiste spoor en
de radargestuurde adaptive cruise control bewaart automatisch een
veilige afstand tot de voorganger. En met Audi parking system advanced
wordt inparkeren een stuk gemakkelijker.
Vernieuwde versie van MMI-bedieningssysteem
De vernieuwde Audi A6 wordt standaard uitgerust met een verbeterde
versie van Audiâs MMI-bedieningssysteem. De meest uitgebreide versie,
MMI Navigatie Plus, speelt alle soorten DVDâs en heeft een harde
schijf met een capaciteit van 40 Gb. Het beeldscherm met zijn hoge
resolutie is haarscherp. De optionele DVB-T tuner zorgt voor
topkwaliteit tv-beeld. In het navigatiemenu kan nu ook voor de modus
âbirdviewâ worden gekozen, waarmee het landschap in reliëf is te
zien, inclusief driedimensionale afbeeldingen van gebouwen.
De veelvoud aan verfijningen en verbeteringen aan de Audi A6 limousine
en A6 Avant worden ook doorgevoerd in de A6 allroad quattro en de S6.
De allroad krijgt de nieuwe 3.0 V6 TFSI en de twee sterke V6
TDI-motoren. De V10 in de S6 is goed voor 320 kW/435 pk.
De RS6 limousine
Na de Audi RS6 Avant staat binnenkort ook de RS6 limousine in de
showroom. Zijn indrukwekkende V10 Biturbo levert 426 kW/580 pk en is
goed voor een koppel van 650 Nm tussen 1.500 en 6.250 toeren. Hiermee
katapulteert deze fenomenale krachtbron de RS6 limousine in een
luttele 4,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De elektronisch
begrensde topsnelheid van 250 km/h is naar wens tot 280 km/h te
verhogen. De aan een zestraps tiptronic gekoppelde motor blinkt uit in
geluid en prestaties en hangt zeer spontaan aan het gas.
De nieuwe RS6 limousine staat op 19-inchwielen met banden in de maat
255/40. De voorste remschijven hebben een diameter van 390 mm en de in
zwart uitgevoerde remklauwen zijn voorzien van een RS-logo. De
achterste remschijven hebben een diameter van 365 mm. Op verzoek van
de klant is de RS6 leverbaar met wielen in de maat 20 inch.
Uiterlijk onderscheidt de RS6 zich op diverse punten van de overige
modellen. De bekende singleframe-grille heeft andere luchtinlaten, de
koplampen zijn standaard uitgevoerd met Xenon plus, adaptive light en
de voor de RS6 specifieke LED-dagrijlichten. De uitgeklopte
spatborden, opvallende sideskirts, achterste diffusor, een in het
kofferdeksel geïntegreerde spoiler en de twee grote, ovale
uitlaatsierstukken geven deze Audi een zeer krachtige uitstraling.
Opties als Audi lane assist, adaptive cruise control, Audi side assist
zijn ook op de RS6 leverbaar.
AutoRai