ChristenUnie
Er liggen volgens hen kansen voor veel meer treinverkeer over de
grens. Ook signaleren zij knelpunten op de bestaande lijnen
Venlo-Kaldenkirchen, Heerlen-Aken, Maastricht-Luik en
Roosendaal-Antwerpen. Ze roepen de minister en de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat op deze spoorlijnen tot hun verantwoordelijkheid
te rekenen.
`Grensoverschrijdend treinverkeer verkeert in een soort niemandsland.
Niemand voelt zich verantwoordelijk', zegt Ger Koopmans. `De
kaartjesautomaat van de Deutsche Bahn op dit station is al maanden
kapot; niemand die hem maakt.' Ook vermelden de vertrekschermen in het
station niet dat er op dat moment een trein vertrekt naar Münster.
Van beter vervoer over de grens profiteert niet alleen de forens, maar
ook de internationale reiziger, voor wie de HSL-stations net over de
grens vaak dichterbij zijn dan die in Nederland.
Hoe `vooroorlogs' het grensvervoer nu geregeld is, toonden de politici
op het station in Enschede, waar het spoor letterlijk is doorgezaagd.
Het tracé Enschede-Gronau wordt sinds zes jaar geëxploiteerd door
Duitse vervoerders. De succesvolle verbinding valt zo alleen onder het
Duitse regime, maar het zou beter zijn als de trein doorreed naar
Hengelo, vinden de politici. De Concessiewet en veiligheidssystemen
belemmeren dat.
De NS, die nu het exclusieve recht heeft voor treinvervoer op het
Hoofdrailnet (HRN) en geen andere vervoerder toestaat, had de lijn
Enschede-Gronau in de jaren negentig afgeschreven. Sinds de Duitse
vervoerders de lijn exploiteren, is het aantal reizigers 25 procent
hoger dan de prognoses. Studenten van de Universiteit Twente, forensen
en Duitse grensbewoners die willen winkelen in Enschede maken er
gebruik van.
Door nieuw materieel en een goede marketing bloeien onrendabele lijnen
op, zegt CU-Kamerlid Cramer. `Dat geldt dus niet alleen voor
binnenlandse lijnen.' Het tracé Groningen-Leer oversteeg zelfs met 100
procent de verwachting van vervoerder Arriva.
Eind 2008 zullen de Spoorwegenwet en Consessiewet worden geëvalueerd.
Dat lijkt de Kamerleden een goed moment om te bekijken of de
vanzelfsprekendheid waarmee de grensoverschrijdende verbindingen bij
de NS zijn gebleven nog wel passend is.
CAPTION: Gekoppelde documenten
Titel Bestandsgrootte MIME-type
Nota CDA en CU Grensoverschrijdend Treinverkeer 1.6 MB application/pdf
Import icoon