Ingezonden persbericht



Nefit best gewaardeerd in klimaatsector
'Klantvriendelijkheid' en `service en klachtafhandeling' zijn de twee belangrijkste aspecten voor W- installateurs en adviseurs als zij fabrikanten beoordelen. Op beide aspecten worden de warmtepompen van Nefit het best beoordeeld door de W-installateur. De adviseurs beoordelen de CV-ketels van Itho en Nefit het beste. Dit blijkt uit de BouwKennis Marketing Score Card voor de installatiebranche, module Klanttevredenheid. Hierin beoordelen W-installateurs en adviseurs een groot aantal A-merken uit de klimaatsector.

De fabrikanten zijn beoordeeld op dertien belangrijke criteria. De top vijf fabrikanten volgens W-installateurs verschilt niet veel van vorig jaar. In voorgaande jaren werd de top vijf echter bepaald aan de hand van de hoogste algemene tevredenheidcijfers. Dit jaar is het gemiddelde cijfer van de verschillende beoordeelde aspecten gebruikt. De installateurs zijn het meest tevreden met Nefit (warmtepompen), Nefit (CV-ketels), Bosch, Remeha en Rehau. De top vijf fabrikanten volgens adviseurs die actief zijn in de klimaatsector bestaat naast Nefit (CV-ketels) uit Unicor, Remeha, Priva en Jaga.
  De top vijf fabrikanten - W-installateurs
  2008                                   2007                                  2006

  1. Nefit (warmtepompen)                1. Remeha                    1.Nefit
  2. Nefit (CV-ketels)                   2. Nefit                     2.Dyka
  3. Bosch                               3. Rehau                     3.Remeha
  4. Remeha                              4. Bosch                     4.Unicor
  5. Rehau                               5. Brugman                   5.Henco, Bosch
Bron: USP/Bouwkennis, augustus 2008


De top vijf fabrikanten - Adviseurs 2008 2007 2006 1. Nefit (CV-ketels) 1. Nefit 1.Remeha 2. Unicor 2. Daalderop 2.Geberit 3. Remeha 3. Western 3.Viessmann 4. Priva 4. Intergas 4.Dyka 5. Jaga 5. Dyka 5.Unicor, Mitsubishi/Alklima Bron: USP/Bouwkennis, augustus 2008

Klanttevredenheidsonderzoek een vereiste
Het vasthouden en verbeteren van de klanttevredenheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketingdoelen. Voor het verkrijgen en behouden van het ISO-Certificaat is klanttevredenheidsonderzoek een vereiste. Er moet niet alleen gekeken worden naar de tevredenheid van klanten over bepaalde elementen, maar ook naar het belang van die verschillende aspecten. Het is voor veel bedrijven van groot belang dat de klanttevredenheid hoog is. Bovendien is voor ISO-certificering noodzakelijk klanttevredenheid op regelmatige wijze te meten. Daarom is heeft BouwKennis een multicliënt onderzoek naar de klanttevredenheid uitgevoerd als onderdeel van de Marketing Score Card. Dit onderzoek meet één keer per jaar de klanttevredenheid van W- installateurs, E-installateurs en adviseurs met fabrikanten in de installatiesector.

Vergelijking met vorig jaar
Het onderzoek is gehouden onder 469 W-installateurs en 363 adviseurs. In het onderzoek worden fabrikanten vergeleken met de directe concurrenten uit de productgroep. Tevens zijn de gemiddelde cijfers van de overige productgroepen beschikbaar en indien mogelijk vindt er ook een vergelijking met vorig jaar plaats. Voor de E- installatiesector en groothandel is een identiek onderzoek gehouden. Er is voor verschillende onderdelen gekeken naar de klanttevredenheid met de fabrikanten. In totaal is de klanttevredenheid doorgemeten voor 81 fabrikanten die actief zijn in de klimaatsector. Hierbij zijn de productgroepen CV-ketels, gebouwbeheersystemen,


boilers, koeltechniek, leidingsystemen, luchttechniek, radiatoren en warmtepompen, regeltechniek en vuilafscheiders doorgemeten.

Nefit ook hoogste NPS
Naast de tevredenheidcijfers en het belang van de verschillende aspecten, biedt het onderzoek inzicht in de NPS van de fabrikanten. De Net Promotor Score (NPS) is een percentage dat de klantenloyaliteit van een onderneming definieert en sterk blijkt samen te hangen met autonome groei van een onderneming. Bedrijven met de hoogste NPS in hun sector groeien meer dan twee keer zo snel als hun concurrenten. Als de NPS negatief is, zijn meer klanten kritisch over het merk dan er klanten zijn die het merk zouden aanbevelen aan anderen. In de klimaatsector heeft Nefit (warmtepompen) in 2008 de hoogste NPS-score gehaald bij installateurs en Geberit deed dit onder adviseurs. ic
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.