Gemeente Wijdemeren
Plan Noordereinde: BenW akkoord
Het college is akkoord met het aangepaste plan voor de reconstructie
van het Noordereinde in s-Graveland en vragen de gemeenteraad hiermee
in te stemmen.
Het oorspronkelijke plan gaf aanleiding tot veel inspraakreacties. In
totaal werden circa 220 zienswijzen ingediend. Veel reacties waren
gericht tegen het kappen van de bomen ten noorden van de
Noorderslootbrug. Ook vinden velen dat met deze reconstructie te
weinig gedaan wordt om de verkeersoverlast te verminderen.
Aanpassingen
Alle bewonersreacties zijn verwerkt in een reactienota die bij het
definitieve plan is gevoegd. Een aantal van die reacties waren
aanleiding om het plan ook daadwerkelijk aan te passen. Het gaat onder
andere om meer parkeervakken aan de Loodijk en Luye Gat, verplaatsing
van vuilcontainers, aanbrengen van belijning bij oversteekplaatsen bij
de Klapbrug en verplaatsing van de drempel nabij de Stichtse Kade.
Politie
Ook een aantal door de politie ingebrachte punten wordt overgenomen.
De drempel bij de kleine klapbrug blijft op zn plaats omdat die
vrijwel kan worden geïntegreerd in de brughelling en zo bijna geen
trillinghinder zal veroorzaken. Het lichte asfalt wordt doorgetrokken
tot het begin van de parkeervakken, aangevuld met een psycho-bremse
belijning. Het te reconstrueren gebied wordt circa 30 meter langer. De
kruising Herenweg/Koninginneweg/Cannenburgerweg wordt opgenomen in een
plateau waarbij voorrang op de Herenweg gehandhaafd blijft.
Bomen
De bomen aan de noordkant van het Noordereinde hebben een
levensverwachting van minder dan 15 jaar en zullen, ondanks de
protesten, niet behouden worden. Zij staan veel te dicht op de rijweg,
waardoor zij lijden onder strooizout en aanrijdingsschade. Ook is er
te weinig overzicht op de rijbaan bij uitparkeren. Als zij zouden
blijven staan is geen ruimte om een goede nieuwe wegconstructie te
maken.
Verkeerhinder
De reconstructie is geen maatregel om spits en/of vrachtverkeer tegen
te gaan. De weg is een belangrijke ontsluiting voor het (inter)lokale
verkeer tussen Loenen/Vreeland-Hilversum en Weesp-Bussum. Wel wordt
getracht om de effecten van de verkeeroverlast zoveel mogelijk te
verminderen door het gebruik van moderne asfalteringstechnieken en
snelheidsremmende maatregelen.
Klankbordgroep
De plannen zijn besproken met een klankbordgroep van omwonenden en
belanghebbenden. Ook nu nog kan deze groep invloed uitoefenen op de
detaillering van het plan. De groep zal daarom op korte termijn worden
uitgenodigd zich over het nu aangepaste plan uit te spreken.
(12-08-2008)