Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CROW-publicatie 263 vult Handboek Wegontwerp aan
Toepassing en ontwerp van de tweestrooksweg met inhaalstroken

Ede, 12 augustus 2008

Enkelbaans regionale stroomwegen en gebiedsontsluitingswegen bieden vaak onvoldoende kwaliteit in de verkeersafwikkeling. Ook staat er veelal de verkeersveiligheid onder druk. Een oplossing voor dit probleem is toepassing van een wegtype met inhaalstroken, de 2+1-weg. Dit wegtype wordt reeds in vele landen in Europa toegepast en in Nederland is een proef met dit wegtype op de N50 tussen de A28 en Kampen in 2007 afgerond. Buitenlandse en de eerste Nederlandse ervaringen met dit wegtype zijn bijzonder positief voor wat betreft de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. Dit wordt toegeschreven aan de gegarandeerde goede inhaalmogelijkheden door middel van de inhaalstroken. CROW-publicatie 263 'Tweestrooksweg met inhaalstroken - toepassing en ontwerp' gaat in detail op dit wegtype in. De publicatie vult hiermee het Handboek Wegontwerp uit 2002 aan waarin deze weg niet aan de orde komt.

Het dwarsprofiel met inhaalstroken is een kosteneffectieve en sobere oplossing die in het buitenland (Zweden, Finland, Duitsland, Ierland, Engeland) al wordt toegepast. Dit wegtype heeft drie rijstroken waarbij de middelste rijstrook als inhaalstrook met een lengte van circa 1500 m om en om aan een van beide richtingen is gekoppeld. De positieve effecten van deze weg op de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verkeersafwikkeling zijn toe te schrijven aan de gegarandeerde, goede inhaalmogelijkheden. De capaciteit van deze wegen is echter gelijk aan of iets lager dan van een tweestrooksweg zonder inhaalstroken. Dit komt door de turbulentie op het eind van de inhaalstrook.

In deze CROW-publicatie zijn de buitenlandse ervaringen 'vertaald' naar de Nederlandse wet- en regelgeving. Het Handboek Wegontwerp en de Richtlijn Essentiële Herkenbaarheidkenmerken vormen de basis voor de aanbevelingen. De publicatie gaat eerst in op het toepassingsgebied van dit wegtype. Hierna komen gedetailleerd het dwarsprofiel en de ontwerpelementen aan de orde. Wegbouwkundige aspecten zoals fundering en verhardingsopbouw blijven buiten beschouwing.

Bijzondere aandacht is er voor de inhaalstrook en de wisselpunten, onderverdeeld in wisselbeginpunten en wisseleindpunten. Ingegaan wordt onder meer op de onderlinge afstanden van de wisselpunten en in samenhang daarmee de effectieve lengte van de inhaalstroken. Ook de verkanting en de verkantingsovergangen krijgen extra aandacht. Een apart hoofdstuk richt zich op bijzondere discontinuïteiten en voorzieningen als bebakening, markering, bebording, bewegwijzering, vluchthavens en doelgroepvoorzieningen. Het afsluitende hoofdstuk stipt incident management, beheer en onderhoud, milieu en de kosten aan.

Deze publicatie is vooral bestemd voor wegontwerpers van Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en advies- en ingenieursbureaus. De informatie is ook bruikbaar voor beleidsmedewerkers, planstudiefunctionarissen en projectleiders van deze organisaties, bijvoorbeeld voor het meenemen van dit wegtype als oplossingsrichting in Tracé/MER-studies. CROW is het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Een not-for-profitorganisatie waarin overheid en bedrijfsleven samenwerken aan het ontwikkelen, verspreiden en beheren van praktisch toepasbare kennis voor beleidsvoorbereiding, planning, ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud.

CROW-publicatie 263 'Tweestrooksweg met inhaalstroken - toepassing en ontwerp' kost E 37,- (inclusief btw en verzendkosten) en is te bestellen via de website (www.crow.nl/shop), per fax ((0318) 62 11 12) of per post (postbus 37, 6710 BA Ede). Dit is een uitgave van het thema Verkeerstechniek.