Ingezonden persbericht


Persbericht

12 augustus 2008

Marie Cécile Thijs verbeeldt de engel als "medeganger".

Op school lopen kinderen door het trappenhuis en op de trap zit een engel, niet zichtbaar voor de scholieren, maar toch duidelijk één van hen. In andere foto's zien we engelen waar we ze zouden wensen: onder viaducten, op bruggen en daken, uitkijkend over de stad. Ze zijn er schijnbaar terloops, maar toch voelbaar met een reden. Welke reden dat is, laat de fotografe aan de kijker over.

Op overtuigende wijze mengt Marie Cécile de surreële wereld van engelen met het huidige straatbeeld. Ze schuift deze twee werelden in elkaar en laat dit als een nieuwe realiteit zien. Tegelijkertijd lonkt ze naar een rijk kunsthistorisch verleden, waarbij de fotografe zich heeft laten inspireren door schilders en beeldhouwers met een fascinatie voor deze gevleugelde wezens. In Human Angels werkt ze met klassieke thema's, zoals bijvoorbeeld de beschermengel met het kind in haar armen.

Marie Cécile Thijs fotografeert sinds haar elfde levensjaar. Ondanks deze vroege start volgt een relatief late roeping. Na enkele jaren als advocaat te hebben gewerkt hervindt ze haar oude liefde voor de fotografie en kiest ze voor een leven als professioneel fotograaf. Naast engelen maakt ze portretten, veelal in opdracht voor de overheid, bedrijven en tijdschriften.

In alle culturen en religies over de hele wereld heeft de engel altijd een eigen betekenis, functie en status gehad. Hij staat centraal in beroemde werken uit de klassieke schilderkunst, waarin hij niet alleen een religieuze maar vooral een symbolische betekenis heeft. In de hedendaagse, geseculariseerde wereld staat de engel meestal bekend als beschermengel. Het werk is te zien in de benedenkapel van Museum Elburg; een spirituele en esthetische ruimte die bijzonder geschikt is voor deze tentoonstelling.