Ingezonden persbericht


http://www.oldebroek.nl/gol/webgen.nsf/page?openagent&id=_1500BB02280867AEC12574A30041E060

Besluiten & plannen uit het gemeente Oldebroek van 12 augustus 2008

TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten:
- op woensdag 20 augustus van 07.00 tot 23.00 uur de Ruitersveldweg (vanaf de Kerkweg tot en met de kruising Meidoornstraat) en de Meidoornstraat (vanaf de Ruitersveldweg tot aan de Berberisstraat) af te sluiten;
- op zaterdag 30 augustus van 08.00 tot 19.00 uur eenrichtingsverkeer in te stellen op de Vollenhofsweg. Alleen inrijden vanaf de Rambonnetweg is toegestaan;
- op zaterdag 30 augustus van 08.00 tot 19.00 uur een inrijverbod in te stellen op de Vollenhofsweg. Er is geen aansluiting met de Zuiderzeestraatweg;
- op zaterdag 30 augustus van 08.00 tot 19.00 uur een parkeerverbod in te stellen op de Vollenhofsweg, tussen de Rambonnetweg en de Zuiderzeestraatweg;
- op zaterdag 30 augustus van 17.00 tot 24.00 uur de Gerstakker in Wezep af te sluiten voor al het verkeer;
- op zaterdag 30 augustus van 8.00 tot 14.00 uur gedeelten van de Heerdtweg en de Van Oldebarneveldweg te Oosterwolde af te sluiten voor alle verkeer.

INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN
BOUWAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het:
- veranderen en vergroten van een recreatiewoning en het geheel vernieuwen van een berging, Vogelzang Veldweg 25 R33 te Hattemerbroek (20080044/RO - 1 augustus 2008);
- plaatsen van een paardenstal, Mheneweg Zuid 8 te Oldebroek (20080108/RO - 5 augustus 2008).

Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Be­langhebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNINGEN
(besluiten waartegen bezwaar mogelijk is)

*van college B en W

VERGUNNINGEN/TOEKENNINGEN WONINGWET

BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor het:
- geheel vernieuwen en vergroten van een bijgebouw, Berberisstraat 12 te Wezep (20080313/RO - 1 augustus 2008);
- splitsen en vergroten van een woning, Zuiderzeestraatweg 407 te Oldebroek (20080064/RO - 6 augustus 2008).

SLOOPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben sloopvergunning verleend voor het:
- verwijderen van asbesthoudende golfplaten, Oranjeboomlaan 27 te Wezep (20080325/RO - 5 augustus 2008);
- verwijderen van asbesthoudend dakbeschot van een woning, Hogenbrinkweg 9 te Oldebroek (20080330/RO - 5 augustus 2008).

Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNING
De volgende vergunningen zijn verleend aan:

- mevrouw A. Grootenhuis, namens speeltuinvereniging De Haerkamp, voor het houden van een rommelmarkt op zaterdag 30 augustus 2008 van 8.00 tot 14.00 uur op de Heerdtweg en de Van Oldebarneveldweg te Oosterwolde;
- de heer M. Prakken, namens het actiecomité van de Gereformeerde Kerk te Oldebroek, voor het verkopen van oliebollen in de kernen Oldebroek, Oosterwolde en ´t Loo op vrijdag 7 november en zaterdag 8 november 2008;
- mevr. P. Hoogland-Schroeber, namens Supportersvereniging OWIOS Oldebroek, voor het houden van een loterij waarvan de trekking plaats zal hebben op vrijdag 7 november 2008 in het gemeentehuis in Oldebroek.

WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING DEFINITIEVE VERGUNNING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat een milieuvergunning, onder het stellen van voorschriften om mogelijk nadelige gevolgen voor het milieu vanwege de inrichting tegen te gaan, is verleend aan:


- L. van den Brink, Bovenstraatweg 78, Oldebroek voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning (revisie) voor een kippen- en geitenhouderij;
- E. Evink, Kleine Woldweg 10, Oosterwolde voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning (revisie) voor een varkenshouderij;
- W. van Hattem en F. van Hattem-Tichler, Schiksweg 39, Oosterwolde voor een oprichtingsvergunning voor een veehouderij voor struisvogels, kippen, lama's en paarden.

De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde aanvraag liggen van 13 augustus 2008 tot en met 24 september 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging.

Tegen de verleende milieuvergunning kan van 14 augustus 2008 tot en met 24 september 2008 beroep worden ingesteld door:
- de aanvrager;

- degene die zienswijzen heeft ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;
- de betrokken adviseurs;

- degene die zienswijzen heeft tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

Een eventueel beroepschrift moet in tweevoud worden gericht en verzonden aan de Afdeling bestuurs­rechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage.

Indien tegen de beschikking beroep wordt ingesteld kan overeenkomstig de Wet op de Raad van State bij de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek worden gedaan tot schorsing van de beschikking dan wel tot het treffen van een voorlopige voor­ziening.

Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf, telefoon (0525) 638 275 of mevrouw A. Groote Stroek, telefoon (0525) 638 355.

BEKENDMAKING ONTWERPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat op grond van de Wet milieubeheer een ontwerpbesluit tot aanpassing van de vergunningvoorschriften is opgesteld van:


- Salland Olie Maatschappij B.V, Bovenheigraaf 55, 8095 PA 't Loo Oldebroek voor het beperken van de doorzet van LPG;
- Automobielbedrijf A.A.M. Hartman, Rondweg 90, 8091 XK Wezep voor het beperken van de doorzet van LPG;
- Shell tankstation Bornheim, Rijksweg A-28 oostzijde, postbus 33, 8090 AA Wezep voor het beperken van de doorzet van LPG;
- Shell tankstation Coenen, Rijksweg A-28 westzijde, postbus 33, 8090 AA Wezep voor het beperken van de doorzet van LPG;
- Automobielbedrijf VIKA, Stationsweg 38, 8091 AD Wezep voor het beperken van de doorzet van LPG;
- Tinq B.V., Zuiderzeestraatweg 439, 8091 PA Wezep voor het beperken van de doorzet van LPG.

De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde aanvraag liggen van 13 augustus 2008 tot en met 23 september 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging.

Tegen het ontwerpbesluit kan een ieder van 13 augustus 2008 tot en met 23 september 2008 schriftelijk zienswijzen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. Degene die schriftelijke zienswijzen inbrengt kan verzoeken dat zijn persoonlijke gegevens niet worden vermeld. Ook bestaat de mogelijkheid om van 13 augustus 2008 tot en met 23 september 2008 te verzoeken om een gedachtewisseling over het ontwerp van het besluit, waarbij tevens mondeling zienswijzen tegen het ontwerp van het besluit kunnen worden ingebracht.

Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf, telefoon (0525) 638 275 of mevrouw A. Groote Stroek, telefoon (0525) 638 335.

BEKENDMAKING ONTWERPBESCHIKKING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat een aanvraag om intrekking van een gedeelte van een vergunning op grond van de Wet milieubeheer is ontvangen en dat tevens een ontwerpbesluit is opgesteld op het verzoek van:


- Grondverzetbedrijf van Werven B.V., Verlengde Looweg 7, 8096 RR Oldebroek voor een nog niet gerealiseerde opslagloods ten westen van het bedrijf.

De stukken die betrekking hebben op bovengenoemd verzoek liggen van 13 augustus 2008 tot en met 23 september 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging.

Tegen het ontwerpbesluit kan een ieder van 13 augustus 2008 tot en met 23 september 2008 schriftelijk zienswijzen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. Degene die schriftelijke zienswijzen inbrengt kan verzoeken dat zijn persoonlijke gegevens niet worden vermeld. Ook bestaat de mogelijkheid om van 13 augustus 2008 tot en met 23 september 2008 te verzoeken om een gedachtewisseling over het ontwerp van het besluit, waarbij tevens mondeling zienswijzen tegen het ontwerp van het besluit kunnen worden ingebracht.

Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf, telefoon (0525) 638 275 of mevrouw A. Groote Stroek, telefoon (0525) 638 335.

VASTSTELLING BELEIDSREGEL
betreffende de advisering voor de tegemoetkoming in planschade in de gemeente Oldebroek

In afwachting van de behandeling van de ´Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Oldebroek´ in de raadsvergadering van 30 september 2008, hebben burgemeester en wethouders in hun vergadering van 5 augustus 2008 een beleidsregel vastgesteld welke inhoudelijk overeenkomt met de voornoemde procedureverordening. De beleidsregel (en de procedureverordening) regelt de procedure die wordt gevolgd bij aanvragen om vergoeding van planschade. De beleidsregel komt te vervallen op de datum dat de procedureverordening in werking treedt.

De beleidsregel zal op de dag na publicatie in het Huis-aan-huisblad in werking treden en heeft terugwerkende kracht tot 1 juli 2008.

De beleidsregel ligt, tijdens openingstijden van het gemeentehuis, voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis. Op verzoek kan een ieder tegen betaling van de kosten een afschrift van de verordening krijgen. Tevens is de beleidsregel raadpleegbaar op de website van de gemeente Oldebroek (www.oldebroek.nl).

