ProRail

Persbericht

12-08-2008

De bouwwerkzaamheden Hanzelijn in station Lelystad beginnen

Met het verplaatsen van de fietsenstalling is een zichtbare start gemaakt. De Combinatie Lely-200 start maandag 18 augustus 2008 met de eerste bouwwerkzaamheden in het station Lelystad vanwege de aanleg van de Hanzelijn. Het tijdelijk verplaatsen van de huidige onbewaakte fietsenstalling aan de westzijde van het station is daar het eerste zichtbare bewijs van. Met ingang van maandag 18 augustus 2008 is er een nieuwe tijdelijke onbewaakte fietsenstalling aangelegd achter het ING-kantoor, hoek Midddenweg-Visarenddreef. Fietsen die op 18 augustus 2008 nog in de huidige fietsenstalling staan worden naar een depot van de gemeente gebracht.

Aandacht voor verkeersveiligheid

Aan de oostzijde van de spoorlijn is tussen de fietstunnel naar de Botter en de Visarenddreef (achter de ING) een tijdelijke onbewaakte fietsenstalling aangelegd dat ruimte biedt voor 660 fietsen. Deze plek is voorzien van terreinverlichting. De route naar deze tijdelijke fietsenstalling wordt met verwijsborden aangegeven. Treinreizigers die met de fiets komen kunnen vanuit de tijdelijke fietsenstalling via de bestaande trappen vanaf de Visarenddreef naar het perron. Reizigers die met de fiets komen en naar het busstation willen, worden via de bestaande oversteekplaats bij de rotonde Visarenddreef aan de westzijde van het spoor geleid. Vanaf de Visarenddreef kunnen zij oversteken naar het busstation. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is op de huidige middenberm aan de Visarenddreef bij het station een hekwerk geplaatst, dat moet voorkomen dat trein- en/of busreizigers daar de weg oversteken.
Â
De nieuwe tijdelijke fietsenstalling achter het ING-kantoor blijft tot met met medio maart 2010 in gebruik.

Â

Bouwwerkzaamheden in delen

De werkzaamheden in en rondom het station worden in verschillende fasen uitgevoerd. De eerste fase start op 18 augustus 2008 en duurt tot medio mei 2009. De tweede fase start medio mei 2009 en duurt tot medio maart 2010. Voor beide fasen richt de aannemer een werkterrein in aan de westzijde van het station (kant van de rechtbank). Het werkterrein wordt met bouwwanden afgeschermd. Hierbij is rekening gehouden met de verkeersveiligheid.

Op de hoeken van de bouwwanden zijn open afscheidingen, zodat buschauffeurs goed zicht houden op de weg. Bovendien zullen medewerkers van de aannemer het fietsverkeer tegenhouden bij het in- en uitrijden van het bouwverkeer naar de bouwlocatie. De ingang van het station vanaf de Stationslaan blijft gedurende de werkzaamheden open.

Vanaf maart 2010 tot eind 2011 (laatste twee fasen) vinden achtereenvolgend de werkzaamheden aan de kap van het station en de bovenleidingen van het spoor plaats.

Â

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.