ProRail
Persbericht
12-08-2008
De bouwwerkzaamheden Hanzelijn in station Lelystad beginnen
Met het verplaatsen van de fietsenstalling is een zichtbare start
gemaakt. De Combinatie Lely-200 start maandag 18 augustus 2008 met de
eerste bouwwerkzaamheden in het station Lelystad vanwege de aanleg van
de Hanzelijn. Het tijdelijk verplaatsen van de huidige onbewaakte
fietsenstalling aan de westzijde van het station is daar het eerste
zichtbare bewijs van. Met ingang van maandag 18 augustus 2008 is er
een nieuwe tijdelijke onbewaakte fietsenstalling aangelegd achter het
ING-kantoor, hoek Midddenweg-Visarenddreef. Fietsen die op 18 augustus
2008 nog in de huidige fietsenstalling staan worden naar een depot van
de gemeente gebracht.
Aandacht voor verkeersveiligheid
Aan de oostzijde van de spoorlijn is tussen de fietstunnel naar de
Botter en de Visarenddreef (achter de ING) een tijdelijke onbewaakte
fietsenstalling aangelegd dat ruimte biedt voor 660 fietsen. Deze plek
is voorzien van terreinverlichting. De route naar deze tijdelijke
fietsenstalling wordt met verwijsborden aangegeven. Treinreizigers die
met de fiets komen kunnen vanuit de tijdelijke fietsenstalling via de
bestaande trappen vanaf de Visarenddreef naar het perron. Reizigers
die met de fiets komen en naar het busstation willen, worden via de
bestaande oversteekplaats bij de rotonde Visarenddreef aan de
westzijde van het spoor geleid. Vanaf de Visarenddreef kunnen zij
oversteken naar het busstation. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is
op de huidige middenberm aan de Visarenddreef bij het station een
hekwerk geplaatst, dat moet voorkomen dat trein- en/of busreizigers
daar de weg oversteken.
Â
De nieuwe tijdelijke fietsenstalling achter het ING-kantoor blijft tot
met met medio maart 2010 in gebruik.
Â
Bouwwerkzaamheden in delen
De werkzaamheden in en rondom het station worden in verschillende
fasen uitgevoerd. De eerste fase start op 18 augustus 2008 en duurt
tot medio mei 2009. De tweede fase start medio mei 2009 en duurt tot
medio maart 2010. Voor beide fasen richt de aannemer een werkterrein
in aan de westzijde van het station (kant van de rechtbank). Het
werkterrein wordt met bouwwanden afgeschermd. Hierbij is rekening
gehouden met de verkeersveiligheid.
Op de hoeken van de bouwwanden zijn open afscheidingen, zodat
buschauffeurs goed zicht houden op de weg. Bovendien zullen
medewerkers van de aannemer het fietsverkeer tegenhouden bij het in-
en uitrijden van het bouwverkeer naar de bouwlocatie. De ingang van
het station vanaf de Stationslaan blijft gedurende de werkzaamheden
open.
Vanaf maart 2010 tot eind 2011 (laatste twee fasen) vinden
achtereenvolgend de werkzaamheden aan de kap van het station en de
bovenleidingen van het spoor plaats.
Â
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.