INSPRAAK BELEIDSREGELS
Bijzondere bijstand 2008 en Verordening declaratieregeling 2009

De gemeente Oldebroek kent een breed pakket aan voorzieningen om de minimahuishoudens te ondersteunen, onder andere: de bijzondere bijstand, de declaratieregeling, schuldhulpverlening en langdurigheidstoeslag. Momenteel worden alle voorzieningen opnieuw bekeken en daar waar nodig aangepast. Dit is al gebeurd bij de Beleidsregels bijzondere bijstand en de Verordening declaratieregeling. Iedere inwoner of natuurlijke rechtspersoon in de gemeente Oldebroek die een belang heeft bij deze beleidsregels of verordening, kan zijn of haar zienswijze kenbaar maken bij de gemeente. De concepten van de beleidsregels en verordening liggen tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek en in het dorpskantoor te Wezep. Tegen betaling van de kosten kunt u een afschrift krijgen van de conceptbeleidsregels en verordening.

Beleidsregels bijzondere bijstand
Welke kosten in aanmerking komen voor bijzondere bijstand hangt af van de omstandigheden per persoon en wordt per aanvraag beoordeeld (maatwerk). Maatwerk roept soms het gevoel op van willekeur. Dit wordt ondervangen door het beleid rond de bijzondere bijstand, daar waar mogelijk, zoveel mogelijk vast te leggen in beleidsregels. In de beleidsregels bijzondere bijstand zijn per kostensoort beleidsregels opgesteld. Het betreffen:
- kosten van algemene aard (bijv. een overbruggingsuitkering bij aanvraag WWB-uitkering);
- woonkosten (bijv. betaling eerste huur of doorbetaling vaste lasten bij verblijf in een inrichting);
- kosten van medische aard (bijv. eigen bijdrage tandartskosten, bril, eigen bijdrage thuiszorg);
- kosten van maatschappelijke aard (bijv. eigen bijdrage rechtsbijstand, bijzondere reiskosten) en
- kosten van inrichting en verhuizing (bijv. inrichtingkosten i.v.m. echtscheiding, baby-uitzet).

Verordening declaratieregeling
De declaratieregeling heeft als doel om te voorkomen dat leden van huishoudens met een inkomen van maximaal 110% van het minimumloon in een sociaal isolement terechtkomen. De gemeente verstrekt een bijdrage, waardoor aanvragers (en hun eventuele kinderen) kunnen deelnemen aan sociaal-culturele, educatieve en/of sportieve activiteiten. Er zijn drie redenen om de declaratieregeling aan te passen:
1. Aanpassing doelgroep
Per 1 januari 2009 wordt de maatschappelijke participatie (deelname van kinderen aan de maatschappij) wettelijk geregeld via (categoriale) bijzondere bijstand. Voor de kosten van deelname van schoolgaande kinderen, van 4 tot 18 jaar aan sport, cultuur of andere activiteiten gericht op maatschappelijke participatie wordt dan bijzondere bijstand verstrekt. Daarom zal in de verordening declaratieregeling 2009 alleen de bijdrage geregeld worden van de personen van 18 jaar en ouder (en hun kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar).
2. Aanpassing bijdrage
De bijdrage die momenteel verstrekt wordt is ¤ 113,45. Door de prijsaanpassingen in de afgelopen jaren wordt dit bedrag aangepast naar ¤ 125,00. Een gemiddeld lidmaatschap van een (sport)vereniging ligt al op dit niveau.
3. Uitbreiding doelgroep ambtshalve toekenning Momenteel krijgen inwoners van de gemeente Oldebroek die een WWB-uitkering ontvangen en/of aan wie een kwijtschelding is verleend van de gemeentelijke belastingen over het desbetreffende kalenderjaar een ambtshalve toekenning. Dat houdt in dat zij niet eerst een aanvraag hoeven in te dienen, maar alleen bewijsstukken van gemaakte kosten moeten inleveren. Deze groep wordt uitgebreid met inwoners van de gemeente Oldebroek aan wie bijzondere bijstand is toegekend en waarvan is vastgesteld dat zij geen eigen bijdrage hebben bij de bijzondere bijstand (draagkracht).

Zienswijze
U kunt uw zienswijze op de conceptbeleidsregels en verordening schriftelijk kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Dat kan tot uiterlijk 9 september 2008. Ook kunt u de zienswijze mondeling toelichten op woensdag 3 september 2008 van 13.00-16.00 uur en op maandag 8 september van 9.00-12.00 uur. Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken met mevrouw D. Mulderij van de afdeling Samenleving, telefoonnummer (0525) 638 235. Van elke mondelinge naar voren gebracht zienswijze wordt een verslag opgemaakt.

Ook kunt u uw zienswijze kenbaar maken via de Adviesraad sociale voorzieningen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de secretaris van de adviesraad, de heer J.W. Blokdijk, Zuiderzeestraatweg 581-2, 8091 CR Wezep, telefoonnummer (038) 3762 541 of de voorzitter van de adviesraad, de heer B. Greveling, telefoonnummer (038) 3769 278. In de Adviesraad sociale voorzieningen zitten vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke instellingen en organisatie uit onze gemeente. Zij adviseren het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het terrein van sociale voorzieningen. Afdrukken

© gemeente Oldebroek - Laatst gewijzigd 12-08-2008