Heliview Marketingservices
Sociale online netwerken spelen steeds grotere rol binnen recruitment
13 augustus 2008
Breda, 12 augustus 2008 - Van de Nederlandse bedrijven, die de
afgelopen 12 maanden vacatures hadden, heeft 6% gebruik gemaakt van
één of meerdere online netwerken voor de werving en selectie van
personeel. Ruim 10% van de bedrijven gaat naar verwachting de komende
6 maanden gebruik maken van één of meerdere online netwerken bij de
zoektocht naar personeel. Hyves en LinkedIn worden hierbij het meest
ingezet. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Webwerving van
onderzoeksbureau Heliview Research onder 800 werkgevers met vacatures.
Van de online netwerken, is Youtube onder de werkgevers het meest
bekend (84%), gevolgd door Hyves (81%) en MSN (80%). Circa 10% van de
bedrijven, die bekend zijn met de site, maakt bij het wervingsproces
gebruik van Hyves. De professionele site LinkedIn wordt door maar
liefst 20% van de bedrijven (bekend met deze site) ingezet. Deze site
geniet echter een lagere bekendheid (22%) en wordt daarmee in absolute
zin minder vaak ingezet bij het wervingsproces dan Hyves. Op de derde
plaats staat de site Wieowie.nl. Deze site wordt met name ingezet voor
de screening van personeel. Overigens worden de populaire netwerken
gemiddeld vaker ingezet voor de screening van personeel (4%) dan voor
de werving (3%). Youtube is de meest bekende site, maar wordt (nog)
niet of nauwelijks ingezet bij personeelswerving.
Het succes van de sociale netwerken bij de werving is momenteel nog
beperkt. Ongeveer éénderde van de gebruikers vindt de netwerken
succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Dit ligt bijvoorbeeld
een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites (54%
heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen).
Vacaturesites zijn het afgelopen jaar door 31% van de vestigingen
ingezet voor het plaatsen van vacatures. Deze wervingsmethode heeft
zich de laatste jaren al bewezen, maar de concurrentie van nieuwe
concepten ligt op de loer. Circa de helft van alle vestigingen
verwacht dat de ontwikkeling van nieuwe online mediakanalen ten koste
zal gaan van de meer traditionele vacaturesites. Daarnaast is ruim de
helft van de werkgevers van mening dat deze mediavormen een steeds
belangrijkere rol gaan innemen op de markt van werving en selectie.
Hyves en LinkedIn bestaan pas enkele jaren en zijn oorspronkelijk niet
bedoeld voor de werving van personeel. Maar bedrijven zien nu al kans
om bij hun zoektocht naar nieuw personeel, gebruik te maken van het
succes van deze netwerken.
Voor meer informatie over het onderzoek Webwerving 2008 en andere
HRM-onderzoeken kunt u contact opnemen met drs. Katinka Deckers
(katinka.deckers@heliview.nl)