Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden 11 juli 2008, kenmerk 2070825110)

Vraag 1
Wat is uw oordeel over de ingezonden brief uit het Onderwijsblad over de lerarenbeurs.

Ik heb kennisgenomen van deze brief.

Vraag 2
Deelt u de mening dat het huidge systeem onevenredig zwaar is voor mensen die de lerarenopleiding in deeltijd volgen, omdat zij alle punten moeten halen, terwijl mensen die een voltijdopleiding volgen minimaal de helft van de punten moeten halen?

De tijdelijke regeling lerarenbeurs voor scholing geldt voor één jaar, dus van juni 2008 tot en met juni 2009. De regeling lijkt succesvol, inmiddels hebben 7.500 leraren een subsidie aangevraagd. Deze tijdelijke regeling wordt aan het eind van de looptijd geëvalueerd. De definitieve regeling wordt opgesteld, rekening houdend met de ervaringen uit de tijdelijke regeling. De tijdelijke regeling lerarenbeurs voor scholing voorziet in een vergoeding voor de studiekosten én een vergoeding voor studieverlof. De vergoeding voor studieverlof wordt toegekend naar rato van de aanstellingsomvang en betaald aan de werkgever van de leraar. Zodoende wordt het de leraar, zowel financieel als in tijd, mogelijk gemaakt een studie te volgen. Ik vind het daarom redelijk eisen te stellen met betrekking tot de studievoortgang.

Mocht de leraar door omstandigheden niet aan de eisen van studievoortgang kunnen voldoen, dan kan de leraar een beroep doen op de hardheidsclausule. Hiermee kan ik, voor bepaalde gevallen, de regeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken.

Vraag 3
Deelt u de mening dat het redelijker is om van mensen te eisen dat zij minstens de helft van het aantal punten behalen om in aanmerking te komen voor een lerarenbeurs? Erkent u dat dit voor een deeltijdstudie geen 30 maar 15 studiepunten (ECTS) dient te zijn?

Zie antwoord vraag 2.

Vraag 4
Bent u bereid de regelgeving rondom de lerarenbeurs zo aan te passen dat niet meer minstens 30 ECTS-punten per jaar moeten worden gehaald, maar de helft van het aantal te halen ECTS-punten? Zo ja, wanneer gaat u dit realiseren? Zo neen, waarom niet?

Ik kan en wil de spelregels van de lerarenbeurs niet tussentijds aanpassen. Mocht er sprake zijn van onbillijkheid, dan kan ik op basis van de hardheidsclausule besluiten af te wijken van de regeling. Dit is echter pas in een later stadium vast te stellen.
De regeling wordt na afloop geëvalueerd en de opgedane ervaringen zullen worden gebruikt bij het opstellen van de nieuwe regeling lerarenbeurs. Bij de evaluatie zal het terugvorderingbeleid, in overleg met de uitvoerder, nadrukkelijk worden betrokken.